Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.04.2019, 11:10

Nórsko zažíva elektrický ošiaľ. Elektrické autá v predajoch výrazne predbehli tie klasické

Podiel elektromobilov na celkovom predaji nových áut už v Nórsku prekročil hranicu 50 percent.

Nórsko zažíva elektrický ošiaľ. Elektrické autá v predajoch výrazne predbehli tie klasické
Zdroj: Reuters

V Nórsku sa minulý mesiac prvýkrát počet novo predaných čisto elektrických áut podieľal na celkovom predaji áut viac ako polovicou. Elektrické autá mali v marci na celkovom predaji áut rekordný podiel vo výške 58,4 percenta.

Vyplýva to z údajov nezávislého nórskeho cestného zväzu NRF. Nórsko plánuje úplne ukončiť predaj áut so spaľovacím motorom do roku 2025.

Líder v elektromobilite

Za prvý štvrťrok mal predaj elektrických áut na celkovom predaji podiel 48,4 percenta a za celý rok by sa mal pohybovať na úrovni okolo 50 percent. Vlani mali elektrické autá na celkovom predaji podiel 31,2 percenta, čo je však viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete.

Autá, ktoré majú výhradne spaľovací motor, a nie hybridný, mali v marci podiel na celkovom predaji len 22,7 percenta, čo je v Nórsku rekordné minimum.

K marcovému vysokému rastu predaja elektroáut prispelo okrem iného i zvýšenie dodávok nového "ľudového" Modelu 3 automobilky Tesla, ktorý sa v marci stal vôbec najpredávanejším vozidlom.

Celkovo americká automobilka Tesla predala 5 822 vozidiel, čo zodpovedá podielu na trhu 31,7 percenta. Vlani bol najpredávanejším vozidlom v Nórsku elektrický Nissan Leaf, ktorý patrí k najpredávanejším elektromobilom sveta.

Krajina už čelila problémom

Nórsko, ktoré má momentálne zhruba 5,3 milióna obyvateľov, poskytuje obyvateľom výrazné stimuly, ktoré majú podporiť predaj práve elektrických áut.

Elektromobily tu nie sú zaťažené dovoznými clami, predajnou daňou a majitelia nemusia platiť poplatky za registráciu auta. Rovnako sú zbavení povinnosti platiť mýto a pri dopravnej zápche môžu použiť pruhy určené pre autobusy, napísali agentúry AP a Reuters.

Krajina však zažívala aj isté problémy s mohutným využívaním práve čisto elektrických vozidiel, o čom sme písali už dávnejšie. „Každý rok zvyšujeme počet nabíjacích staníc pre elektromobily o 26 percent, ale počet elektromobilov rastie každý rok až o viac ako sto percent. A táto medzera sa stále zväčšuje a zväčšuje,“ povedal ešte v roku 2017 Sture Portvik z mestskej agentúry pre mestské životné prostredie pre agentúru DPA.

​Chybou vtedy bolo, že „nebol dodržaný krok s výstavbou nabíjacích staníc vo vzťahu k počtu predaných e-automobilov,“ povedal Petter Haugneland, hovorca združenia elektrických vozidiel Norsk Elbiforening.

Pred dvoma rokmi už aj samotná asociácia elektromobilov odrádza vodičov od nákupu elektrického vozidla v prípade, že nemajú možnosť nabíjať ho u seba doma. Vtedy žilo 60 percent obyvateľov Osla v byte a nie v rodinnom dome s garážou, kde by mohli svoj elektromobil bez problémov nabíjať. Chýbajúca infraštruktúra tak spôsobovala nemalé problémy majiteľom elektromobilov. 

Hoci sa dodnes infraštruktúra zlepšila, stále je využívanie čisto elektrických automobilov v Nórsku natoľko rozšírené, že ich majitelia môžu často zažiť situáciu, keď elektromobil jednoducho nebudú kde nabiť.