Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.03.2018, 10:00

Sú elektromobily naozaj bezemisné? Nie je to úplne pravda, píše Bloomberg

  • Najväčším argumentom pre predaj automobilov na elektrický pohon je tradične ten, že je bezemisné.
  • Ukazuje sa ale, že to nie je tak úplne pravda, píše agentúra Bloomberg.
Sú elektromobily naozaj bezemisné? Nie je to úplne pravda, píše Bloomberg
Zdroj: BMW

Dať "benzíňák" na protiúčet za elektromobil je do značnej miery ako presunúť výfukové emisie na elektráreň. Elektromobily jazdia na elektrinu a táto elektrina pochádza z mixu fosílnych palív, jadrovej energie a v menšej miere aj z obnoviteľnej energie. Ak teda nejde o krajine, akou je Nórsko.

Takže miera ekologickosti elektrovozidiel závisí na tom, kde sa nabíjajú. Najbližšie pojmu zelenej energie je zrejme Nórsko, kde prakticky celú spotrebu elektriny pokrývajú vodné elektrárne.

Väčšina najväčších trhov elektromobilov na svete je však z veľkej časti závislá na fosílnych palivách. V Číne, zďaleka najväčšom trhu áut na elektrický pohon, je to uhlie, v Amerike zase zemný plyn. Z bezemisných jadrových elektrární potom profitujú Británia a Francúzsko.

A to je len začiatok. Dokonca aj regióny v tej ktorej krajine sú závislé na značne rozdielnych zdrojoch energie. Nie všetky elektrárne spaľujúce fosílne palivá vypúšťajú aj rovnaké emisie. Prísnosť noriem sa v jednotlivých štátoch v USA líši. To sú dôvody, prečo sa emisný faktor na výrobu elektriny v mestách v USA môže tak značne líšiť.

Ak sa vezmú do úvahy emisie elektrární, elektromobil môže byť pokojne zodpovedný za viac ako 100 gramov emisií oxidu uhličitého na každú prejdenú míľu (1,6 kilometra).

Niet divu, že na automobil na elektrický pohon v Číne pripadá viac ako dvojnásobok emisií ako na rovnaký automobil v Británii. V porovnaní s priemerným motorom s vnútorným spaľovaním sú na tom však elektromobily lepšie.

Napriek všetkému, šoférovať elektromobil je pre svet prospešnejšie, než brázdiť ho s benzínovým motorom. A ako uviedol Bloomberg, v roku 2016 predstavoval rozdiel v "čistote" 39 percent.

S ohľadom na predpokladaný rast podielu solárnej a veternej energie v energetickom mixe by tento rozdiel mal do roku 2040 stúpnuť až na 67 percent.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.