Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.12.2020, 11:20

Európska únia zaútočí na lacné jazdenky. Ich uprednostňovanie pred elektromobilmi je problém​

Pandémia vyhnala ľudí z hromadnej dopravy a tí v snahe o individuálnu mobilitu radšej volia lacné jazdenky, než nové elektromobily. EÚ to chce zmeniť a pripravuje legislatívne úpravy.

Európska únia zaútočí na lacné jazdenky. Ich uprednostňovanie pred elektromobilmi je problém​
Zdroj: Škoda Auto

Mediálna agentúra Euractiv slúžiaca potrebám Európskej únie upozorňuje na tento aktuálny problém. V Bruseli ho nazvali „Pandemic Motors“, pričom týmto slovným spojením označujú jav, kedy motoristi uprednostňujú nákup lacného jazdeného auta pred nákupom nového, údajne ekologickejšieho elektrifikovaného vozidla.

Situáciu podnietila najmä súčasná pandémia nového koronavírusu, kedy ľudia logicky opúšťajú hromadnú dopravu a volia radšej cestu bezpečnejšej individuálnej mobility - teda najmä z pandemického pohľadu.

Staré auto je „nepriateľ štátu“

Kauzu „Pandemic Motors“ spustil obrovský záujem o lacné jazdené autá a ich nedostatok na trhu. Sklady pritom praskajú pod náporom nových elektromobilov, o ktoré nie je záujem. Neviditeľná „voľná ruka“ trhu skrátka prestala pracovať k prospechu spoločnosti, EÚ sa jej preto chystá naznačiť, ktorým smerom má ukázať a ako by sa mali spotrebitelia rozhodnúť.

Nie na základe vlastných potrieb a preferencií, ale na základe požiadaviek únie. Tá potrebuje predávať stále väčšie množstvá elektrifikovaných a plne elektrických áut a plniť tak „zelený“ sen o bezemisnej doprave. Háčik je v tom, že akosi nereflektuje ekonomickú silu a reálnu kúpyschopnosť národa zničeného pandémiou a stresom z neistoty.

Na základe analýz viacerých európskych spoločností monitorujúcich automobilový trh totiž dospeli zástupcovia EÚ k zisteniu, že rastúci dopyt po lacných autách ohrozuje prírodu, aj zdravie občanov. Len vo Francúzsku napríklad stúpol dopyt po starších autách o 16 percent, no pri nových je situácia opačná a tempo ich predaja kleslo o päť percent.

​Inak na tom nie je ani Španielsko, Holandsko, Belgicko, či Anglicko. A hoci to dáta neuvádzajú, evidentne je tento trend charakteristický pre celú Euópu. Podľa servera Autoscout24 rastie záujem najmä o autá staršie ako 20 rokov. Dôvod? Ich cenová dostupnosť. Pre EÚ je však tento stav neprijateľný.

Ako zavádzajúco upozorňujú aj poisťovne, staršie autá bez bezpečnostných asistentov môžu spôsobiť väčšie množstvo dopravných nehôd. Zaujímavé pritom je, ako sa všetky kompetentné organizácie vyhýbajú zodpovednosti vodičov, ktorí automobily šoférujú. Za ekológiu, či bezpečnosť sa pritom často ukrýva iný bezpečnostný problém – nepripravenosť a nevyspelosť samotných vodičov v autách.

Pre ekonomiku je skrátka veľmi užitočné veľké množstvo áut na cestách (želaným spôsobom roztáčajú ekonomiku) a tak je ochotná tolerovať to, že svojou nepozornosťou, či zlým odhadom spôsobujú na cestách viac nehôd. A staršie autá bez asistenčných systémov do toho celého nepasujú. Faktom však je, že v mnohých prípadoch sú v zlom technickom stave a ich motory skutočne vypúšťajú viac emisií.

Hromadná doprava je riešenie

V EÚ si uvedomujú, že hromadná doprava stratila pre ľudí atraktivitu, v časoch pandémie sa jednoducho boja a tak radšej volia vlastné autá. Je to logické a pochopiteľné. Ako však upozorňuje Greenpeace, odliv od hromadnej dopravy je omnoho väčší problém, než staršie autá na cestách.

“Vlády jednotlivých krajín musia urobiť všetko pre to, aby obmedzili premávku na cestách. To však zahŕňa aj to, aby ľuďom opäť vrátili dôveru v bezpečný návrat do prostriedkov hromadnej dopravy,“ povedal na adresu kauzy Sam Chetah-Welsh z organizácie Greenpeace. Ako konkrétne chce EÚ voči predajom lacných jazdených áut zasiahnuť, nie je zatiaľ známe.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.