Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.08.2020, 12:03

V škodovke tiká časovaná bomba, viazne výroba Octavie aj nového elektromobilu

  • Posledný model Octavie nie je podľa zamestnancov Škoda Auto dostatočne pripravený na sériovú výrobu.
  • Stretávajú sa totiž s problematickým softvérom, odstraňovanie jeho chýb je zdĺhavé.
  • Každý deň sa navyšuje rozpracovanosť o stovky vozidiel.
V škodovke tiká časovaná bomba, viazne výroba Octavie aj nového elektromobilu
Zdroj: Škoda

Vysoká rozpracovanosť nesúvisí podľa zamestnancov s dodávateľskými firmami, ale s problémami so softvérom a hardvérom vozidiel, píše iDNES.cz

"Pripravenosť vozidla do výroby je vo veľmi žalostnom stave. Nová Octavia aj nový elektromobil Enyaq dokončuje svoj vývin až v sériovej výrobe, na tom to stojí aj padá zároveň," napísal týždenník Škodovácký odborář, ktorý cituje list zamestnancov.

U predchádzajúcej generácie Octavie bolo podľa zamestnancov mazanie chybových pamätí otázkou dvoch až piatich minút, ale v prípade novej Octavie sa to isté robí 30 minút. "A to spôsobuje zapchávanie testovacích valcov a výpravne, ktorá nemá infraštruktúrne podmienky pre tento typ auta s takou architektúrou," uviedol týždenník.

"Stále pretrváva nedostatok príslušnej motorizácie a navyše sa k tomu pridali veľké problémy so softvérom. Nedostatok motorizácie sme sa snažili v minulosti riešiť spätne výrobou A7 combi (predchádzajúci model Octavie tretej generácie), tá však už bola ukončená," napísal týždenník.

Zamestnanci sú nervózni a nahnevaní, pri jednom vozidle sa podľa týždenníka chybová pamäť maže aj 3 a pol hodiny. "Nikdy sme sa na hale s týmto nestretli a je to tu pre ľudí psychicky veľmi ubíjajúce s neistotou, čo bude ďalej," uviedol Škodovácký odborář.

Problémy aj s elektromobilom 

Nedostatky podľa zamestnancov nie sú len s novou Octaviou, ale aj s pripravovaným čisto elektrickým SUV Enyaq, ktoré automobilka ešte len 1. septembra predstaví. "Nový elektromobil Enyaq napríklad ani teraz, v nultej sérii, nie je schopný pokračovať z montážnej linky v priamom toku, ale musí sa odstaviť a až priemerne po troch hodinách venovania sa problematike softvéru môže pokračovať v ceste na ďalšie funkčné skúšky," píše týždenník.

Softvérová výbava je dnes jedným z hlavných prvkov moderných áut. Štúdia poradenskej firmy Deloitte pred nedávnom uviedla, že najrôznejšie elektronické systémy tvoria až 40 percent z výrobnej ceny vozidla. V roku 2007 to bola asi pätina. Deloitte odhaduje, že do roku 2030 by podiel mohol vzrásť až na 45 percent.

Maskovaný prototyp chystaného elektromobilu Škoda Enyaq

Zdroj: Škoda

​Nová generácia kompaktných modelov značiek koncernu Volkswagen, do ktorej patrí okrem Octavie aj Volkswagen Golf, koncernový Seat Leon alebo Audi A3, sa predstavila v uplynulých mesiacoch. Po mechanickej stránke ide o vylepšenú techniku ​​predchádzajúcej generácie modelov, jednou z hlavných inovácií je práve nová softvérová výzbroj, ktorá má z áut urobiť "smartfóny na kolesách".

Nemecký koncern má však s vývojom a ladením obrovské problémy. Tie zdržali aj nábeh elektromobilu Volkswagen ID.3 a stáli v uplynulých týždňoch miesto šéfa vývoja softvéru Christiana Sengera. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt sú dôvodom odchodu exmanažéra BMW práve softvérové ​​problémy modelu ID.3 a ôsmej generácie Golfu.

Koncern už potrápil systém eCall

Kľúčový model značky, ktorým Golf naďalej nepochybne je, mal problémy s automatickým tiesňovým volaním eCall a čiastočne aj s bezdrôtovou aktualizáciou, softvér vozidla by sa mal priebežne aktualizovať na diaľku rovnako ako operačné systémy a aplikácie v mobilných telefónoch, tento trend medzi automobilkami zaviedla elektrická Tesla. Po novom vývoj softvérovej výzbroje pre celý koncern dostalo Audi.

​​Šéf odborov a člen dozornej rady Volkswagenu Bernd Osterloh už tento rok v máji varoval pred pretrvávajúcimi problémami s novým Golfom 8. Ako hlavný dôvod uviedol opakované poruchy softvéru a elektroniky. "Pre Osterloha bol zlý už začiatok výroby ôsmej generácie. Spustenie výroby bolo vlani niekoľkokrát odložené, údajne pre opakované problémy so softvérom," pripomenul magazín AutoWeek.

Práve vývoj softvéru je často problémom Volkswagenu a vlastne väčšiny tradičných automobiliek, vedenie nemeckého koncernu sa to už ani nesnaží nijako výrazne zakrývať. Škoda Auto v polovici mája prerušila dodávky novej Octavie kvôli problémom so softvérom prenášajúcim dáta asistenta tiesňového volania eCall.

Dodávky však opäť obnovila v júni. V auguste automobilka zaniesla do európskej databázy nebezpečných výrobkov RAPEX oznámenia o zvolávacej akcii na Octavie vyrobenej medzi termínmi 21. 11. 2019 - 11. 5. 2020 práve kvôli štrajkujúcemu systému eCall.

Stojí tiež za pozornosť, že akcia je špecifikovaná ako zvolávacia, to znamená, že vozidlá budú musieť zamieriť na opravu do servisu. Pritom doteraz Volkswagen uvádzal, že ide o softvérový problém, ktorý by malo ísť vďaka novej architektúre vozidla vyriešiť na diaľku bez osobnej návštevy odborníkov.

V júli Škodovácký odborář odhalil, že kvôli problémom s koronavírusovou odstávkou chýbajú niektoré diely pre Octavie od externých dodávateľov. "V súčasnej dobe musí predstavenstvo dať, takzvane povedané, hlavy dohromady. A hlava najvyššia, teda predseda predstavenstva, má priestor ukázať svoje schopnosti pri hľadaní riešení - technických, personálnych, ale aj iných," píše odborársky denník škodovákov.

Automobilka má ešte len pár dní nového predsedu predstavenstva Thomasa Schafera, ktorý po svojom nástupe napísal v liste zamestnancom automobilky toto: "V blízkej budúcnosti bude automobil elektrický a plne prepojený so svojím okolím. Preto hodlám venovať osobitnú pozornosť ďalšej elektrifikácii a digitalizácii našich produktov. Sú kľúčom k tomu, aby automobilka zostala pre svojich zákazníkov aj naďalej atraktívna."