Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.01.2020, 13:06

Počas dvoch rokov sa ukáže praktická neudržateľnosť elektromobilov, tvrdí v rozhovore bývalý šéf Škody Auto

  • Vadili sme hlavne značke Volkswagen, keď sme postavili Octaviu proti Golfu, hovorí v rozhovore pre Lidovky.cz Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavskej Škody.
  • Spomína tiež na vtedajšieho kormidelníka celého koncernu Ferdinanda Piëcha, ktorý vyhlasoval, že by automobilku Škoda nikdy nekúpil.
Počas dvoch rokov sa ukáže praktická neudržateľnosť elektromobilov, tvrdí v rozhovore bývalý šéf Škody Auto
Zdroj: MAFRA/Dan Materna

LN: Vaším prvým pôsobiskom bol od roku 1967 Okresný stavebný podnik (OSP) v Českom Krumlove. Aké boli 60. roky, cítil ste uvoľnenie pod vplyvom pražskej jari?
Cítil. Ale hlavne som potom cítil utuženie. Ako správny mladík som na jar 1968 vstúpil do KSČ a v roku 1970 som bol vylúčený. Podľa toho sa pohybovala moje zamestnanecká kariéra. Ale mal som tam vcelku dobrého šéfa, ktorý sa vyznačoval tým, že ma nechal, nech si vymýšľam.

A niekoľkokrát ma vytiahol z problému, keď som si ako plánovač vymýšľal schválnosti, napríklad že si podnik zaobstará vrtuľník. A to komplet, aj s posádkou a spotrebou paliva. Plány sa písali na také veľké plachty a kontrolovali tak, že sa sčítavali kontrolné čísla, a keď bol súčet v poriadku, plán tiež. Takže na môj vrtuľník prišli až na krajskom národnom výbore a potom vzniesli otázku, k čomu OSP potrebuje vrtuľník.

Takto vyzerá nová generácia najdôležitejšieho modelu značky Škoda:

LN: A k čomu ho teda potreboval?
Odôvodnil som to tým, že v zime môže voziť materiál napríklad na Šumavu a v lete že môže kosiť obilie alebo trávu. To mi samozrejme nevzali.

LN: Mal ste z toho nejaký postih?
Vtedy ani žiadne poriadne postihy neboli. Že by vás vyhodili z práce? Práca bola zo zákona povinná. A môj post v tom podniku nebol zaujímavý, aby ma z neho niekto vyhadzoval. Ako plánovač som bral 950 korún mesačne a žiadne prémie neboli, takže ani nebolo čo krátiť.

LN: Čo bolo ďalej?
V Krumlove ma to už nebavilo. Hľadal som niečo v Českých Budějoviciach, odkiaľ pochádzam. A zrazu sa ukázalo, že ma ako vyhodeného z KSČ nikde nezamestnajú. Vždy to začalo tým, že som presne ten pravý, koho hľadajú, ale na druhý deň mi povedali, že je to miesto obsadené. A potom mi jeden kamarát z Českých dráh povedal, poď k nám, ako posunovača ťa vezmú. A do toho iný kamarát, Ľudovít Kalma (vysoko uznávaný manažér automobilového priemyslu, v 90. rokoch oi. riaditeľ Škody Mladá Boleslav - pozn. red.), namietal, že by som pri svojej nešikovnosti neprežil ani prvý posun.

A podarilo sa mu prepašovať ma do Motoru České Budějovice. Vyrábalo sa tam všetko pre autopriemysel - čerpadlá, karburátory, ale aj lodné motory, motory do kosačiek či mopedy. A tam som vydržal do roku 1991. Bol to už dosť veľký podnik, mal tritisíc zamestnancov. A mimochodom - existuje dodnes, pod názvom Motor Jikov.

LN: Čo ste tam robil?
Najprv na subalternej pozícii, potom som sa stal vedúcim zásobovania a nakoniec, keď Kalma prešiel do Škodovky, riaditeľom podniku. V roku 1991 som odišiel do firmy Bosch a tam bol až do roku 1996 a v roku 1997 som začal v Škode Mladá Boleslav.

89% zľava na predplatné

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.