Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.09.2021, 14:15

Hyundai vo veľkom verí vodíku. Predstavil športové kupé i autonómny záchranný koncept

Novinky z dielne skupiny sa v týchto dňoch predstavia aj na výstave „Hydrogen Village“ (HydroVILLE) v kórejskom Goyangu.

Hyundai vo veľkom verí vodíku. Predstavil športové kupé i autonómny záchranný koncept
Zdroj: Hyundai

Pod záplavou mnohých elektrifikovaných alebo plne elektrických batériových áut sa tak trochu odsunuli na druhú koľaj iné alternatívne pohony, ktoré by v budúcnosti mohli byť taktiež možnosťou pre dosiahnutie efektívnejšieho a najmä k prírode šetrnejšieho spôsobu dopravy. 

Niektoré značky si aj napriek primárnemu zameraniu na batériové elektromobily alebo hybridné vozidlá (či už full-hybridy alebo plug-in hybridy) nechávajú zadné vrátka v podobe štúdií a vývoja vodíkových modelov. Na nedávnej online konferencii Hydrogen Wave, ktorá sa venuje práve vodíkovému pohonu, predstavil kórejský výrobca Hyundai svoje budúce riešenia mobility.

Nezameriava sa pritom len čisto na osobné vozidlá, priniesť chce totiž kompletné zázemie naprieč rôznymi oblasťami - od úžitkových a ťažkých nákladných vozidiel, po pretekárske modely či vozidlá verejnej dopravy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje.

"Víziou skupiny Hyundai Motor Group je aplikovať vodíkovú energiu vo všetkých oblastiach života a priemyslu, ako sú naše domy, pracoviská a továrne. Cieľom je, aby bol vodík ľahko použiteľný pre každého, všetko a kdekoľvek. Chceme ponúkať praktické riešenia pre udržateľný rozvoj ľudstva a pomocou týchto prielomov sa snažíme do roku 2040 pomôcť posilniť celosvetovú vodíkovú spoločnosť," povedal Euisun Chung, predseda skupiny Hyundai Motor Group.

Ústredným cieľom skupiny do roku 2028 je v plnej miere poskytnúť vodíkovú alebo batériovú alternatívu pre každé komerčné vozidlo a taktiež uplatniť rad úžitkových vozidiel s palivovými článkami, čo z automobilky urobí prvého globálneho výrobcu automobilov, ktorý realizuje tieto ambície v oblasti úžitkových vozidiel a ďalej pomôže uľahčiť prechod na skutočnú udržateľnú mobilitu.

Zdroj: Hyundai

Športiak i autonómny prepravný systém

Od vývoja svojho prvého FCEV v roku 1998 sa skupina v oblasti využívania vodíka výrazne posunula. V roku 2013 bol predstavený Tucson FCEV (ix35 Fuel Cell), ktorý otvoril dvere k sériovej výrobe vozidiel FCEV. Potom, v roku 2018, spoločnosť uviedla na trh SUV novej generácie s palivovými článkami a označením NEXO, prvé nákladné vozidlo s ťažkými palivovými článkami na svete, XCIENT Fuel Cell, sa ukázal v roku 2020.

Aktuálne výrobca predstavil maskovaný prototyp modelu s označením Vision FK, ktorým chce svetu ukázať, že technológia palivových článkov je rovnako použiteľná aj pre vysokovýkonné vozidlá. S maximálnym výkonom nad 500 kW (680 koní) dokáže koncept Vision FK zrýchliť z nuly na stovku za menej ako štyri sekundy.

Zdroj: Hyundai

​Vision FK kombinuje prevodník energie palivových článkov (zlučovanie vodíka so vzdušným kyslíkom) s vysoko výkonným pohonom zadnej nápravy a do systému pripojená i sústavu dobíjacích akumulátorových článkov, vyvíjanú v kooperácii s chorvátskou spoločnosťou Rimac Automobili. Dojazd má byť viac ako 600 kilometrov.

Okrem športiaku značka ukázala i koncept Trailer Drone, ide o akýsi kontajnerový dopravný systém na vodíkový pohon, ktorý môže fungovať dokonca úplne autonómne. Vďaka množstvu inteligentne zabalených vodíkových nádrží prispôsobených profilu cesty zaručuje flexibilný a efektívny Trailer Drone dojazd viac ako tisíc kilometrov. Teda porovnateľne s existujúcimi kontajnerovými prepravnými systémami.

