Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.06.2020, 14:40

Dizajnér prehral súdny spor so Škodou o autorstvo. Automobilka o svoje SUV nepríde

Maliar a dizajnér Vlado Vovkanič prehral spor so Škodou Auto. Firma nemusí stiahnuť z trhu SUV modely a kolesá Vega a Triglav. Verdikt nie je právoplatný, Vovkanič sa proti nemu odvolá.

"Súd dospel k názoru, že výtvory nie sú predmetom autorského práva," uviedla sudkyňa Pavla Peltrámová. Koncom mája znalec, ktorý sa žalobou umelca na českú spoločnosť Škoda Auto zaoberá, u stredočeského krajského súdu uviedol, že podľa neho sú medzi návrhmi a vyrábanými autami značné rozdiely.

Súd preto podľa Peltrámovej nemohol vyhovieť žalobe v žiadnom ohľade a jednotlivosťami sa už nezaoberal. Dizajnér po výroku znalca pripustil možnosť prehry v spore. Znalec uviedol, že v niektorých prvkoch je zrejmá podobnosť, ale nezhodujú sa, píše iDNES.cz.

​​"Cítim sklamanie. Jednoznačne," povedal po skončení rokovaní novinárom Vovkanič. "Budem bojovať ďalej," dodal. Znalca podľa neho navrhla protistrana a skúmal dizajn iba z technologického hľadiska. Nezaoberal sa umeleckým počinom a možnosťou jeho inšpirácie pre tím Škody Auto.

"Súd neuznal našu žiadosť o revízny posudok, ktorý by priniesol nestranné posúdenie," uviedol tiež maliar. Mrzí ho aj to, že ho sudkyňa nevypočula a neumožnila mu popísať celý príbeh. Súd podľa neho pominul niekoľko rokov jeho komplexnej práce.

Vovkanič tvrdí, že návrhy dizajnu modelov Kodiaq a Karoq a kolies Vega a Triglav vznikli na základe jeho skíc. Maliar v žalobe tvrdil, že so svojimi návrhmi áut typu SUV kontaktoval v roku 2009 pracovníka Škody.

​​V roku 2010 mu odovzdal skice, ktoré však dostal po určitej dobe späť s tým, že firma také vozidlá neplánuje. Zhruba v tom čase sa vraj Škoda naopak rozhodla, že SUV vyrábať skutočne bude.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.