Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.12.2020, 00:00

Nejasná budúcnosť výbavy automobilov. Prichádza trend príplatkov na mesačnej báze?

Očividne sa okrem veľkej elektrifikácie dostávame aj do doby, keď si výbavu nebudeme vyberať len pri kúpe nového auta, ale aj kedykoľvek počas jeho životnosti.

Nejasná budúcnosť výbavy automobilov. Prichádza trend príplatkov na mesačnej báze?
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Prichádza nový trend budúcnosti, že príplatok za výbavu auta bude na mesačnej báze, keď nám daný prvok bude aktuálne výhodný? Celé to odštartovali nemecké značky. Nebudeme tu riešiť jednotlivé cenové alternatívy, aké ponúkajú nemecké prémiovky, skôr sa budeme snažiť poodhaliť trend, prečo to tak je a čo tomu mohlo predchádzať. Prečo teda vôbec podobné riešenie vzniklo?

Ono, niet sa čomu čudovať. Napríklad taká navigácia. V drvivej väčšine máte v novom aute už farebný a skoro vždy aj dotykový displej. Rovnako aj GPS anténa je na palube, prípadne je veľmi jednoduché ju tam už vo výrobe dodať. Celý systém je tak závislý od kúpy mapových podkladov. A práve tie sú problémom.

Cestná sieť sa v Európe mení takmer každý mesiac, nie to ešte každý rok. Málokto aktualizuje mapy vždy, keď sa objavia nové cesty. Jednoducho majiteľ aktualizuje mapové podklady vtedy, keď ich potrebuje, avšak ďalší rok ich v zásade nevyužíva. Vo veľkom sa rozbehli aj služby AppleCar Play alebo Android Auto, s ktorými máte navigáciu z telefónu priamo na displeji.

Existujú tiež aplikácie, kde za určitý nízky poplatok máte nekonečnú aktualizáciu máp. Prečo by ste si teda mali platiť za tú vstavanú v aute, keď už ju máte vo svojom mobile? Pritom, ani v nemeckej prémiovke nie je pravidlo, že navigáciu máte v sérii.

10 eur mesačne alebo 400 eur raz a navždy?

A tak si ju nemusí každý zákazník kúpiť, čím automobilka prichádza o dôležité zisky. Ako ich vrátiť späť? No predsa službou, ktorú si zákazník kúpi len vtedy, keď ju potrebuje. Automobilka tak získa peniaze a zákazník sa teší, že neplatí za vec alebo službu, ktorú nevyužíva, ale platí za ňu len vtedy, keď ju skutočne potrebuje a využíva.

​Okrem navigácie môžu byť rovnako vnímané aj rôzne iné prvky výbav, ako napríklad asistent diaľkových svetiel. Jednoducho v lete jazdíte stále za svetla, svetlomety zapnete tak maximálne raz za dva či tri mesiace. Načo by ste si teda priplácali za drahé adaptívne svetlá? 

Automobilka tak príde o príplatkových dajme tomu 300 alebo 400 eur. Avšak ak vám túto možnosť ponúkne za päť či 10 eur za mesiac, v zimných mesiacoch si to aktivujete. Predsa je rozdiel platiť 10 eur mesačne, ako naraz 400 eur, aspoň teda pre vaše oči a aktuálny stav v peňaženke.

Riešenie aj pre firmy

Ďalším plusom to môže byť pre zákazníkov kupujúcich autá na firmu. Existujú tisícky prípadov zle nakonfigurovaných áut, ktoré si jednoducho musel zákazník ako zamestnanec firmy nakonfigurovať do určitej sumy. Buď teda zvolil výbavu, ale slabší motor (ten už neupgraduje) alebo silnejší motor s takmer základnou výbavou.

Zdroj: AAA Auto (ilustračná snímka)

​V takomto prípade nebude problém si za spomínané adaptívne svetlá doplatiť z firemného budgetu pár desiatok eur. Aj keď to znie nelogicky, firmy otáčajú každé euro a pri sume za nové auto jednoducho nedovolia vyšší limit, avšak mesačné príplatky pre ne už nie sú takým problémom.

V konečnom dôsledku nemusí byť na tom zle ani kupujúci jazdeného auta. Ak mu bude vyhovovať auto, ale výbava už nie, niečo z chýbajúcich prvkov si môže takto dokúpiť. A to nehovoríme o tom, že určite sa časom nájdu špekulanti, ktorí danú funkciu budú vedieť dokódovať za jeden poplatok a navždy (pokiaľ na to automobilka nepríde).

Je tu teda doba digitalizácie, a tak sa na to treba pozerať. Čo si o takomto trende myslíte vy? Kúpili by ste si takto príplatkový prvok na báze mesačného predplatného? Alebo máte názor, že ak to tam nepriplatil nikto pri kúpe, tak vy už za nič navyše výrobcovi platiť nebudete?

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.