Autonómne schopnosti konceptu Trailer Drone neboli dosiahnuté jednoduchým prepracovaním technológie vyvinutej pre aplikácie v osobných automobiloch. Jedinečné požiadavky na aplikácie v kontajnerovej doprave a odlišný spôsob prevádzky kontajnerových terminálov znamenali, že inžinierske tímy zo skupiny potrebovali úplne nanovo definovať spôsob manévrovania s kontajnerom. Výsledkom bol vývoj technického riešenia „Fuel Cell e-Bogie“.

Zdroj: Hyundai

​Vychádza zo železničného priemyslu, kde sú podvozkom kolesové pomocné rámy, ktoré sedia pod každým vagónom vlaku. Fuel Cell e-Bogie sedí pod kontajnerom rovnako ako železničný podvozok a je úplne uzavretým systémom s pohonom na palivové články a plne nezávislým riadením všetkých štyroch kolies. Koncept Trailer Drone tak vyžaduje dva e-Bogie podvozky s palivovými článkami, ktoré umožňujú ohromnú manévrovateľnosť pohybom do strán.

Vodíková pomoc má rôzne podoby

Efektivitu zvyšuje i „Cluster Mode“, ktorý umožňuje viacerým kontajnerovým prívesom cestovať spoločne v takmer vlakovej konfigurácii.
Riešenie Fuel Cell e-Bogie nie je exkluzívne vytvorené len pre koncept Trailer Drone, poslúži pre široký reťazec ako pozemná logistika, stavebníctvo, hasenie požiarov a pomocné misie pri katastrofách - napríklad v podobe ďalšieho konceptu "Rescue Drone" kombinujúceho autonómne vozidlo s dojazdom 450-500 kilometrov a možnosťou hasenia požiaru i pristávacou dráhou pre prieskumný dron.

Zdroj: Hyundai

​Ďalšou konceptom poskytujúcim možnú pomoc je takzvaný "H Moving Station" koncept. Predstavuje ťažký nákladný ťahač s prívesom, v ktorom je "zabalená" technika pojazdnej čerpacej stanice pre vodíkové modely. Hyundai hovorí, že takéto riešenie môže byť vhodné pre dopravu paliva do území s príliš slabým pokrytím vodíkových staníc.

"Stupeň a frekvencia ekologických katastrof rýchlo stúpa a my teraz čelíme kódovo červenému varovaniu pre ľudstvo. Skupina Hyundai Motor Group sa preto snaží ponúknuť účinné a pragmatické riešenia v boji proti zmene klímy prostredníctvom obrovského potenciálu, ktorý vidíme vo vodíkovej energii," dodáva Euisun Chung, predseda skupiny.

V súčasnej dobe sa vyvíja stoh palivových článkov tretej generácie, ktorý nahradí súčasný zásobník vo vodíkovom modeli NEXO. Na tomto podujatí skupina predstavila dve výkonové verzie sústavy palivových článkov tretej generácie: 100 kW a 200 kW. Slabší zásobník sa zmenšil o ohromujúcich 30 percent, aby sa dal jednoduchšie aplikovať do rôznych typov vozidiel a riešení mobility.

Zdroj: Hyundai

​Verzia s výkonom 200 kW má byť navrhnutá pre aplikovanie v úžitkových vozidlách a veľkosťou sa síce podobá súčasnému systému v modeli NEXO, ale výkon sa zdvojnásobil. Pri vývoji palivových článkov tretej generácie je zároveň cieľom zlepšiť životnosť o 50 až sto percent a okrem toho sa má dramaticky znížiť cena zostavy palivových článkov - prognózy hovoria o vyše 50 percentách.

Hyundai Motor Group teda bude uplatňovať systémy palivových článkov na všetky druhy mobility a podporovať technológiu vo všetkých ostatných aspektoch spoločnosti vrátane domovov, budov a elektrární ako energetických riešení. Novinky z dielne skupiny sa v týchto dňoch predstavia aj na výstave „Hydrogen Village“ (HydroVILLE) v kórejskom Goyangu.