Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.05.2019, 00:01

Česko sa môže stať rajom pre autá bez vodičov. Chystajú sa polygóny, testuje sa na letiskách

Autá bez volantu, ktorá sa úplne zaobídu bez ľudského dozoru, aj podľa niektorých expertov, zaoberajúcich sa vývojom asistentov pre riadenie, možno nikdy nedorazí. Investície do vývoja týchto podporných systémov však dôležité a zaujímavé sú.

Česko sa môže stať rajom pre autá bez vodičov. Chystajú sa polygóny, testuje sa na letiskách
Zdroj: TÜV SÜD

Česko sa trendu autonómnych áut začerstva chytá. Redakcia iDNES.cz sa snažila zmapovať, čo všetko sa v rámci testovania a vývoja autonómnych systémov aktuálne chystá. Momentálne testujú desiatky firiem svoje technológie autonómneho riadenia v niektorých amerických štátoch, ktoré jazdu áut bez vodiča (avšak pod dozorom) povolili vo verejnej prevádzke pre potreby testovania. Rozbiehajú sa rôzne projekty overujúce funkčnosť nielen samotnej technológie, ale do pokusov už sú zahrnutí aj reálni užívatelia.

Obmedzená skupina "ľudí z ulice" tak napríklad využíva služby taxislužby, ktorej autá jazdia samé, na palube však na funkčnosť a bezpečnosť prevádzky dohliada palubný inžinier. Autonómne technológie vyvíjajú okrem automobiliek tiež dodávatelia pre autopriemysel, napríklad Bosch, Magna, Google, Apple, Baidu, Continental alebo Magnetti-Marelli.

"Veľkí výrobcovia zisťujú, že uvedenie plne autonómneho vozidla do prevádzky je úloha na veľmi dlhú dobu. Je to úloha s množstvom prekážok a otázok v podobe legislatívy, nepripravenosti techniky, prostredia, osôb a etických otázok," hovorí Jakub Dvořák, vedúci testovanie autonómnych systémov TÜV SÜD. A pripomína, že ešte v nedávnej dobe v tejto oblasti veľmi aktívni výrobcovia áut teraz odsúvajú termíny zavedenia vozidiel s vyššou úrovňou autonómie.

Prvky autonómneho riadenia sa však už začínajú objavovať aj v bežnej automobilovej produkcii. Všetko však musí povoliť legislatíva, ktorá je v takýchto prípadoch vždy pozadu za aktuálnym stavom vývoja. Americká elektroautomobilka Tesla takto veľmi silno presadzuje svojho autopilota, ktorý sa tiež neslávne preslávil niekoľkými tragickými nehodami, pri ktorých sa vodiči vozidla príliš spoľahli na schopnosti techniky.

Okrem Číny a Spojených štátov sa testovanie začína rozbiehať aj v Európe. Po veľmi aktívnom vývojárovi a dodávateľovi komponentov pre autopriemysel, francúzskom Valeu, ktorého samoriadené autá už niekoľkokrát obišli Európu a jazdia aj po Česku, tento rok začiatkom apríla vyrazila do ulíc Hamburgu flotila elektrických golfov, ktoré testujú v reálnej prevádzke autonómne riadenie.

Česko zachytilo nový trend

Susedná Česká republika má šancu byť priamo pri rozvoji autonómnej technológie. Niekoľko pracovných skupín na Ministerstve dopravy pracuje na akčnom pláne autonómneho riadenia. Už dnes je isté, že testovacích polygónov bude v Česku hneď niekoľko, jeden z nich bude dokonca "štátny". Najkomplexnejšie projekty sú zatiaľ naplánované do západných Čiech. Zámer vybudovať do roku 2022 polygón pre testovanie a certifikáciu vozidiel s autonómnym riadením pri západočeskom Stříbre oznámila česká investičná skupina Accolade. Predpokladané náklady na jeho vybudovanie dosiahnu na niekoľko miliárd českých korún, teda niekoľko desiatok miliónov eur.

"Česká republika dnes v porovnaní so svetom trochu zaostáva s prípravou na prechod na automobily s autonómnym riadením. Na západ od nás funguje niekoľko viac či menej pokročilých testovacích polygónov, opačným smerom sa prvý už stavia. To by nás už vo veľmi blízkej budúcnosti mohlo stáť naozaj veľa - odchod talentov, odliv peňazí na výskum a vývoj a v dlhšom dôsledku i nižšie investície do výroby v prospech krajín, ktoré ponúkajú lepšie zázemie. Tomu chce Accolade zabrániť," hovorí Milan Kratina, šéf skupiny.

"Polygóny, na ktorých sa dnes testuje, vedia nasimulovať hlavne geometricky prísne mesta pravých uhlov typu New York. Takto overené systémy sú potom v pražskom Starom meste, v uličkách Lisabonu alebo v centre Ríma úplne stratené. Ale práve také prostredie budeme vedieť v Stříbre navodiť," vysvetľuje Kratina. Okruh bude popri mestských uličkách vedieť vytvoriť aj prostredie diaľnic, ciest prvej triedy, okresiek alebo jázd v tuneli.

