StoryEditor

EADS mení štruktúru vedenia

17.07.2007, 00:00
Francúzsko a Nemecko sa včera dohodli na zrušení doterajšieho systému zdvojených funkcií v koncerne EADS, ktorý sa podpísal pod mnohé zo súčasných problémov.

Francúzsko a Nemecko sa včera dohodli na zrušení doterajšieho systému zdvojených funkcií v koncerne EADS, ktorý sa podpísal pod mnohé zo súčasných problémov.
Nemecký výkonný spoluriaditeľ EADS Tom Enders v budúcnosti bude jediným šéfom výrobcu lietadiel Airbus a jeho kolega Francúz Louis Gallois bude výkonným riaditeľom EADS. Rüdiger Grube z DaimlerChrysleru zostane na tomto poste sám, jeho kolega Arnaud Lagardere má zastupovať záujmy francúzskych akcionárov a v roku 2011 vymení vo funkcii Grubeho. Všetky zmeny nadobudnú účinnosť v poslednom štvrťroku.

Paríž verzus Berlín
EADS sa stal kameňom úrazu vo vzťahoch medzi nemeckými a francúzskymi akcionármi, politikmi aj zamestnancami. Príčinou boli neustále meškania dodávok lietadiel Airbusu.
Včerajšia dohoda znamená aj zásadný odklon Francúzov od doterajšieho postoja k EADS a ich snáh získať pod kontrolu Airbus. Ako pre agentúru Reuters povedali nemenované zdroje, pôvodne sa mal Gallois vzdať svojej pozície v EADS, no odmietol byť podriadeným mladšieho Endersa. Napokon Nemecko navrhlo presunúť Endersa do funkcie šéfa Airbusu.
Nemecká kancelárka Angela Merkelová stále odmieta požiadavky Francúzov na väčší podiel štátu v EADS. "Ide o to, aby sa firma riadila podnikateľskými, a nie politickými zámermi," povedala pre denník Handelsblatt. Napriek tomu vlády nemienia zasahovať do činnosti spoločnosti, najväčší vplyv zostáva v rukách priemyselných akcionárov -- DaimlerChrysleru a Lagardére.

Skúška odvahy
Hoci sa štruktúra mení, úlohy nového vedenia nie, a v mnohých prípadoch sa rovnajú skúške odvahy. Prvoradou úlohou manažmentu bude presadiť úsporný program Power 8 do praxe. Nebude to jednoduché, keďže podľa denníka Die Welt obsahuje zrušenie 10-tisíc miest a čiastočné alebo úplné zatvorenie 16 tovární. Odbory sa bránia a najväčšie spory vyvoláva "rozdelenie" škrtov medzi francúzskych a nemeckých zamestnancov.
Ďalšou výzvou je oslabovanie dolára, ktorý vyvoláva Endersovi a Galloisovi vrásky na čele. Každé oslabenie americkej meny o jeden cent totiž ujedá zo ziskov sto miliónov eur, v prepočte 3,3 miliardy korún. Podľa analytikov je slabý dolár momentálne najväčší problém EADS.
Oveľa ťažšou úlohou bude obnoviť dôveru, ktorú ako prvé naštrbilo omeškanie dodávok gigantického A380 a neskôr nedodržanie plánu vývoja A350. Keďže letecké spoločnosti si objednali celkovo 3 500 airbusov, firma si už nič podobné nemôže dovoliť.
Spory medzi akcionármi vyvolávajú požiadavky Paríža na zvýšenie kapitálu aspoň o miliardu eur na financovanie vývoja A350. DaimlerChrysler a Lagardére to odmietajú, považujú to za zbytočné. Východiskom by mohol byť presun vývoja a výroby na dodávateľov. Kým Airbus 70 percent lietadiel vyrába a vyvíja vo vlastnej réžii, v Boeingu až 80 percent zabezpečujú externé firmy, píše Die Welt.
Časovanou bombou sa môže ukázať podozrenie zo zneužívania informácií v obchodnom styku. Francúzsky a finančný dozor, ako aj francúzska prokuratúra, vyšetrujú nákupy akcií manažérmi a akcionármi na jar minulého roka.
No a posledným kameňom úrazu sú politické záujmy. Berlín a Paríž neustále bojujú o moc v koncerne, šéfovia budú musieť tieto rozpory prekonávať. A to je tanec na veľmi tenkom ľade, ktorý si vyžaduje veľkú dávku diplomacie a trpezlivosti.

Projekt EADS

EADS je nemecko-francúzsky projekt. Na základe prvotnej dohody Paríž priamo vlastní v EADS pätnásť percent a ďalších 7,5 percenta má francúzsky konglomerát Lagardére. Koncern DaimlerChrysler má pätnásť percent a 7,5 percenta vlastní konzorcium nemeckých spolkových krajín a bánk, píše Die Welt. Berlín však odmieta priamy podiel podľa vzoru francúzskych kolegov a stavil na súkromných investorov. Práve pre dominanciu dvoch krajín boli v skupine zdvojené funkcie -- EADS aj Airbus mali nemeckého a francúzskeho šéfa.

Hlavné zmeny

Vedenie:
-- končí sa zdvojenie funkcií

Správna rada:
-- DaimlerChrysler a francúzsky holding Sogeade dostanú po dvoch kreslách
-- Radu, ktorú tvorí predseda, výkonný riaditeľ, štyria zástupcovia hlavných akcionárov a jeden zástupca španielskeho SEPI, doplnia štyria nezávislí riaditelia

Rozhodovací proces:
-- Výkonný riaditeľ EADS bude rozhodovať o investíciách do 350 miliónov eur, ako aj o vedení dcérskych firiem a divízií
-- O výkonnom riaditeľovi Airbusu a Výkonnej rade EADS bude rozhodovať výkonný riaditeľ EADS, predseda predstavenstva a správna rada
-- Rada bude rozhodovať jednoduchou väčšinou hlasov, s výnimkou vymenovania najvyšších riaditeľov a kľúčových investičných rozhodnutí, ktoré si vyžadujú súhlas Sogeade a DaimlerChrysleru.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. máj 2024 02:49