Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.01.2020, 13:06

Počas dvoch rokov sa ukáže praktická neudržateľnosť elektromobilov, tvrdí v rozhovore bývalý šéf Škody Auto

  • Vadili sme hlavne značke Volkswagen, keď sme postavili Octaviu proti Golfu, hovorí v rozhovore pre Lidovky.cz Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavskej Škody.
  • Spomína tiež na vtedajšieho kormidelníka celého koncernu Ferdinanda Piëcha, ktorý vyhlasoval, že by automobilku Škoda nikdy nekúpil.
Počas dvoch rokov sa ukáže praktická neudržateľnosť elektromobilov, tvrdí v rozhovore bývalý šéf Škody Auto
Zdroj: MAFRA/Dan Materna

LN: Vaším prvým pôsobiskom bol od roku 1967 Okresný stavebný podnik (OSP) v Českom Krumlove. Aké boli 60. roky, cítil ste uvoľnenie pod vplyvom pražskej jari?
Cítil. Ale hlavne som potom cítil utuženie. Ako správny mladík som na jar 1968 vstúpil do KSČ a v roku 1970 som bol vylúčený. Podľa toho sa pohybovala moje zamestnanecká kariéra. Ale mal som tam vcelku dobrého šéfa, ktorý sa vyznačoval tým, že ma nechal, nech si vymýšľam.

A niekoľkokrát ma vytiahol z problému, keď som si ako plánovač vymýšľal schválnosti, napríklad že si podnik zaobstará vrtuľník. A to komplet, aj s posádkou a spotrebou paliva. Plány sa písali na také veľké plachty a kontrolovali tak, že sa sčítavali kontrolné čísla, a keď bol súčet v poriadku, plán tiež. Takže na môj vrtuľník prišli až na krajskom národnom výbore a potom vzniesli otázku, k čomu OSP potrebuje vrtuľník.

Takto vyzerá nová generácia najdôležitejšieho modelu značky Škoda:

LN: A k čomu ho teda potreboval?
Odôvodnil som to tým, že v zime môže voziť materiál napríklad na Šumavu a v lete že môže kosiť obilie alebo trávu. To mi samozrejme nevzali.

LN: Mal ste z toho nejaký postih?
Vtedy ani žiadne poriadne postihy neboli. Že by vás vyhodili z práce? Práca bola zo zákona povinná. A môj post v tom podniku nebol zaujímavý, aby ma z neho niekto vyhadzoval. Ako plánovač som bral 950 korún mesačne a žiadne prémie neboli, takže ani nebolo čo krátiť.

LN: Čo bolo ďalej?
V Krumlove ma to už nebavilo. Hľadal som niečo v Českých Budějoviciach, odkiaľ pochádzam. A zrazu sa ukázalo, že ma ako vyhodeného z KSČ nikde nezamestnajú. Vždy to začalo tým, že som presne ten pravý, koho hľadajú, ale na druhý deň mi povedali, že je to miesto obsadené. A potom mi jeden kamarát z Českých dráh povedal, poď k nám, ako posunovača ťa vezmú. A do toho iný kamarát, Ľudovít Kalma (vysoko uznávaný manažér automobilového priemyslu, v 90. rokoch oi. riaditeľ Škody Mladá Boleslav - pozn. red.), namietal, že by som pri svojej nešikovnosti neprežil ani prvý posun.

A podarilo sa mu prepašovať ma do Motoru České Budějovice. Vyrábalo sa tam všetko pre autopriemysel - čerpadlá, karburátory, ale aj lodné motory, motory do kosačiek či mopedy. A tam som vydržal do roku 1991. Bol to už dosť veľký podnik, mal tritisíc zamestnancov. A mimochodom - existuje dodnes, pod názvom Motor Jikov.

LN: Čo ste tam robil?
Najprv na subalternej pozícii, potom som sa stal vedúcim zásobovania a nakoniec, keď Kalma prešiel do Škodovky, riaditeľom podniku. V roku 1991 som odišiel do firmy Bosch a tam bol až do roku 1996 a v roku 1997 som začal v Škode Mladá Boleslav.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 86% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.