Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.08.2018, 15:20

Mercedes pred 40 rokmi priniesol revolučný systém. Dnes je štandardom nových áut

Samozrejmosť vo výbave dnešných áut nebola v minulosti vôbec bežná a aj pri prémiových luxusných autách ste si za ňu museli poriadne priplatiť. Reč je o systéme ABS.

Mercedes pred 40 rokmi priniesol revolučný systém. Dnes je štandardom nových áut
Zdroj: Mercedes-Benz

Väčšina vodičov už zažila moment, kedy museli poriadne šliapnuť na brzdu. Vtedy im, v prípade moderných vozidiel, pomohol systém ABS (Anti-lock Braking) System - antiblokovací systém).

Ten je v EÚ povinný pre všetky autá od roku 2004, teda už 14 rokov. V luxusných autách to je však sériová položka už niekoľko desaťročí, pričom ide nepochybne o naozaj veľmi prospešný doplnok.

Ako vôbec prvý predstavil Mercedes systém ABS už pred 40 rokmi. Najprv ho ponúkal ako príplatkovú položku v najluxusnejšej triede, predchodcovi triedy S. O pár mesiacov neskôr sa objavil aj v ponuke luxusného BMW radu 7,taktiež za príplatok.

Mercedes-Benz spravil prezentáciu novinky v priebehu 22. až 25. augusta 1978 v testovacom centre v Untertürkheime. Išlo o prvý digitálny ABS systém, nakoľko niekoľko predchodcov už systém malo. Fungovali však len napríklad na jednu nápravu a veľmi neohrabane.

ABS predstavili v predchodcovi triedy S, teda v sérii W116. Zaujímavosťou systému ABS od Mercedesu bolo to, že na rozdiel od súčasných senzorov na každom kolese využíval tri senzory. Dva na predných kolesách a jeden v diferenciáli.

Príplatkové ABS v tej dobe aj v najluxusnejšej limuzíne stálo 2 217,6 mariek, čo nebolo rozhodne málo. Avšak už o dva roky neskôr bolo ABS za príplatok dostupné v každom osobnom Mercedese.

O rok neskôr už bolo ABS za príplatok aj v úžitkových Mercedesoch. Od októbra 1992 ponúkal Mercedes-Benz ABS sériovo v každom osobnom automobile.

Vývoj systému však nebol vôbec jednoduchý. Už predtým existoval v leteckej a železničnej doprave, avšak pre automobily to bolo komplikovanejšie z dôvodu signálových súčiastok zaznamenávajúcich pohyb. Tie museli odolávať väčšiemu znečisteniu a museli byť tiež menšie a zároveň menej krehké.

Na tom všetkom mala veľký podiel spoločnosť Bosch, ktorá bola druhým hlavným aktérom vo vývoji. Neskôr prišli s novinkami v oblasti protipreklzového systému (ASC) v roku 1985, elektronickej stabilizácie (ESP) v roku 1995, brzdového asistenta (BAS) v roku 1996 alebo adaptívneho tempomatu (1998).

Nielen Mercedesu, ale aj spoločnosti Bosch teda môžeme vďačiť za vývoj a rozšírenie týchto systémov, ktoré sú dnes už akousi samozrejmosťou.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.