"Samozrejme bude možné na polygóne skvalitňovať aj existujúce asistenčné technológie, ktoré už sú bežne dostupné, ako je čítanie značiek, adaptívny tempomat, detekcie prekážok na ceste a ďalšie. Cieľom je prispieť k vývoju úplne samostatných áut schopných prevádzky bez zásahu človeka," uvádza. "V rámci prípravy oslovíme české i nemecké vysoké školy a najmä predpokladáme spoluprácu so súkromnými vývojovými centrami," dodáva Kratina.

O necelých deväťdesiat kilometrov ďalej zas začne začiatkom budúceho roka stavať svoj 500 hektárový polygón pre testovanie autonómnych technológií BMW. Nemecká automobilka získa na vybudovanie testovacieho centra na Sokolovsku na Podkrušnohorskej výsypke medzi obcami Dolní Nivy, Vintířov a Lomnice investičné stimuly od štátu.

"Za týmto účelom už BMW Group založilo novú českú entitu. Ku koncu februára skončilo v zisťovacom konaní posúdenie vplyvu na životné prostredie, čo znamená, že nie je potrebné posudzovať predložený zámer podľa zákona č. 100/2001 Zz o posudzovaní vplyvov na životné prostredie," uvádza pre iDNES.cz hovorca českého zastúpenia značky David Haidinger. Aktuálne sa BMW pripravuje na ďalšie časti povoľovacích procesov. Začatie stavebných prác je plánované na prvý kvartál roku 2020.

"Automobilka takisto nadväzuje spoluprácu so strednými technickými školami v regióne a zároveň s technickými univerzitami v Plzni a Prahe. V tejto súvislosti sa na konci marca zúčastnila Job Fairs konaného v Plzni, kde zisťovala záujem zo strany študentov," dodáva Haidinger.

Nad stavbou polygónu pre testovanie áut však uvažuje aj české Ministerstvo dopravy. Aktuálne sa na pôde ministerstva posudzuje a hodnotí štúdia pre "Posúdenie strategické a ekonomickej výhodnosti stavby polygónu pre výskum a vývoj, testovanie a schvaľovanie dátovo prepojených vozidiel a vozidiel s automatizovaným riadením v Českej republike".

"Výsledky hodnotenia by sme chceli poznať zhruba v polovici tohto roka. Štúdia prinesie odpovede nielen na otázky o veľkosti a potenciáli umiestnenia celého polygónu, ale aj na to, akým spôsobom má byť polygón postavený a prevádzkovaný. Pred samotnou výstavbou sa teda najskôr musí vyjasniť, ako rozsiahly má polygón byť a aké má mať príslušenstvo," uvádza pre iDNES.cz Lenka Rezková, hovorca českého ministerstva.

Dodáva však, že tento "štátny" polygón nemá byť konkurenciou pre polygóny BMW a ďalších firiem. "Polygon má byť prístupný všetkým, budú sa tam testovať nielen vozidlá, ale aj telekomunikačné prostredie, teda výmena dát, určovanie polohy, bezpečnosť systémov a vybavenie dopravnej infraštruktúry," vysvetľuje.

Ondřej Vaculín, prezident Českej automobilovej spoločnosti a odborník na testovanie autonómnych systémov, ktorý dnes pôsobí v Nemecku, ešte pripomína, že sa za dnes už bývalého ministra dopravy Dana Ťoka hovorilo aj o rozširovaní testovacieho areálu koľajových vozidiel v Cerheniciach pre potreby testovania autonómnych technológií. Podľa zistení iDNES.cz sa tiež chystá testovanie autonómnych a podporných systémov riadenia na mosteckom autodrome a centre bezpečnej jazdy. Má ísť o prísne tajnú akciu jednej z automobiliek.

Testovanie na letiskách

Ondřej Vaculín ešte pripomína testovania na letiskách, ktoré sú zrušené, prípadne nie sú využité všetky plochy. Podľa Vaculína sa testuje napríklad v Mimoni na bývalom letisku v areáli opustenom sovietskou armádou. "Je tam však veľmi zlý povrch a jeho obnova by bola veľmi nákladná," pripomína. Časť bývalej letiskové plochy takto opravila na bývalom sovietskom vojenskom letisku v Miloviciach firma Valeo. Spoločnosť, ktorá má v Prahe obrie vývojové centrum, si už pred niekoľkými rokmi vytvorila v Miloviciach vlastné zázemie pre testovanie asistenčných systémov pre podporu riadenia.

Rovnako teraz podľa informácií iDNES.cz postupuje tiež TÜV SÜD, spoločnosť zaoberajúca sa testovaním k emisnému laboratóriu v Roztokách pri Prahe alebo crashtestových centrách v Bezděčíne pri Mladej Boleslavi a Nymburku pridá plochy letiska v Mníchovom Hradišti. Firme sa podarilo zazmluvniť si neleteckú časť letiska pre svoje testovanie. Testovanie má začať v priebehu tohto roka a pokračovať bude aj v budúcom roku.

