Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.10.2019, 11:05

Audi mieri k zásuvke: s hybridmi prídu elektromobily na nových základoch

Elektromobily môžu mať celkom inú architektúru: baterky v podlahe, elektromotory priamo dole v náprave medzi kolesami. Tak prečo autá do zásuvky vyzerajú stále rovnako ako tie s výfukom?

Audi mieri k zásuvke: s hybridmi prídu elektromobily na nových základoch
Zdroj: Reuters

Sympatický Poliak, ktorý má za sebou roky praxe v Renaulte, dnes maľuje elektromobily Audi. Nemecká značka ich chystá hneď niekoľko. Dnešné mohutné SUV e-tron veľmi skoro doplní športovejšie tvarovaná odvodenina, premiéra verzie Sportback bude na autosalóne v Los Angeles tento rok v novembri. Budúci rok sa predstaví ďalšia novinka v podobe športového štvordverového kupé e-tron GT, ktoré bude dvojčaťom Porsche Taycan, píše iDNES.cz.

Takto by mohol vyzerať jeden z najkrajších modelov Audi - s elektrickým pohonom

​A následne príde Q4 e-tron, čo je ďalšie SUV, menšie a rafinovanejšie tvarované ako normálny e-tron, postavené na novej platforme MEB koncernu Volkswagen určenej pre elektromobily. Prečo auto, aj keď netankuje z čerpacej pištole ale zo zásuvky, stále vyzerá rovnako: môžu za to predpisy, aerodynamika a peniaze. "Predná časť je vlastne jasne daná predpismi, je presne určené, v akej výške a kde majú byť svetlá. U nízkych áut musia byť zaoblené rohy kvôli crashtestom s chodcami," vysvetľuje Parys Cybulski, dizajnér Audi pri náhľade do budúcnosti ingolstadtskej automobilky.

A tak sa definovalo napríklad to, že predné svetlá nemôžu byť veľmi nízko, musia byť viditeľné z bokov a podobne. Preto majú dizajnéri len veľmi málo priestoru ako s nimi hýbať. "Rohy musia byť zaoblené, je presne dané, kam musí v crashtestoch dopadnúť telo pri strete s chodcom. Musíte zabrániť tomu, aby hlava dopadla na hranu kapoty, takže sa tvaruje nárazník tak, aby telo dopadalo doprostred, na voľnú plochu," vysvetľuje Cybulski. A pri strete na roh má naopak auto chodca "odhodiť" do strany.

Na bokoch chystaného nízkeho kupé e-tron GT zas ilustruje aerodynamiku a prácu s proporciami. Aerodynamika tvorí veľkú časť jazdných odporov, práve pri elektroautách extrémne závislých na prácu s energiou treba teda preplávanie vzduchom vyšperkovať. A odskúšané postupy majú vývojári zas ohmatané na "normálnych" spaľovacích autách.

"Línia strechy je daná tiež aerodynamikou, ale aj konštrukciou. Tiež musí byť zabezpečený komfortný prístup k zadným sedadlám, aby sa nastupujúca osoba nebúchala do hlavy. Strecha je teda prevzatá z modelu A7, predsa len je treba tiež hľadieť na náklady," uzatvára Parys. Autá, aj zásuvkové, teda ešte dlho (možno navždy) budú vyzerať ako autá. V útrobách však bude všetko inak. Audi teraz prežíva éru prerodu, elektromobily sa majú stať integrálnou súčasťou ponuky.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.