Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.10.2019, 11:05

Audi mieri k zásuvke: s hybridmi prídu elektromobily na nových základoch

Elektromobily môžu mať celkom inú architektúru: baterky v podlahe, elektromotory priamo dole v náprave medzi kolesami. Tak prečo autá do zásuvky vyzerajú stále rovnako ako tie s výfukom?

Audi mieri k zásuvke: s hybridmi prídu elektromobily na nových základoch
Zdroj: Reuters

Sympatický Poliak, ktorý má za sebou roky praxe v Renaulte, dnes maľuje elektromobily Audi. Nemecká značka ich chystá hneď niekoľko. Dnešné mohutné SUV e-tron veľmi skoro doplní športovejšie tvarovaná odvodenina, premiéra verzie Sportback bude na autosalóne v Los Angeles tento rok v novembri. Budúci rok sa predstaví ďalšia novinka v podobe športového štvordverového kupé e-tron GT, ktoré bude dvojčaťom Porsche Taycan, píše iDNES.cz.

Takto by mohol vyzerať jeden z najkrajších modelov Audi - s elektrickým pohonom

​A následne príde Q4 e-tron, čo je ďalšie SUV, menšie a rafinovanejšie tvarované ako normálny e-tron, postavené na novej platforme MEB koncernu Volkswagen určenej pre elektromobily. Prečo auto, aj keď netankuje z čerpacej pištole ale zo zásuvky, stále vyzerá rovnako: môžu za to predpisy, aerodynamika a peniaze. "Predná časť je vlastne jasne daná predpismi, je presne určené, v akej výške a kde majú byť svetlá. U nízkych áut musia byť zaoblené rohy kvôli crashtestom s chodcami," vysvetľuje Parys Cybulski, dizajnér Audi pri náhľade do budúcnosti ingolstadtskej automobilky.

A tak sa definovalo napríklad to, že predné svetlá nemôžu byť veľmi nízko, musia byť viditeľné z bokov a podobne. Preto majú dizajnéri len veľmi málo priestoru ako s nimi hýbať. "Rohy musia byť zaoblené, je presne dané, kam musí v crashtestoch dopadnúť telo pri strete s chodcom. Musíte zabrániť tomu, aby hlava dopadla na hranu kapoty, takže sa tvaruje nárazník tak, aby telo dopadalo doprostred, na voľnú plochu," vysvetľuje Cybulski. A pri strete na roh má naopak auto chodca "odhodiť" do strany.

Na bokoch chystaného nízkeho kupé e-tron GT zas ilustruje aerodynamiku a prácu s proporciami. Aerodynamika tvorí veľkú časť jazdných odporov, práve pri elektroautách extrémne závislých na prácu s energiou treba teda preplávanie vzduchom vyšperkovať. A odskúšané postupy majú vývojári zas ohmatané na "normálnych" spaľovacích autách.

"Línia strechy je daná tiež aerodynamikou, ale aj konštrukciou. Tiež musí byť zabezpečený komfortný prístup k zadným sedadlám, aby sa nastupujúca osoba nebúchala do hlavy. Strecha je teda prevzatá z modelu A7, predsa len je treba tiež hľadieť na náklady," uzatvára Parys. Autá, aj zásuvkové, teda ešte dlho (možno navždy) budú vyzerať ako autá. V útrobách však bude všetko inak. Audi teraz prežíva éru prerodu, elektromobily sa majú stať integrálnou súčasťou ponuky.

Digital + 25€ palivová karta

Obdarujte seba alebo svojich blízkych exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín a ako darček od nás získate palivovú kartu v hodnote 25€.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.