Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.06.2020, 14:40

Dizajnér prehral súdny spor so Škodou o autorstvo. Automobilka o svoje SUV nepríde

Maliar a dizajnér Vlado Vovkanič prehral spor so Škodou Auto. Firma nemusí stiahnuť z trhu SUV modely a kolesá Vega a Triglav. Verdikt nie je právoplatný, Vovkanič sa proti nemu odvolá.

"Súd dospel k názoru, že výtvory nie sú predmetom autorského práva," uviedla sudkyňa Pavla Peltrámová. Koncom mája znalec, ktorý sa žalobou umelca na českú spoločnosť Škoda Auto zaoberá, u stredočeského krajského súdu uviedol, že podľa neho sú medzi návrhmi a vyrábanými autami značné rozdiely.

Súd preto podľa Peltrámovej nemohol vyhovieť žalobe v žiadnom ohľade a jednotlivosťami sa už nezaoberal. Dizajnér po výroku znalca pripustil možnosť prehry v spore. Znalec uviedol, že v niektorých prvkoch je zrejmá podobnosť, ale nezhodujú sa, píše iDNES.cz.

​​"Cítim sklamanie. Jednoznačne," povedal po skončení rokovaní novinárom Vovkanič. "Budem bojovať ďalej," dodal. Znalca podľa neho navrhla protistrana a skúmal dizajn iba z technologického hľadiska. Nezaoberal sa umeleckým počinom a možnosťou jeho inšpirácie pre tím Škody Auto.

"Súd neuznal našu žiadosť o revízny posudok, ktorý by priniesol nestranné posúdenie," uviedol tiež maliar. Mrzí ho aj to, že ho sudkyňa nevypočula a neumožnila mu popísať celý príbeh. Súd podľa neho pominul niekoľko rokov jeho komplexnej práce.

Vovkanič tvrdí, že návrhy dizajnu modelov Kodiaq a Karoq a kolies Vega a Triglav vznikli na základe jeho skíc. Maliar v žalobe tvrdil, že so svojimi návrhmi áut typu SUV kontaktoval v roku 2009 pracovníka Škody.

​​V roku 2010 mu odovzdal skice, ktoré však dostal po určitej dobe späť s tým, že firma také vozidlá neplánuje. Zhruba v tom čase sa vraj Škoda naopak rozhodla, že SUV vyrábať skutočne bude.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 46% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.