Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.07.2020, 10:50

Koniec československej legendy. Avia končí s výrobou áut, zabili ju emisie

Najskôr veľké plány s modernizáciou výroby, potom prechod k nákladným elektromobilom a teraz definitívny koniec. Dôvod? Prísna emisná legislatíva a z nej vyplývajúca neschopnosť cenovej konkurencie.

Koniec československej legendy. Avia končí s výrobou áut, zabili ju emisie
Zdroj: Wikimedia/Stribrohorak

O nákladných autách často nepíšeme a už vôbec nie o tých, ktoré na slovenských cestách ešte nedávno zdržiavali svojim pomalým tempom premávku a takmer výlučne tvorili čelo kolóny. V tomto prípade však urobíme výnimku, legendárna značka totiž definitívne končí s výrobou nákladných áut.

Medzi najnovšie modely značky patrí Avia D120 s pohonom všetkých kolies

​​Ešte nedávno pritom jej vlastník vyhlasoval, že sa fabrika preorientuje na výrobu elektrických nákladiakov. Ako sa ukazuje, boli to až príliš sebavedomé plány. S novodobou výrobou nákladných áut začala letňanská Avia v roku 1968, kedy sa na československých cestách objavili prvé nákladné modely Avia A 15 a A 30.

Samotná automobilka ich definovala ako ľahkotonážne mestské nákladné automobily, ktoré vznikli v licencii francúzskej spoločnosti Renault-Saviem. V čase zrodu išlo skutočne o mimoriadne modernú konštrukciu, veď Avie boli v 70. rokoch skutočne veľmi dynamickými a rýchlymi autami.

Čas je však neúprosný a po príchode nového trhového hospodárstva sa Avia musela vysporiadať s rovnakými problémami ako väčšina automobiliek bývalého Východného bloku – rozpad tradičných trhov a nekonkurencieschopná, morálne zastaraná technika.

Avia sa z toho už nikdy nedostala a hoci sa spojila s niekoľkými strategickými partnermi, časy najväčšej slávy mala už dávno za sebou.

Modely značky (napríklad Avia A20) si našli široké zastúpenie naprieč rôznymi odvetviami

Zdroj: Jan Kubík / Wikimedia Commons

Ako problém sa ukázala aj prísna emisná legislatíva, ktorá si žiadala drahý vývoj, aj homologizáciu a to všetko pri neistých predajoch a konkurencii, ktorá dokázala v konečnom dôsledku predávať za nižšie ceny. A hoci boli ambície Avie relatívne skromné a v plánoch svietilo číslo 400 vyrobených áut ročne, v skutočnosti Avia ročne produkovala len niekoľko desiatok áut.

​​Ako cesta sa nakoniec zdala výroba výlučne elektrických nákladných áut, ako sa však teraz ukazuje, bol to príliš ambiciózny cieľ. „Projekt Avie na elektrický pohon je v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednáme,“ potvrdil Andrej Čírtek, hovorca skupiny Czechoslovak Group, ktorej Avia momentálne patrí. Ťažkej situácii, v ktorej sa výrobca ocitol, však nepomohla ani aktuálna pandémia koronavírusu.

Spoločnosti sa drahý vývoj nových áut jednoducho nevyplatí a tak s výrobou nových nákladných vozidiel značka Avia definitívne končí. Ako však Čírtek naznačil, v budúcnosti sa značka Avia možno znova ukáže, s veľkou pravdepodobnosťou však už nie v súvislosti s nákladnými autami. 

Zatiaľ bude fungovať len ako výrobca náhradných dielov a tiež bude vykonávať homologizačné zmeny na svojich už existujúcich vozidlách. I naďalej pritom zostane pod skupinou Czechoslovak Group.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.