TopSpeed
StoryEditor

​Čím menej naftových áut, tým vyššie emisie. Opatrenia nepomáhajú, úroveň CO2 rastie

09.03.2020, 10:08
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Priemerná úroveň emisií oxidu uhličitého v roku 2019 znova narástla. Už tretí rok po sebe.

Odborníci varujú, že za nárast emisií oxidu uhličitého v roku 2019, ale aj napríklad v roku 2018 a 2017 môže okrem iného masívna honba na naftové autá a obrovský podiel vysokých SUV medzi novými autami.

Elektromobily navyše nenaplnili všetky očakávania a ich reálny podiel v premávke je stále veľmi malý. Úroveň CO2 rastie a nezmyselne optimistické ciele politikov sú v nedohľadne.

Podľa údajov spracovaných známou spoločnosťou JATO Dynamics bola v roku 2019 úroveň priemerných emisií CO2 dosahovaných novými autami na vyššej úrovni, než v roku 2015. Od roku 2016 sústavne rastie, pričom veci nepomáhajú ani rozsiahle legislatívne opatrenia Európskej komisie.

Naopak, podľa odborníkov práve nepremyslené zásahy a nariadenia často stoja za tým, že emisie CO2 skôr rastú aj v čase, keď už mali teoreticky dávno klesať.

Naftu zakážeme, bude nám lepšie

Priemerná úroveň emisií CO2 nových áut bola v roku 2019 o celých 1,3 gramu na kilometer vyššia, než rok predtým. A v roku 2017 bola nižšia o ďalších 2,4 gramov na kilometer. A to musíme počítať aj s tým, že podiel elektrických áut na trhu i v doprave z roka na rok narastá. Nebyť ich, celkové výsledky by boli ešte podstatne horšie.

Odborníci za tým vidia často aj nezmyselnú honbu proti efektívnym naftovým autám, za ktoré nie je na trhu patričná náhrada. Prepĺňané benzínové motory nedokážu zastúpiť úlohu naftových agregátov v každej situácii a často sú menej efektívne, než autá spaľujúce naftu.

V praxi sa potom rozdiel v produkcii emisií CO2 medzi naftovými a benzínovými autami ešte prehlbuje. Ako sa ukazuje, práve nahradenie naftových áut benzínovými žiadny problém nerieši. Teda aspoň do momentu, kým sa budeme sústreďovať na CO2.

Elektromobily tŕň z päty nevytrhli

Osobitnou kapitolou sú elektrické autá, ktoré sa snažia pretláčať do popredia automobilky i mestá. Rozhodne však nejde o spasenie v takej miere, akú predpovedali optimistickí politici. Reálny život totiž ukazuje, že sú pre ľudí stále nedostupné a zďaleka nie sú doriešené všetky aspekty života s nimi.

Sledovaným priemerným emisiám CO2 nedokázali nijak radikálne pomôcť k nižším číslam. Z piatich najväčších trhov pre elektrické krajiny vedie s podielom dvoch percent Francúzsko, všade inde je zastúpenie elektrických áut na predajoch nových vozidiel ešte nižšie.

Situácii pomohli skôr elektrifikované vozidlá, teda hybridy, mild-hybridy a plug-in hybridy, ktorých podiel v premávke narastá na úroveň, kedy začínajú reálne pomáhať. V roku 2019 bola priemerná úroveň emisií CO2 takto elektrifikovaných áut 63,2 gramov na kilometer.

SUV to komplikujú

Priemerná hodnota emisií CO2 nových športovo-úžitkových vozidiel bola v roku 2019 až 131,5 gramov na kilometer, čo je o 9,7 gramov na kilometer viac ako celoeurópsky priemer. Len pre porovnanie, mestské autá produkovali priemerne 107,7 gramov na kilometer, zatiaľ čo kompakty 115,3 gramov na kilometer a športové vozidlá 131 gramov na kilometer.

Čoraz viac zákonodarcov preto nahlas volá po obmedzení predajov športovo-úžitkových vozidiel. Odborníci vidia veci reálnejšie a je im jasné, že dobrovoľne ľudí z SUV nikto nevyženie. Riešením by tak bol vyšší podiel elektrických SUV, na čo začínajú reflektovať aj automobilky a pripravujú širšiu paletu takýchto áut.

Problémom však zostáva ich vysoká kúpna cena. Zdá sa teda, že eso v rukáve bude mať ten výrobca, ktorý ako prvý ponúkne cenovo dostupné SUV alebo crossover. Podľa JATO Dynamics sa bez nich totiž Európe znížiť priemerné emisie CO2 tak skoro nepodarí.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. apríl 2024 20:09