Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.08.2021, 00:00

Zdražovanie batérií? Elektromobilita vezie Európu pod diktát Číny držiacej suroviny tretieho sveta

  • Lítium, kobalt, meď. Tri suroviny, ktoré majú potenciál stať sa "novou ropou". Teda surovinami, na ktorých bude západný svet závislý a nebude mať pod kontrolou ich ťažbu.
  • Varuje pred tým Medzinárodná agentúra pre energiu, ktorá pôsobí pri OECD. Môže za to európsky prechod na čistú energiu na čele s elektromobilitou.
Zdražovanie batérií? Elektromobilita vezie Európu pod diktát Číny držiacej suroviny tretieho sveta
Zdroj: BMW

Dlhé desaťročia sa svetová doprava točila okolo jednej suroviny - ropy. Lenže tieto časy už očividne končia a strategickými surovinami sa stanú nerasty, ktoré sú potrebné na výrobu elektromobilov a batérií. Ich popularita a presadzovanie na trhu totiž stúpa, píše iDNEs.cz.

Tých hlavných surovín je šesť: meď, lítium, nikel, horčík, kobalt a grafit. A ťažia sa v krajinách, na ktorých vyspelý svet naozaj závislý byť nechce. Medenou veľmocou je Čile, niklovou Indonézia a svetové zásoby kobaltu ovláda nevyspytateľný režim Demokratickej republiky Kongo. A čo je horšie - všetky vyťažené suroviny mieria na spracovanie prakticky len na jedno miesto - do Číny.

"Dnešné mechanizmy vyvinuté na zaistenie energetickej bezpečnosti sú nastavené ako poistka proti výkyvom na trhu s uhľovodíkmi, najmä s ropou. Riziko cenových výkyvov a zabezpečenie dodávok sa v elektrifikovanom svete obnoviteľných zdrojov nevytratí," varuje správa.

Riziko navyše spočíva v tom, že zatiaľ čo ropa je strategická z pohľadu pohonu áut, vymenované kovy sú potrebné k samotnej výrobe auta, aj na výrobu elektriny, ktorá elektrické autá poháňa.

200 kilogramov vzácnych kovov v každom aute

Ako je to možné? Bežné auto so spaľovacím motorom má v sebe necelých 30 kilogramov medi a okolo päť kilogramov horčíka. A elektromobil? 55 kilogramov medi, 25 kilogramov horčíka, 10 kíl kobaltu, skoro 50 niklu a cez 60 kilogramov grafitu. Celkom cez 200 kilogramov vzácnych kovov a ďalších surovín v každom aute, šesťkrát viac ako v konvenčnom aute so spaľovacím motorom.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.