Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.11.2019, 11:01

V Európe začnú ubúdať autá. Zdražejú kvôli príliš drahým technológiám

  • Európsky vozový park sa čoskoro začne zmršťovať. Diely pre výrobu áut kvôli novým technológiám a reguláciám zdražejú až o 40 percent.
  • Vyplýva to zo štúdie Digital Auto Report poradenskej spoločnosti PwC Strategy.

Počet áut v Európe sa do roku 2025 zvýši z vlaňajších 263 miliónov na 273 miliónov vozidiel. Potom začne kvôli zdieľaniu a nástupu autonómnych vozidiel klesať a za ďalších päť rokov sa zníži až o 15 miliónov, píše iDNES.cz.

Zaujímavé je porovnanie veľkosti vozových parkov na troch hlavných trhoch - v Európskej únii, USA a Číne. Kým v roku 2018 jazdilo najviac áut po cestách krajín Európskej únie, na konci budúcej dekády už tomu tak nebude. Potom už začne počet áut v krajinách EÚ klesať. V USA a Číne ešte vozové parky i naďalej porastú.

Pozrite si aj najpredávanejšie elektromobily roka na svetovom trhu:

"Posun k autonómnym a zdieľaným vozidlám so sebou prinesie vyššiu využiteľnosť áut. To znamená, že bude potrebné k najazdeniu rovnakého počtu kilometrov menej áut. Avšak frekvencia obnovy áut sa tým pádom zvýši," uviedol partner PwC Česká republika Pavel Štefek.

"Penetrácia vozidiel v Číne je oproti Európe stále výrazne nižšia, teda k podobnému trendu ako v Európskej únii tam dôjde zrejme s určitým oneskorením. Trendy v oblasti autonómneho riadenia a zdieľanie áut sa však budú v Číne presadzovať rýchlejšie," vysvetľuje Štefek.

V súvislosti s vývojom nových technológií aj sprísnením regulácií výrazne vzrastú aj náklady na výrobu súčiastok, a tým i celých vozidiel. Len následkom regulácie zdražejú súčiastky na zostavenie priemerne vybaveného auta v roku 2030 o 18 percent v porovnaní s dnešným základným vozidlom bez konektivity (okamžité prepojenie áut s aplikáciami).

Pridanie povinných prvkov konektivity a základné prvky autonómnej technológie zvýši dohromady cenu vozidla približne o zhruba dve percentá. O zďaleka najväčší rast nákladov sa postará prechod zo spaľovacieho motora na elektromotory, ku ktorým sú automobilky emisnými reguláciami nútené.

Vozidlo plne vybavené dostupnými technológiami bude v roku 2030 obsahovať súčiastky o 42 percent drahšie v porovnaní so základným modelom roku 2018, plynie zo štúdie. O nárast dve až tri percentá v cene súčiastok sa postará prídavná konektivita, 12 až 22 percent na cene potom pridajú autonómne prvky.

Nedostupné batérie všetko predražujú

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, minulý týždeň v rozhovore s investormi uviedol, že nový čisto elektrický model ID.3 je výrobne o 40 percent lacnejší ako elektrický Golf. Podľa Diessa je kľúčom k úspechu nová špeciálna platforma MEB určená pre elektromobily, ktorú nemecký koncern vyvinul a okrem vlastných značiek ju ponúka ďalším výrobcom (už sa dohodol s Fordom).

Asi päť až desaťpercentnú úsporu má na svedomí úprava továrne v Cvikove čisto na výrobu elektromobilov. Najviac sa ušetrí na batériovom systéme, problém je však v tom, že akumulátory sú stále veľmi drahé. Podľa rôznych vyjadrení automobiliek tvoria baterky asi 40 percent ceny. Automobilky počítali s poklesom cien, aktuálne je však veľký problém s ich výrobou a dostupnosťou drahých kovov (lítium, kobalt), ktoré sú na ich výrobu potrebné.

"Dostupnosť batérií na trhu je momentálne najviac limitujúci faktor," uviedol pre iDNES.cz 11. novembra na premiére novej Škody Octavia František Drábek, vedúci projektu tohto kľúčového modelu značky, ktorý príde v budúcom roku tiež v plug-in hybridnej verzii.

Zmeny v štruktúre predajov

Globálny automobilový priemysel zaznamená podľa štúdie do roku 2030 rast tržieb približne tempom štyri percentá za rok a tri percentá v ziskoch. Dôjde však k zásadným zmenám v podieloch jednotlivých segmentov na celkovom objeme.

Podiel tradičných odvetví (predaj nových a ojazdených áut a predaj dielov) sa však zmenší z aktuálnych 70 na 55 percent. Naopak podiel na celkovom zisku nových firiem vstupujúcich do odvetvia vzrastie z dnešných piatich na 26 percent. Najväčší nárast sa očakáva v segmente služieb mobility, do ktorého patrí ako zdieľanie klasických vozidiel, tak do budúcna aj tých s viacerými autonómnymi prvkami.

"Predpokladáme, že autá budúcnosti budú elektrické, čiastočne autonómne, zdieľané, pripojené a každoročne updatované. Automotive teda bude primárne o mobilite. Úspešné spoločnosti budú musieť svojimi produktmi a službami uspokojovať meniace sa očakávania zákazníkov. Budú sa teda musieť zamerať na služby v oblastiach mobility. Nie len na samotný produkt, teda auto," hovorí Pavel Štefek z PwC Česká republika.

"Hoci globálny autopriemysel stále porastie, oveľa viac si z neho začnú odhryzávať nové obchodné modely na úkor tradičných predajov áut či autodielov," uvádza štúdia PwC Strategy.