Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.04.2020, 14:35

Šialený Mercedes oslavuje 30 rokov. Za parametre by sa nemusel hanbiť ani dnes

Technickým základom bol „Baby Benz“, teda modelový rad 190, špeciálna homologizačná edícia Mercedes-Benz 190 2.5-16V Evo II však bola čímkoľvek, len nie pokojným baránkom.

Šialený Mercedes oslavuje 30 rokov. Za parametre by sa nemusel hanbiť ani dnes
Zdroj: Daimler

História rýchlych Mercedesov 190 sa začína písať na jar roku 1983, kedy sa svetu predstavila vôbec prvá športová verzia Mercedes-Benz 190 2.3-16 (jej výroba začala až v roku 1984).

Hoci pravdou je, že bola navonok stále relatívne nenápadným sedanom a výborne zapadla do zvyšku rodiny „Baby Benzov“, ako modelový rad 190 v Štuttgarte familiárne nazývali.

​Jej srdcom bol atmosférický štvorvalec M102.983 vyladený spoločnosťou Cosworth. Jeho zaujímavosťou bola predovšetkým 16-ventilová technika a kompresný pomer 10,5:1 (písal sa rok 1983), vďaka čomu sa vzmohol na úctyhodných 136 kW (185 koní) pri 6000 otáčkach za minútu a 235 Nm pri relatívne nízkych 4 500 otáčkach za minútu.

Verziu 190 2.3-16 najviac preslávili preteky na Nürburgringu (dňa 12.5.1984), v ktorých sa za volantom týchto Mercedesov stretli hviezdy F1. Víťazom sa stal Ayrton Senna.

Zdroj: Daimler

S väčším objemom

Tieto parametre robili z malého Mercedesu v prvej polovici 80. rokov raketu, o ktorú bol veľký záujem. Len v roku 1985 si ju kúpilo až osemtisíc zákazníkov, zatiaľ čo fabrika váhala, či sa jej podarí celkovo predať aspoň povinných päťtisíc áut (šlo o povinnú homologizačnú sériu, aby mohla fabrika postaviť súťažné špeciály). Celkovo sa nakoniec predalo až 19 487 kusov verzie 190 2.3-16.

V roku 1988 však zväčšil Mercedes-Benz zdvih z 80,25 na 87,20 milimetrov (pôvodné vŕtanie 95,50 zachoval), čím zväčšil objem na 2,5 litra a na trh poslal ešte výkonnejšiu verziu Mercedes-Benz 190 2.5-16 (143 kW/194 koní).

Konštruktéri však nezabudli ani na verzie bez katalyzátora (bolo ich veľmi málo, niesli označenie Rüf), ktoré mali až 150 kW (204 koní). V tomto prípade však šlo o podstatne vzácnejšiu záležitosť, až do konca produkcie v roku 1993 sa totiž z verzie 190 2.5-16 vyrobilo len 5 743 kusov (v štyroch odtieňoch laku karosérie).

Rok Nežnej revolúcie

Ešte väčšou raritou potom boli verzie s označením Evolution slúžiace ako homologizačný špeciál pre účasť fabriky v seriáli DTM. Prvá sa predstavila v roku 1989.

​Základ motora 2.5-16 konštruktéri zachovali, podrobili ho však niekoľkým zásadným zmenám a zvýšili jeho maximálne otáčky na 7 250 otáčok za minútu, stály prevod 3,27:1 skrátili na 3,46:1, podvozok znížili o ďalších 19 milimetrov, autu dopriali brzdy z roadstera SL 500 a nasadili ho na 16-palcové disky obuté do pneumatík s rozmermi 225/50 R16.

Z tejto, vizuálne výrazne odlišnej verzie postavil Mercedes-Benz len 502 kusov, všetky bez rozdielu s čiernym lakom. Zaujímavosťou bolo, že v prípade záujmu dostali zákazníci za ďalších 18 000 DEM takzvaný PowerPack dvíhajúci maximálny výkon až na 173 kW (235 koní).

Marec 1990, konkrétne ženevský autosalón, však bol svedkom premiéry najväčšej šialenosti vychádzajúcej zo sériových sedanov radu 190. Verejnosť prvýkrát uvidela prikrčenú a rozkročenú siluetu limitovanej edície Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evo II.

​Šokovala cenou 136 720 DEM, ale aj faktom, že z nej vyrobia opäť len 502 kusov. Medzi zákazníkov poslali len 500 kusov, všetky v čiernomodrej metalíze „blauschwarz“, pričom posledné dva kusy dostali zafírovú striebornú metalízu a údajne mali slúžiť výlučne pre účely fabriky.

Vrchol

Pod kapotou verzie Evo II bol motor 2.5-16 (verzia s krátkym zdvihom a objemom zníženým z 2498 na 2463 centimetrov kubických), mal maximálny výkon 173 kW (235 koní) pri 7 200 otáčkach za minútu (bez poškodenia zvládal až 7 800 ot./min.) a 245 Nm pri päťtisíc otáčkach.

Zdroj: Daimler

​Samozrejmosťou bolo nastaviteľné pruženie (v troch úrovniach) a výborne zvládnutá aerodynamika prezentovaná koeficientom aerodynamického odporu s hodnotou len 0,29.

Mohutné zadné krídlo aj predný spojler boli nastaviteľné a dokázali spolu vygenerovať až 78,3 kilogramov prítlaku (z toho 57,1 kilogramu vzadu a 21,2 kilogramu vpredu) . Výroba tohto špeciálu prebiehala len necelý rok a dnes ide o najväčšiu zberateľskú raritu celého modelového radu 190. Aktuálne oslavuje 30. výročie.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.