Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.05.2020, 11:36

Automobilky škrtajú motory. Kvôli emisiám obmedzia od budúceho roka svoju ponuku

Automobiloví výrobcovia sťahujú z ponuky modelov pre budúci rok niektoré motory. Dôvodom je príchod novej prísnejšie emisnej normy a tiež pokuty.

Automobilky škrtajú motory. Kvôli emisiám obmedzia od budúceho roka svoju ponuku
Zdroj: Škoda Auto

Nastávajúce prísne emisné limity prinútia množstvo automobiliek k razantným opatreniam. Aby sa vyhli, či zmiernili dopad pokút za priemerné emisie modelových flotíl, budú musieť okresať svoje ponuky motorizácií. Do praxe sa majú zmeny dostať najmä budúci rok a týkať sa budú naftových zástupcov.

Zmizne tak z niektorých vozidiel koncernu Volkswagen známy motor 2.0 BiTDI, štvorlitrový osemvalec TDI, dieselový trojliter pre BMW M5 alebo 1,3-litrový motor TCe z niektorých Dacií. Motory väčšinou nahradia úspornejšie agregáty, hybridy alebo alternatívny pohon. Vyplýva to z aktuálnych informácií jednotlivých značiek.

S novým modelovým rokom, ktorý príde na trh v septembri, budú napríklad pri Volkswagene Sharan vznetové motory 2.0 TDI nahradené benzínovým motorom 1.4 TSI. Posledné naftové verzie by malo byť možné objednať už len do konca mája.

To isté platí pre osemvalce TDI modelu Volkswagen Touareg, kde budú nahradené benzínovými preplňovanými trojlitrami. V závere roka budú vo výrobe nahradené motorizácie 2.0 BiTDI v modeloch Passat, Arteon a Tiguan novými motormi 2.0 TDI Evo s výrazne nižšou spotrebou a zároveň aj zníženými vypúšťanými emisiami.

Hyundai podľa českého hovorcu Davida Pavlíčka na sprísnenie emisií reaguje rozširujúcou sa ponukou hybridov a plug-in hybridov v modeloch, kde predtým neboli dostupné, ale aj ponukou takzvaných mild-hybridov naprieč paletou zážihových a vznetových motorizácií. Dôkazom týchto noviniek je pomaly odhaľujúce sa modernizované rodinné SUV Santa Fe, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou dostane pod kapotu i možnosť mild-hybridného pohonu.

"Hyundai sa snaží umožniť zákazníkom preferujúcim konvenčné motorizácie aj voľbu tradičných pohonných jednotiek, ako je tomu v prípade motorov 1,0i a 1,2i u novej i10," dodal. Najnovšiu generáciu najmenšieho modelu značky sme si už stihli vyskúšať aj u nás v redakcií, aký dojem sme z novinky mali si môžete prezrieť tu.

​Pokiaľ ide o Renault a Daciu, opatrenia sa dotknú napríklad motora 1,3 TCe pri niektorých modeloch Dacia, alebo zúženia ponuky pri modeli Trafic. Automobilka naopak rozšírila ponuku vozidiel s pohonom na LPG priamo z výroby.

Pohon LPG majú získať modely Capture a Clio, u Dacie potom Duster, Sandero a Logan. "V septembri tohto roku sa novo predstavia technológie značky Renault E-Tech, a to prostredníctvom buď hybridných (Clio) alebo plug-in hybridných (Clio, Mégane Grandtour) technológií," dodala česká hovorkyňa Jitka Skaličková.

Renault však okrem zmeny svojho portfólia z hľadiska motorizácií plánuje i obmenu či obmedzenie niektorých modelov. Nedávno sme vám priniesli článok o konci MPV modelu Espace, ktorého predajné čísla nie sú podľa predstáv výrobcu. MPV segment je pritom dlhodobo na ústupe, nakoľko zákazníci dávajú prednosť aktuálne módnym crossoverom či SUV modelov. Otáznik pritom visí aj nad Talismanom, Méganom a Scénicom.

​Mníchovská prémiovka BMW od júna prestane v päťkovej rade ponúkať motorizáciu M550d, teda dieselový trojliter s výkonom 400 koní. "Dôvodom je meniace sa politické, spoločenské a trhové prostredie v Európe a výsledné prispôsobenie našej ponuky motorov v celosvetovom kontexte. Náklady spojené s modernizáciou tohto modelu, aby spĺňali súčasné a budúce emisné normy, bohužiaľ, nie sú ekonomicky životaschopné," podotkol hovorca BMW David Haidinger.

Naopak japonská Toyota obmedzenia motorizácií kvôli sprísneniu emisných limitov neplánuje, pretože ich dokáže s pomerne veľkým prehľadom plniť aj s existujúcou ponukou. Prípadné pokuty by predstavovali len zanedbateľnú časť zo ziskov spoločnosti, o čom sme vás informovali už dávnejšie.

​Práve Toyota je totiž značkou, ktorá na rozdiel od iných výrobcov na trhu nemusí podstupovať radikálne zmeny vo svojom portfóliu a dokonca nedávno priniesla i niekoľko "emisne nelogických" športových modelov pre motoristických fanúšikov v podobe znovuzrodenej Supry alebo hothatchu GR Yaris

"Dnes máme už štvrtú generáciu hybridného systému a jeho rastúca obľuba nám dovoľuje ponúkať všetky typy motorizácií. Spolu s hybridnými vozidlami však, samozrejme, naďalej vyrábame aj dieselové," uviedol riaditeľ českého zastúpenia Toyota a Lexus Martin Peleška.

"Máme v ponuke modely, a to prevažne úžitkovo-offroadové autá Hilux, Land Cruiser či Proace, kde z hľadiska prevádzky dáva väčší zmysel naftový motor. Dokonca chystáme inováciu dieselových motorov. Rovnako tak však pripravujeme rozširovanie plug-in variantov, čistých elektromobilov a vodíkové autá," uzatvára Peleška.