Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.11.2019, 11:10

Berlín dáva stopku starším naftovým autám. Ide o modely až do roku 2015

V Berlíne je podľa tunajších úradov celkovo cez 192-tisíc vozidiel, ktorých sa zákazy vjazdu na niektorých uliciach priamo dotknú.

Berlín dáva stopku starším naftovým autám. Ide o modely až do roku 2015
Zdroj: Reuters/Fabian Bimmer

Vodiči smerujúci do Berlína sa musia pripraviť na zákazy vjazdu pre staršie dieselové autá. Nemecká metropola si ich na úsekoch niekoľkých ulíc začína uplatňovať už v týchto dňoch.

Zákazy pre naftové vozidlá emisnej normy Euro 5 a staršie mali pôvodne platiť už v septembri, mesto však nezohnalo včas príslušné dopravné značky. Za porušenie zákazu hrozí vodičom osobných áut pokuta vo výške 25 eur.

​Prvý zákaz, ktorý má prispieť k zníženiu emisií škodlivého oxidu dusičitého (NO2), sa v nemeckej metropole objavil v piatok 22. novembra na časti ulice Silbersteinstrasse v štvrti Neukölln.

V tomto týždni má dopravné značenie so zákazom vjazdu pre staršie dieselové osobné aj nákladné autá pribudnúť aj od ďalších ulíc tejto štvrti, o niečo neskôr potom i do samého centra mesta.

Celkom sa opatrenie, ktoré zasiahne predovšetkým osobné naftové vozidlá schválené do prevádzky pred 1. septembrom 2015, bude uplatňovať na 2,9 kilometroch berlínskych ciest, čo zodpovedá asi len 0,05 percenta celej tunajšej cestnej siete.

Najkratším úsekom so zákazom bude 150 metrov na ulici Alt-Moabit, najdlhším naopak 840 metrov na ulici Leipziger Strasse, ktorá smeruje od Postupimského k Alexandrovmu námestiu.

Na dodržiavanie zákazu vjazdu dieselov má dohliadať polícia. V praxi to pre ňu však môže byť dosť komplikované, pretože to, akú emisnú normu konkrétne auto spĺňa, môže byť prakticky nemožné spoznať na prvý pohľad. Výška pokút je stanovená na 25 eur pre osobné vozidlá a 75 eur pre nákladné automobily.

V Berlíne je podľa tunajších úradov celkovo cez 192-tisíc vozidiel, ktorých sa zákazy priamo dotknú. Bude z nich však platiť rad výnimiek, a to napríklad pre ťažko postihnutých, taxikárov, remeselníkov alebo zamestnancov opatrovateľskej služby.

​Ak sa kvalita ovzdušia v daných uliciach po zavedení opatrení zlepší, môžu byť zákazy časom zrušené. Podľa kritikov však v skutočnosti opatrenia k čistejšiemu ovzdušia neprispejú, pretože áut neubudne, len budú miesta s najvyššou koncentráciou NO2 obchádzať cez iné ulice.

Zákazy vjazdu umožnilo minuloročné rozhodnutie berlínskeho správneho súdu, na základe ktorého ich nemecká metropola musela zapracovať do svojich plánov dodržiavania čistoty ovzdušia. Podobné opatrenia platia už aj v niekoľkých ďalších mestách, kde nie je dodržiavaný limit 40 mikrogramov NO2 na meter kubický v ročnom priemere. Týka sa to napríklad Hamburgu alebo Stuttgartu.

Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi šesťtisíc ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže oxid dusičitý dlhodobo viesť k vážnym zdravotným následkom.