Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.08.2019, 13:34

V Katare pribudli modré cesty. Má ísť o zaujímavý vedecký experiment

Pri podobnom pokuse v Los Angeles sa podarilo výrazne znížiť teplotu vozovky. Rozšírenie aj na ďalšie cesty však neprišlo.

V Katare pribudli modré cesty. Má ísť o zaujímavý vedecký experiment
Zdroj: Reuters

Boj s vysokými teplotami má už mnoho podôb. Problém žiarivého tepla od ciest a ulíc sa volá mestský teplotný ostrov. Katarská správa ciest však prišla s experimentálnym nápadom, ako s tým efektívne bojovať.

Cesty v hlavnom meste Doha preto aktuálne natierajú na svetlomodrú farbu. Pri letmom pohľade pripomínajú rieku, čo je v púšti vždy veľmi pozitívny obraz a pohľad. Modrá je tu bežne len obloha, no modré cesty majú podstatne hlbší význam, než len šokovať verejnosť a návštevníkov. Snímky zverejnil portál qatarliving.

Podstatne chladnejšie cesty

Malo by to mať hneď niekoľko pozitívnych efektov. Ten vizuálny je netradičnosťou azda najmenej významný. Teploty vzduchu v malom emiráte na juhozápade Perszkého zálivu od mája do septembra bežne dosahujú 35 stupňov Celzia a v špičkách sa dostanú až na hranicu 50 stupňov Celzia.

Japonskí konzultanti prišli s nápadom modrého náteru na cesty. Vládnuci emir s nápadom súhlasil a v hlavnom meste Doha začali nedávno so zmenou ciest akú svet nepozná. Teoreticky by to malo fungovať veľmi dobre.

Každý predsa vie, že najviac tepla od slnka v sebe udrží práve čierna farba, naopak najmenej biela. Biele cesty by však asi neboli veľmi praktické, veľmi skoro by boli špinavé a neestetické. Kompromisným riešením sa ukázala byť svetlá modrá farba.

Jej hlavný cieľ je teda znížiť teplotu ulíc v hlavnom meste. Odmeraný rozdiel je pritom významný. "Teplota čierneho asfaltu je bežne o 20 stupňov Celzia vyššia než teplota okolia. Modré cesty by mali znížiť teplotu asfaltu o 15 až 20 stupňov Celzia." - uviedli občanom miestne noviny na začiatku tohto netradičného experimentu.

Pokus potrvá 18 mesiacov

Chladnejšie cesty automaticky znamenajú pre asfalt menšiu záťaž. Nebude tak mäkký a vďaka tomu by mal tiež vydržať viac. Jednou z prvých ulíc, ktoré takto ošetrili je bulvár Abdullah bin Jassim neďaleko trhu.

Táto cesta je totiž bez stromov a vyšších budov v okolí. Práve tu stúpa teplota vzduchu aj vďaka sekundárnemu žiareniu ciest do neznesiteľných výšin. Po jeden a pol roku skúmania a sledovania dopadov modrých ciest na všetky aspekty života vyhodnotia či s týmto riešením pokračovať aj na iných uliciach v Katare.

Nejde však o prvý prípad, kedy sa v meste takéto riešenie využívalo. Pred dvoma rokmi totiž urobili rovnaký experiment v Los Angeles, avšak cesty natierali na svetlo sivú farbu. Merania ukázali, že teplota ulíc klesla z priemerných 71 na 54 stupňov Celzia. To je o 17 stupňov menej, čo je už naozaj významný pokles.

Otázne je, prečo tento zdá sa vydarený experiment nepokračuje, presnejšie prečo sa nerozšíril do celé mesta, respektívne do viacerých štátov USA.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.