Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.10.2021, 13:48

Dieselom hrozí úplná paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez neho nepôjde

  • Majitelia moderných dieselových áut môžu mať čoskoro veľké problémy.
  • Znehybniť ich autá môže nedostatok plynu.
  • Za všetkým je AdBlue, špeciálny roztok močoviny, ktorý zaisťuje znižovanie oxidov dusíka vo výfukových plynoch.
Dieselom hrozí úplná paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez neho nepôjde
Zdroj: MF DNES

"Kvapalina AdBlue je automaticky vstrekovaná do výfukového potrubia, v ktorom prebieha selektívna katalytická redukcia (SCR), ktorá rozkladá oxidy dusíka na vodu a neškodný dusík," vysvetľuje Česká asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (Cappy).

Moderné naftové autá, kamióny a autobusy predávané v Európe sa bez systému SCR využívajúceho kvapalinu AdBlue nezaobídu. Keď je špeciálna nádržka, do ktorej musia činidlo motoristi pravidelne dolievať, prázdna, vozidlo nenaštartuje. Na európskych motoristov sa pritom valí nová katastrofa, že AdBlue nebude.

Minister hospodárstva Richard Sulík nevylúčil, že Slovensko vývoz AdBlue dočasne zakáže. Dôležitá kvapalina začína podľa denníka chýbať v celej Európe. "AdBlue je málo už teraz," potvrdzuje pre iDNES.cz jeden z českých obchodníkov s palivami, ktorý nechce byť menovaný. Pokles dodávok podľa neho začal v uplynulom týždni a od tej doby zdraželo AdBlue o sto percent. Pôvodne ceny začínali okolo 0,30 eur za liter.

"Odbery AdBlue rastú. Výrazne vyššiu dynamiku zaznamenávame v odberoch AdBlue zo stojanov. Kým predaje baleného AdBlue za prvých deväť mesiacov tohto roka medziročne vzrástli o 17 percent, odbery AdBlue zo stojanov v rovnakom období vzrástli o 29 percent," hovorí Damir Durakovič, generálny riaditeľ nákupnej aliancie Axigon, ktorá poskytuje tankovacie karty Shell a EuroOil.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.