Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.10.2019, 12:38

​Automobilky zámerne zdržujú predaj svojich elektromobilov, sťažuje sa ekologická organizácia

Automobilky majú podľa organizácie Transport & Environment odkladať predaje elektromobilov odkladať na na budúci rok, kedy začnú platiť prísne pravidlá pre celoflotilové emisie CO2.

​Automobilky zámerne zdržujú predaj svojich elektromobilov, sťažuje sa ekologická organizácia
Zdroj: Kia

Španielski díleri automobilky Kia dostali podľa organizácie Transport & Environment zvláštne inštrukciu. Majú počkať s predajom a registráciou elektrických modelov značky, a to až do 1. januára roku 2020. Transport & Environment je týmto príkazom, ktorý listom dílerom rozoslal šéf plánovania a logistiky španielskej pobočky Kie Javier Casado, pohoršená, píše iDNES.cz.

Považuje to za snahu do poslednej chvíle sa priživiť na úspechu modelov SUV a niečo na nich zarobiť. "Automobilka plače nad tým, že dopyt po elektromobiloch neexistuje, že zákazníci čisté autá kupovať nechcú. Realitou však je, že automobilky zdržujú predaje elektromobilov, aby vyžmýkali posledné kvapky z benzínových a naftových áut," rozohňuje sa Julia Poliscanova, riaditeľka pre oblasť čistých vozidiel v Transport & Environment.

​Toto sú svetovo najpredávanejšie elektrické vozidlá za prvý polrok 2019:

​Sťažnosti sú zrejme všetko, čo organizácia s existujúcim stavom zmôže. Skutočne, v súčasnosti automobilky nič k predaju elektromobilov nenúti a aj na trhoch, kde zjavne výrobcovia nič nezdržujú, je často dopyt malý. Navyše predstava, že automobilky schválne zdržujú predaje elektromobilov, aby zarobili na SUV, je trochu nelogická.

Záujemca o elektromobil sa totiž zrejme pri nedostupnosti svojho vysnívaného auta nevydá k tomu istému dílerovi pre naftové SUV? A naopak, zákazník, ktorý do Kie mieri pre cenovo dostupný Sportage, bude ťažko uvažovať o elektrickom modeli Niro, ktorého cena je zhruba dvojnásobná.

Pragmatické rozhodnutie

Španielska Kia navyše môže mať k pozastaveniu predajov aj iné dôvody, než len oddialenie predajov do doby, kedy sa bude každý predaný elektromobil v štatistikách viac hodiť. Aj keby to však bol tento dôvod, vlastne sa mu čudovať nemožno. Španielsko patrí k cenovo senzitívnejším trhom, záujemcov o elektromobily v krajine je veľmi málo, a to aj cez štátne dotácie. V minulom roku tvorili elektromobily len 0,5 percenta predajov áut v Španielsku, tento rok číslo stúpa na 0,8 percentný podiel. Po pripočítaní plug-in hybridov a dodávok by mohol byť podiel týchto vozidiel až dvojnásobný.

Nenechajte sa obmedzovať.

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.