Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.02.2019, 12:40

Hon na čarodejnice pokračuje. Zákaz vjazdu v nemeckých mestách však neprináša želaný efekt

Ani v jednej zo štyroch meracích staníc nebol zaznamenaný výsledok nižší ako 40 mg NOx na meter kubický.

Hon na čarodejnice pokračuje. Zákaz vjazdu v nemeckých mestách však neprináša želaný efekt
Zdroj: Reuters/Fabian Bimmer

Zákaz vjazdu do miest, presnejšie centier nemeckých miest, očividne k zvýšeniu kvality ovzdušia neprispieva. Pripomíname, že v uliciach Hamburgu ešte v máji 2018 zakázali jazdu naftových áut v dvoch uliciach. Výsledky „experimentu“ pred pár dňami priniesli nemecké média. Želaný efekt to totiž neprinieslo.

Tamojšie média informovali, že obmedzenie dopravy na dvoch uliciach – Stresemannstraße (úsek 1,7 kilometra) a Max-Brauer-Allee (úsek 580 metrov), ktoré sa nedávno udialo, k zníženiu oxidu dusíku (NOx) nepomohlo. Podľa nemeckého Die Welt ani v jednej zo štyroch meracích staníc nebol zaznamenaný výsledok nižší ako 40 mg NOx na meter kubický.

Pre úplnosť dodávame, že na Stresemannstraße nemôžu jazdiť vozidlá, ktoré nespĺňajú normu Euro 6. Na danej ulici pocítili mierne zlepšenie, z 48 mg/m3 na 45 mg/m3. Na kratšej ulici sa prišlo na to, že zníženie pomeru NOx nenastalo vôbec.

Smog a automobilové emisie

V spojení s kvalitou ovzdušia sa často skloňuje slovo smog. Vo svojej podstate doprava produkuje podstatne menej emisií ako iné odvetvie v priemysle. Napríklad v susednom Poľsku to je len zhruba päť percentný podiel z dopravy. Avšak, ešte v roku 2012 WHO oficiálne potvrdilo, že výfukové plyny z motorov spaľujúcich naftu sú rakovinotvorné.

Karcinogénnosť majú na svedomí oxidy dusíka NOx, ktorých obsah je už niekoľko rokov regulovaný normami. V prípade Euro 6 sú v laboratórnych podmienkach tieto hodnoty nastavené na 0,06 g NOx na kilometer pre benzínové motory a pre naftové motory to je 0,08 g NOx. V premávke tieto hodnoty nesmú byť následne vyššie ako 0,162 a 0,168 g NOx na kilometer.

Pre porovnanie, norma Euro 5 (2009 až 2014) povoľovala 0,25 g NOx na kilometer. Automobily s normou Euro 4 mohli produkovať 0,25 g NOx na kilometer a Euro 3 (2000 až 2005) mohli uvoľniť až 0,50 g NOx na kilometer v prípade naftových motorov.

Prečo benzín nepodlieha obmedzeniam?

Pre porovnanie, benzínové auto s normou Euro 3 produkuje menej NOx ako naftové s normou Euro 5. Tento fakt potvrdila aj Medzinárodná rada pre čistú dopravu - ICCT, ktorá počítala emisie oxidov v premávke, nie namerané v laboratóriu.

Podľa ich zistení, až 63 percent benzínových áut v norme Euro 6 produkuje menej ako 0,09 g NOx na jeden kilometer, čo je o 92 percent menej, ako povolený limit. Tieto hodnoty s prehľadom dosahuje aj norma Euro 5 (55 percent), Euro 4 (25 percent) a dokonca aj malé percento Euro 3 (tri percentá).

​​Takéto hodnoty sa nepodarilo namerať žiadnemu naftovému autu. Menej ako 0,18 g NOx produkuje len zhruba deväť percent naftových áut v Euro 6. To znamená, že aj 20-ročné benzínové auto môže byť v produkcii NOx lepšie, ako súčasný moderný diesel.

Čo na to úrady v Hamburgu?

Úrady s meraniami nie sú spokojné. Koncentrácia NOx klesla len minimálne. Je to veľmi málo, napriek tomu, že tento zákaz obmedzuje zhruba 200-tisíc áut. Na druhej strane, zákaz platí len pre dve ulice, čiže niet divu, že to vôbec nefunguje.

Tieto zákazy však budú s veľkou určitosťou pokračovať. Zatiaľ sa však zdá, že skôr ako ekológii ubližujú ekonomike. Trh s autami a ich komponentmi je v neistote, a to sile nemeckej ekonomiky rozhodne neprispieva.