"TÜV SÜD Czech začalo v tomto roku investovať do vybavenia, ktoré je k takýmto testom potrebné. Bolo tiež založené oddelenie, ktoré sa fyzickým testom pokročilých asistenčných systémov vodiča venuje. Tím oddelenia má k dispozícii robotickú platformu s mäkkým vozidlovým cieľom, robota na volant a pedále pre testované vozidlo. Všetko je zapojené do systému, ktorý využíva technológie diferenciálnej GPS pre riadenie vozidiel," opisuje pre iDNES.cz Jakub Dvořák, vedúci testovania autonómnych systémov.

"Výrobcovia prichádzajú s ďalšími novými systémami, ktoré dláždia cestu pre príchod čiastočne alebo plne autonómnych vozidiel. Všetky takéto systémy je potreba vyvinúť a následne posúdiť, či už z pohľadu legislatívnych požiadaviek a schválenia do prevádzky alebo z pohľadu metodík zákazníckych organizácií," vysvetľuje.

Prioritou budú podľa Dvořáka testy podľa súčasnej i novo vznikajúcej európskej legislatívy. TÜV SÜD sa chystá na obstaranie ďalšieho vybavenia pre testy. "V nasledujúcich rokoch sa tiež očakáva príchod komplexnejších scenárov pre autonómnu jazdu, napríklad brzdenie v rôznych situáciách na križovatkách," upresňuje expert. Podľa Jakuba Dvořáka plôch vhodných na testovanie v poslednej dobe ubúda a o akýkoľvek voľný priestor je veľký záujem nielen od firiem z oblasti automotive.

Na vývoji autonómnych a asistenčných systémov sa podieľajú aj ďalšie firmy pôsobiace v Česku, napríklad MB Tech. Na učení áut jazdiť bez vodiča pracuje tiež ČVUT. Na Českom inštitúte informatiky a robotiky (CIIRC ČVUT) sa tam venujú autonómnemu riadeniu dva projekty. V rámci projektu podporovaného Volkswagenom tím profesora Václav Hlaváča, vedúceho oddelenia Robotiky a strojového vnímania pracuje na vylepšovaní kalibrácie senzorov a predikcie správania sa chodcov na prototype elektrického VW Golf.

Druhý tím vedený Zdeňkom Hanzálkom pracuje na európskom projekte so spoločnosťami Porsche Engineering a Magento Marelli na návrhu výkonných a spoľahlivých riadiacich jednotiek pre autonómne automobily. "S navrhnutou riadiacou jednotkou tím zvíťazil v súťaži modelov autonómnych automobilov Formuly 1 v desatinovej veľkosti organizovanej University of Pennsylvania," opisuje Alena Nováková, manažérka komunikácie CIIRC ČVUT. "Modely formulí F1 / 10 zahŕňajú návrh, konštrukciu a testovanie autonómnych automobilov Formuly 1 v desatinovej veľkosti, ktoré sa môžu pohybovať rýchlosťou až 40 kilometrov za hodinu."

Uvedeniu do prevádzky bráni legislatíva

Na prvkoch autonómneho riadenia pracuje aj česká značka Škoda Auto. K testovaniu využíva vlastný testovací okruh pri Mladej Boleslavi a infraštruktúru materského Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu. "Novou kategóriou je proces validácie a uvoľnenie automatizovaných funkcií riadenia. Auditujeme naše vývojové postupy a nástroje, aby sme boli pripravení na nové certifikačné postupy. Medzi asistenčným systémom a automatizovanou funkciou je totiž viac ako jeden stupeň v škále automatizácie riadenia vozidla. Je to revolučná zmena prístupu, pretože finálnu zodpovednosť a kontrolu nemusí v budúcnosti niesť vodič vozidla," vysvetľuje Štěpán Řehák, hovorca českej značky Škoda Auto.

"Postupy si samozrejme overujeme rôznymi vývojovými projektmi. Príkladom môže byť v predminulom roku predstavený prototyp modelu Superb pod názvom Cesar, ktorý vie sám - teda bez prítomnosti vodiča vo vozidle - za pomoci mobilného telefónu zaparkovať aj vyparkovat z radu stojacich vozidiel."

"Otázku legislatívy je potrebné vidieť v dvoch rovinách, a to vo väzbe na homologizačné predpisy schvaľovania technickej spôsobilosti vozidiel a ďalej vo väzbe na samotné pravidlá premávky na pozemných komunikáciách," vysvetľuje. Zatiaľ však neexistuje všeobecná zhoda v tom, či budú niektoré legislatívne úpravy vôbec potrebné, a to v prvej fáze s ohľadom na nasadenie automatizovaných jazdných funkcií.

"Podľa nášho názoru sú niektoré legislatívne zásahy nevyhnutné, prinajmenšom preto, aby mohli vodiči vozidiel, ktoré sú vybavené pokročilými jazdnými asistentmi, tieto technológie bez obáv na českých cestách používať, ale to bude ešte otázkou ďalších rokovaní. Pokiaľ ide o európsku legislatívu, priali by sme si, aby právna úprava celej EÚ bola čo najviac zjednotená a orientovala sa napríklad na Spolkovú republiku Nemecko, ktorá je v tejto oblasti zrejme najprogresívnejšia," uzatvára hovorca Škody Auto.