Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.10.2019, 14:02

Šírka súčasných áut je veľký problém, tvrdí nemecká poisťovňa. Nezmestia sa na parkovacie miesta

Veľkosť parkovacích miest určuje predpis STN 73 6058 z roku 1987. Pri kolmom parkovaní je minimálna šírka parkovacieho miesta 2,25 metra a to je dnes veľmi málo.

Šírka súčasných áut je veľký problém, tvrdí nemecká poisťovňa. Nezmestia sa na parkovacie miesta
Zdroj: Dreamstime

Rastúci počet kolízií na parkoviskách robí vrásky nejednej poisťovni. Práve parkoviská pri obchodných centrách, či v krytých garážach ukazujú drsnú realitu narastajúcich rozmerov súčasných áut.

Kým tie totiž rastú do všetkých smerov, parkovacie miesta ostávajú už dlhé roky stále rovnaké. Tušili ste, že bežná rodinná Škodovka zväčšila svoju šírku za posledných 30 rokov o viac ako o 20 centimetrov?

Mnohí sa s tým pritom stretávame denne. Parkujeme v podzemných garážach, či pred supermarketmi, márne hľadáme parkovacie miesto a keď konečne nejaké nájdeme, nevieme sa doň vojsť. A nie vždy je to spôsobené nesprávnym parkovaním áut z oboch strán. Veľkosť parkovacích miest je skrátka malá a súčasné automobily sa do nich akosi nevojdú.

Zväčšite parkovacie miesta

O probléme malých parkovacích miest vo veľkých mestách sa vie už roky, až nedávno na to však začali nahlas upozorňovať aj poisťovne. Práve tých sa totiž týkajú škody, ktoré musia preplácať klientom za poškodenia vznikajúce na parkoviskách. A tých z roka na rok pribúda, čomu sa nemožno čudovať.

Nemecká poisťovňa DEVK v tejto súvislosti uverejnila výsledky prieskumu, podľa ktorého je najčastejšou príčinou uvedených „parkovacích“ nehôd kombinácia nepozornosti a malé rozmery parkovacích miest. A hoci ide o prieskum medzi nemeckými motoristami, na Slovensku by to s veľkou pravdepodobnosťou bolo rovnaké.

Na rovnaký problém pritom už upozorňovala aj anglická poisťovňa Accident Exchange. Tá nárast škodových udalostí pri parkovaní pripisuje rastúcej popularite veľkých SUV, ktoré sú čím ďalej väčšie.

Norma z roku 1987

Developeri sa pri navrhovaní parkovacích miest samozrejme riadia normami, zároveň sa však snažia takmer vždy vytvoriť maximálny počet parkovacích miest (ich presné špecifikácie určuje norma STN 73 6110), nie je preto prekvapením, že často volia minimálne povolené rozmery (česť výnimkám samozrejme).

Veľkosť parkovacích miest určuje predpis STN 73 6058 z roku 1987, pričom pri kolmom parkovaní je minimálna požiadavka na šírku parkovacieho miesta 2,25 metra, a to je dnes už veru veľmi málo. Kým totiž v roku 1987 mala bežná rodinná Škoda 120 šírku 1 610 milimetrov, dnešná Octavia ju so šírkou 1 820 milimetrov prekračuje o viac ako 20 centimetrov.

Ak zájdeme do extrému a vezmeme si na mušku povedzme Audi Q8, jeho šírka aj so spätnými zrkadlami je až 2 170 milimetrov. Je jasné, že s podobnými autami tak aj u nás často narazíte na problém s parkovaním. Poisťovňa DEVK navrhuje zvýšiť minimálne požiadavky na šírku parkovacích miest, zároveň vyvíja tlak na kompetentné nemecké orgány, aby nový uzákonený limit platil aj retrospektívne.

To teda znamená, aby boli prevádzkovatelia parkovísk povinní prekresliť čiary aj na terajších parkoviskách na väčšie boxy. Či by sa niečo podobné dokázalo uplatniť aj u nás na Slovensku, nevieme. S nárastom súčasných áut sa situácia s parkovaním pomaly upravuje k lepšiemu, kým sa však nezmenia minimálne požiadavky, situácia sa údajne nijako výrazne nezlepší, tvrdia predstavitelia nemeckej poisťovne.

Zaujímavé pritom je, že so šírkou svojich áut začínajú pomaly bojovať aj samotné automobilky. Ukázalo sa, že všetko má svoje hranice a zákazníci jazdiaci vo veľkých mestách začínajú opäť vyhľadávať autá s rozumnou šírkou.

Okrem sťaženého parkovania sa so širokým autom často problematicky manévruje napríklad aj v umývacích linkách. Ďalší rast šírky nových áut tak už asi veľmi nehrozí, každopádne sa ukazuje, že s aktuálnym stavom komplikovaného parkovania bojujú všetky krajiny bez rozdielu.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.