Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.12.2018, 10:00

Automobilový priemysel čakajú ťažké časy. Emisie treba znížiť o desiatky percent

Európska únia dosiahla kompromis v otázke, ako výrazne znížiť emisie oxidu uhličitého u áut.

Automobilový priemysel čakajú ťažké časy. Emisie treba znížiť o desiatky percent
Zdroj: Bosch

Do roku 2030 škodlivé emisie v prípadne osobných automobilov bude potrebné znížiť o celkom 37,5 percenta, v prípadne úžitkových vozidiel o 31 percent. Oznámila to v pondelok Európska komisia (EK).

Za základ na výpočet zníženia emisií sa považuje rok 2021. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) vo vyhlásení vyslovilo vážne pochybnosti nad záväzkom, ktorý bude mať vplyv na pracovné miesta v automobilovom priemysle.

​Európsky parlament (EP) a rada EÚ tak odstránili názorové rozdiely medzi krajinami s výrazným podielom výroby áut, a zákonodarcovia, ktorí myslia na väčšiu ochranu životného prostredia. O výsledku rokovania informoval eurokomisár pre energetiku a ochranu klímy Miguel Arias Cane.

Európska únia bola po celé mesiace rozdelená v názore, ako prísne sa postaviť k emisiám CO2 z osobných a dodávkových áut. Nemecko, ktoré má najväčší automobilový sektor v únii, napríklad varovalo, že tvrdé ciele by mohli poškodiť odvetvie a viesť tak k strate pracovných miest.

Predstavitelia Európskeho parlamentu a Európskej komisie sa snažili v niekoľkých kolách rokovaní nájsť spoločnú pozíciu. Exekutíva EÚ pôvodne navrhovala znížiť do roku 2030 emisie o 30 percent z úrovní roku 2021. Plán podporilo Nemecko, niekoľko únijných krajín vrátane Holandska a Francúzska však bolo pre zvýšenie limitu pre osobné autá na 35 percent.

Európsky parlament v októbri hlasoval v prospech 40-percentného zníženia emisií do roku 2030 s tým, že pre rok 2025 by mal platiť prechodný cieľ 20 percent, čo sa automobilovému priemyslu nepáčilo.

Ciele obmedziť emisie v doprave, jedinom odvetví, kde sa emisie naďalej zvyšujú, majú únii pomôcť dosiahnuť do roku 2030 celkové zníženie emisií skleníkových plynov o 40 percent. Štáty EÚ patria k takmer 200 krajinám, ktoré sa zhodli na pravidlách pre zavedenie parížskej dohody o klíme z roku 2015.

"Som presvedčený, že naša ekonomická budúcnosť závisí na tom, akým spôsobom budeme riešiť budúcnosť. A k nej čistá mobilita patrí," povedal podpredseda EK pre energetickú únii Maroš Šefčovič. Dnešná dohoda je podľa neho dôveryhodným krokom v zavádzaní parížskej dohody a súčasne rozhodujúcim krokom k podpore dlhodobej konkurencieschopnosti európskeho priemyslu, pretože povedie k investíciám do hodnotového reťazca EÚ, vrátane batérií a ďalších kľúčových technológií.

Teraz členským krajinám EÚ zostáva zvážiť zníženie emisií z kamiónovej prepravy. Rokovať o tom majú vo štvrtok. Kritici z radov priemyslu stanovené limity označujú za politické, lebo neberú do úvahy technologickú a sociálno-ekonomickú reality.

ACEA, ktoré zastupuje 15 hlavných európskych výrobcov automobilov, vyslovila vážne pochybnosti nad splnením záväzku znížiť emisie oxidu uhličitého o 37,5 percenta do roku 2030, pretože to v súčasnej situácii považuje za úplne nereálne.

Taktiež uviedlo, že jeho členovia pokračujú v investíciách do vývoja vozidiel na alternatívny pohon a že svoj diel musia odviesť aj únijné štáty, vrátane investície do potrebnej infraštruktúry. Združenie sa tiež obáva dopadu zmien na pracovné miesta.