Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.09.2019, 11:30

​Legendárna Avia oslávi storočie zásadnou zmenou. Skončí s naftovými motormi

Už na jeseň je v pláne ukončenie výroby naftových prevedení úžitkových vozidiel značky Avia, ktoré nahradia elektrické verzie.

​Legendárna Avia oslávi storočie zásadnou zmenou. Skončí s naftovými motormi
Zdroj: Avia

Známa spoločnosť Avia Motors, ktorá bola založená v roku 1919 a 12. septembra 2019 oslávila "storočnicu", pracuje na príprave výroby úžitkových elektromobilov v českom Přelouči. Majú už čoskoro nahradiť doteraz vyrábané nákladné vozidlá so spaľovacími motormi, ktorých produkcia by mala oficiálne skončiť na jeseň.

Avia aktuálne rokuje s partnermi, ktorí by dodávali časti vozidiel, povedal ČTK mediálny zástupca firmy Daniel Potocký. Pre projekt úžitkových elektromobilov ľahkej a strednej kategórie by automobilka poskytovala podvozky a taktiež kabíny, partner následne elektromotory a batérie.

Jeden z najnovších modelov značky je Avia D120

​Spoločnosť už s takouto spoluprácou skúsenosti má. Koncom minulého desaťročia vyrábala elektromobily na podvozku Avia modelovej rady D spolu s britskou firmou Smith. Tieto vozidlá sa potom uplatnili tak na britskom, tak aj na americkom trhu.

Koniec na jeseň 2019

"Nové vozidlá by boli vhodné napríklad pre mestský a prímestský rozvoz. Využívať by ich mohli firmy, ktoré si vytvoria sieť nabíjacích staníc, napríklad Česká pošta," uviedol Potocký.

Podľa neho by ročná produkcia týchto elektromobilov mohla dosiahnuť niekoľko stoviek kusov. Vďaka tomu by teda zostal zachovaný súčasný počet zamestnancov firmy, ktorých v Přelouči pracuje približne 80.

Avia Motors pred časom získala dve dotácie z programu Integrovaných územných investícií (ITI) Hradecko-pardubickej aglomerácie. Na rozšírenie vývojových kapacít dostane z európskych fondov 15,6 milióna korún (približne 603-tisíc eur), na vývoj novej generácie nákladných vozidiel Avia s elektropohonom potom 19,4 milióna korún (približne 750-tisíc eur).

​Kvôli prísnejším európskym emisným normám sa majiteľ spoločnosti, holding Czechoslovak Group, rozhodol výrobu vozidiel so spaľovacími motormi na jeseň ukončiť. Ďalej bude však pokračovať zákazková výroba vozidiel Avia Initio s pohonom všetkých štyroch kolies.

Firma bude tiež poskytovať servisnú podporu niekoľkým tisícom vozidiel Avia radu D a Initio, pričom má tiež dostatok potrebných náhradných dielov. Avia Motors by sa v budúcnosti mohla stať aj subdodávateľom niektorých komponentov potrebných pre automobilový priemysel.

Firma s dlhou históriou

Automobilka v Přelouči sídli v priestoroch Czechoslovak Group, kam sa presťahovala výrobná linka z pražských Letňan. Spoločnosť Avia Motors kúpil holding CSG v roku 2016 od indickej skupiny Ashok Leyland Motors, ktorá v roku 2013 výrobu v Česku ukončila a preniesla ju do Indie. Avia bola založená 12. septembra 1919 v pražských Vysočanoch ako jedna z troch leteckých tovární v čerstvo zrodenej republike, jej konkurentmi boli v rovnakej dobe firmy Aero a Letov.

Spoločnosť s leteckým názvom, ktorú iniciovali okrem iného nadaní konštruktéri Pavel Beneš a Miroslav Hajn (odtiaľ typové označenia lietadiel BH), pôvodne sídlila vo Vysočanoch, neďaleko kbelského letiska, kde sa tiež zrodili prvé úspešné typy, napríklad jednoplošník Avia BH-3.

Na obrázku Avia B-534

Zdroj: Wikimedia Commons

​Medzi vojnami Avia, od roku 1929 patriaca do koncernu Škoda, vyrábala pomerne úspešné stíhačky, dopravné lietadlá alebo licenčné bombardéry. Najväčšiu slávu dosiahol akrobatický špeciál Avia B-122, s ktorým získali československí piloti striebro a bronz na olympiáde v Berlíne 1936, a potom Avia B-534.

Po roku 1948 však Avia o letecký program postupne prišla. Labuťou piesňou sa stala licenčná výroba sovietskych typov, vrátane dopravných strojov Avia Av-14, teda licenčné verzie sovietskych Iľjušin Il-14, ktorých medzi rokmi 1955 a 1960 vznikli zhruba dve stovky.

Už krátko po vojne sa letňanská továreň zapojila aj do automobilovej výroby, okrem dielov tu od 1947 produkovali i nákladné automobily Škoda 706 a z nich odvodené autobusy. V roku 1961 potom prevzala výrobu terénnych vozidiel Praga V3S, ktorá potom v 80. rokoch prešla do Bratislavy.

Na cestách značku Avia preslávili až typické väčšinou modré "saviemy", licenčné verzie francúzskeho ľahkého nákladného vozidla z koncernu Renault, ktoré sa začali vyrábať v roku 1968. V 80. rokoch vychádzalo z Letňan (i pridružených závodov) ročne až 17-tisíc vozidiel a ešte na začiatku 90. rokov takmer 10-tisíc. V rôznych obmenách sa pôvodná séria A vyrábala do prelomu storočia, celkom ich vzniklo asi štvrť milióna.

​Rad D, vyvinutý pod taktovkou Daewoo, však nedokázal získať dostatok zákazníkov. V októbri 2006 sa stal vlastníkom indický producent  Ashok Leyland, no ani ten nedokázal postaviť automobilku na nohy. V roku 2012 sa po dlhšej dobe predalo cez tisícku vozidiel, o rok však indický vlastník výrobu automobilov Avia v Česku ukončil a časť presunul do Indie.

Na jar 2016 kúpila letňanskú továreň skupina Czechoslovak Group, ktorá okrem iného vlastní Tatru, a chcela obnoviť výrobu, ktorú presťahovala do Přelouče. Tento rok oznámila výrazné obmedzenie plánov, vyrobí len pár stoviek naftou poháňaných vozidiel a potom sa chce zamerať na elektromobily.