Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.05.2020, 12:35

Prísne regulácie až o rok? Automobilky žiadajú Európsku úniu o odklad

Epidémia koronavírusu spôsobila, že automobilky v Európe nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, a teda 15 percent z celoročného objemu.

Prísne regulácie až o rok? Automobilky žiadajú Európsku úniu o odklad
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Automobilky krajín Vyšehradskej štvorky vyzvali Európsku úniu k odloženiu niektorých regulačných požiadaviek, ktoré tento rok vstúpili alebo tento rok nadobudnú platnosť, aspoň o pol roka alebo rok.

Patrí medzi ne nová emisná norma Euro 6 / IV, nariadenie typového schvaľovania vozidiel alebo prísne limity CO2. Dôvodom pre žiadosť o odloženie je vplyv koronavírusovej epidémie na automobilové odvetvie. Výzvu už podpísali prezidenti združenia autopriemyslu ČR, Slovenska, Poľska a Maďarska.

V Česku sa vyrábajú automobily Škoda, Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën, na slovensku sú to napríklad Volkswagen, Kia alebo Jaguar, v Maďarsku pôsobí Daimler, Suzuki, Audi a Opel a v Poľsku sa okrem iného vyrábajú vozidlá Fiat, Opel, Toyota a Volkswagen.

Jednou z najdôležitejších súčastí riešení dopadov pandémie je podľa automobiliek analýza dopadov na schopnosť výrobcov naplniť regulačné požiadavky.

"V prípade emisií CO2 pre osobné autá je rovnako ako v ostatných prípadoch potrebné predovšetkým vykonať analýzu dopadov na trhy a ekonomiky a následne urobiť kroky, ktoré by zabránili ešte väčšiemu prehĺbeniu súčasnej krízy a jej vplyvu na európsky priemysel," uviedli zástupcovia automobilového priemyslu vo svojej výzve .

Okrem samotného postupného uvoľňovania trhov je pre oživenie ekonomiky podľa firiem nutné zaistiť finančnú pomoc prostredníctvom fondov Európskej únie i národných rozpočtov.

Ich cieľom by mala byť podpora likvidity firiem a zachovanie pracovných miest aj v ďalších mesiacoch tohto roka. Kľúčovou súčasťou pomoci je vzhľadom k dramatickému poklesu odbytu naštartovanie dopytu po nových vozidlách vo všetkých segmentoch.

​Programy na podporu obnovy vozového parku, takzvané šrotovné, je podľa nich nevyhnutné koordinovať na európskej úrovni, aby sa predišlo prelievaniu emisií v podobe presúvania starých či vyradených vozidiel medzi jednotlivými členskými štátmi. Európsky automobilový priemysel predstavuje sedem percent HDP Európskej únie a zamestnáva priamo aj nepriamo 13,8 milióna ľudí.

Dôsledky pandémie koronavírusu sú pritom dramatické, výrazné obmedzenie prevádzky výrobných závodov malo dopad až na 1,1 milióna zamestnancov v Európe. Kvôli zastaveniu alebo obmedzeniu produkcie automobilky nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, a teda 15 percent z celoročného objemu.

V krajinách V4 zamestnávajú firmy v autopriemysle priamo 650-tisíc ľudí a vytvárajú rovnaký počet naviazaných pracovných miest. Produkcia z krajín strednej Európy predstavuje takmer pätinu celkovej výroby vozidiel v Európskej únii.