Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.11.2019, 11:20

BMW to myslí s elektromobilmi vážne. Masívne zvyšuje objednávky batériových článkov

Do roku 2023 plánuje BMW ponúknuť 25 elektrifikovaných modelov vrátane hybridov a plne elektrických vozidiel.

BMW to myslí s elektromobilmi vážne. Masívne zvyšuje objednávky batériových článkov
Zdroj: BMW

Elektromobily sa pretláčajú do čoraz väčšieho povedomia verejnosti a postupom času pribúdajú na trhu ďalšie a ďalšie elektrické modely najrôznejších značiek. Nemecký výrobca luxusných áut BMW vo štvrtok 21. novembra vyhlásil, že masívne zvyšuje objednávky batériových článkov pre elektromobily v nadchádzajúcej dekáde, pretože plánuje uviesť na trh desiatky nových elektrických modelov.

Celkové zvýšenie objednávok o 6,2 miliardy eur bude výsledkom nového kontraktu so spoločnosťou Samsung-SDI v hodnote 2,9 miliardy eur a tiež zvýšenia objednávok od čínskej spoločnosti CATL zo 4 na 7,3 miliardy eur, uviedla automobilka BMW vo svojom vyhlásení.

Do roku 2021 dvojnásobný predaj elektromobilov

Nemeckých výrobcov áut v uplynulých rokoch brzdili emisné škandály a zavádzanie prísnejších emisných pravidiel v Európe pri prechode na elektromobilitu. Najnovšie oznámenie automobilky BMW ukazuje na „zabezpečenie dlhodobej potreby batériových článkov“, pričom samotná automobilka sa postará o dodávky kobaltu a lítia.

Do roku 2023 plánuje výrobca nemeckých prémiových áut s logom BMW ponúknuť 25 „elektrifikovaných“ modelov vrátane hybridov a plne elektrických vozidiel s batériou. Koncom tohto roka má zísť z výrobného pásu v britskej dcérskej firme v Oxforde prvý elektromobil od značky Mini. BMW pritom očakáva, že do roku 2021 zdvojnásobí predaj svojich elektrických vozidiel, po ktorom bude nasledovať ich ročná expanzia zhruba o 30 percent do roku 2025.

Lítiovo-iónové články sú stavebnými kameňmi veľkých batérií pre elektrické a hybridné vozidlá. Len málo výrobcov automobilov však podstúpilo obrovské finančné riziko spojené s vybudovaním ich vlastnej výroby, pretože objemy predaja elektromobilov v porovnaní s autami so spaľovacími motormi zostávajú nízke a táto technológia sa rýchlo vyvíja. Radšej spolupracujú s výrobcami batérií.

Príde BMW i4 a väčší model iNEXT

Pripravované BMW i4 doplní svojim označením hybridného kolegu BMW i8, avšak pôjde o štvordverové kupé spájajúce dynamický dizajn s vysokým výkonom a úrovňou komfortu jazdy. Piata generácia technológie pohonu BMW eDrive použitá v modeli BMW i4 umožňuje dojazd až do vzdialenosti viac ako 600 kilometrov.

Novinka i4 zrýchli z nuly na stovku dokonca za menej ako štyri sekundy a dosiahne pritom maximálnu rýchlosť viac ako 200 kilometrov za hodinu. BMW i4 sa bude v mníchovskom závode vyrábať od roku 2021. ​S piatou generáciou elektrického pohonu a so systémami pre vysoko automatizovanú jazdu príde čoskoro na svet aj BMW iNEXT spadajúce do segmentu SUV (SAV).

BMW i4 a BMW iNEXT

Zdroj: BMW

​Model iNEXT využíva novú generáciu modulárnej platformy a spája najnovšie inovácie v oblasti dizajnu, automatizovanej jazdy, konektivity, elektrifikácie a služieb (D+ACES) tak, ako ich uvádza stratégia NUMBER ONE > NEXT.

Pohon BMW eDrive zaisťuje dojazd modelu do vzdialenosti 600 kilometrov, pričom vozidlo je pripravené na automatizovanú jazdu na vyspelejšej úrovni 3. Pripravovaná technologická vlajková loď, vychádzajúca zo spomínaného rovnomenného konceptu iNEXT, sa bude vyrábať v závode BMW Dingolfing taktiež od roku 2021.

​Približne dve tretiny kapacity na výrobu batériových článkov sú v Číne, pričom samotný koncern CATL sa podieľa jednou štvrtinu na ich globálnych dodávkach. Japonská spoločnosť Panasonic, čínska spoločnosť BYD a kórejské firmy LG-Chem a Samsung-SDI sú tiež v prvej päťke najväčších producentov týchto dôležitých súčiastok elektromobilov.

Niektoré spoločnosti expandujú do Európy a CATL stavia závod v Erfurte, ktorý bude dodávateľom BMW. Paríž a Berlín však dúfajú, že vládna podpora môže pomôcť založiť európsky batériový „Airbus“, ktorý by prevzal pozície od ázijských konkurentov. Investície by sa mali pohybovať v pásme od pät do šesť miliárd eur, pričom štyri miliardy eur by mali byť od súkromného sektora.