Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.09.2019, 11:24

​Čínske autá na frankfurtskom autosalóne. Už to nie sú len vozidlá na pobavenie publika

Nesmierne učenlivé čínske automobilky preťahujú zavedeným značkám expertov a dizajnérov, zakladajú vývojové centrá po svete a každým rokom zvyšok sveta doháňajú.

​Čínske autá na frankfurtskom autosalóne. Už to nie sú len vozidlá na pobavenie publika
Zdroj: František Dvořák, iDNES.cz

Firmy spoza Veľkého čínskeho múru zasa dorazili sondovať terén, aby zistili, že v Európe to na extra zárobok z predaja áut rozhodne nevyzerá. Čínske autá jazdia oživiť autosalón do Frankfurtu už pätnásť rokov a ani tento ročník teda nebol výnimkou, píše iDNES.cz.

Keď sa v roku 2005 značka Geely predstavila Európe na autosalóne IAA, vyslúžila si posmešky. Kupé s bizarným menom Beauty Leopard vyzeralo a páchlo ako čínsky stánok s teniskami. Číňania vtedy boli schovaní v tmavom kúte haly, kam zablúdil len ten najsvedomitejší návštevník. Dnes už parkujú Číňania v hlavných expozíciách pohromade so zabehnutými značkami.

​Stále je to však hlavne demonštrácia sily, progresu, žiadne veľké plány na vstup do Európy vidieť nie sú. Prekážok je príliš a pozitív len veľmi málo. Prvou ťažkosťou je európsky zákazník: je najnáročnejší na svete, chce servisné zázemie, istotu, kvalitu a tiež nejakú tradíciu. Vybudovanie servisnej a dílerskej siete stojí obrovské peniaze, obísť to predajom alebo prenájmom cez internet môže uspokojiť len veľmi malú skupinu zákazníkov.

Ďalšia ťažkosť je v obmedzenom trhu, na ktorý sa musí auto z Ázie doviezť, to sú peniaze, doprava a clo navyše. Autá pre Európu navyše musia spĺňať európske predpisy, ktoré sú často výrazne odlišné, takže je potrebné vozidlo pre tých pár dobrodruhov, čo si chcú o niečo lacnejší automobil z Číny vyskúšať, napríklad čiastočne vyvinúť znova. To všetko v čase, keď je Európsky trh v úzkych.

Tento rok Frankfurt okrem automobiliek, ktoré sa v Európe predstavujú premiérovo - napríklad značka čínskych papalášov Hongqi (Chung-čchi), alias Červená vlajka, víta zaujímavú návštevu firmy Hycet. Divízia čínskej automobilky špecializovanej na terénne autá Great Wall sa osamostatnila vlani v júni. Chce sa stať dodávateľom pre automobilky po vzore zavedených firiem ako je Bosch, Continental alebo Valeo a Schaeffler.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 69% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.