Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.06.2019, 11:03

Meranie emisií nových áut sa od septembra zmení. Pribudnú ďalšie prísne testy

Benzínové autá budú musieť byť schopné ešte pred opustením fabriky zadržať výpary z nádrže po dobu 48 hodín. To však nie je všetko ohľadom novej normy.

Meranie emisií nových áut sa od septembra zmení. Pribudnú ďalšie prísne testy
Zdroj: Youtube/Volkswagen Group

Proces merania spotreby podľa novej metodiky WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) cyklus zaviedli v minulom roku spolu s RDE, teda takzvaným testom v reálnych podmienkach a normou Euro 6d-temp.

Pre osobné automobily platí spomínaná metóda testovania RDE (Real Driving Emissions Test) od septembra 2017 a od septembra 2019 bude platná aj pre ľahké úžitkové vozidlá, ktorá prebieha „v teréne“. Počas toho má auto zapnuté osvetlenie a napríklad aj klimatizáciu, takže výsledky sú podstatne reálnejšie. Po absolvovaní získa model certifikát splnenia normy Euro 6d-temp.

Od septembra však prichádza do platnosti aj emisná norma s krkolomným názvom Euro 6d-temp EVAP ISC. Volkswagen tieto WLTP testy teda musel prispôsobiť novej norme. Výsledkom je pekné video, ktoré dôkladne poukazuje na rozdiely voči predchádzajúcej norme s označením Euro 6d-temp.

Po prevalení škandálu "Dieselgate", ktorý spôsobil nemecký koncern Volkswagen, prichádzajú na výrobcov áut stále väčšie a väčšie tlaky v podobe prísnejšieho merania škodlivých emisií. Niežeby predtým neboli prísne, no zmeny tu rozhodne sú.

V posledných rokoch je totiž noviniek tak veľa, že minulý rok určitú dobu nemali určití výrobcovia na skladoch niektoré nakonfigurované modely práve preto, že ich nestihli homologizovať podľa novej metodiky merania emisií.

Aktuálne sa húfne prezbrojuje na novú normu Euro 6d-temp EVAP ISC. Čo je nové? Meranie EVAP, teda zisťovanie emisií z odparovania paliva pri vypnutom motore, ktoré zmenilo svoju metodiku.

​Doteraz filter s aktívnym uhlím musel zadržať výpary z nádrže benzínového auta po dobu 24 hodín a nemohli z auta uniknúť viac ako dva gramy CH. EVAP to sprísňuje až na 48 hodín, teda rovnaké množstvo môže uniknúť až za dvojnásobný čas než v minulosti.

ISC je ďalšia skúška, ktorá hovorí o testovaní áut aj po dlhšej dobe, až do najazdenia stotisíc kilometrov. Na toto môžu slúžiť mobilné laboratória, ktoré má aj Volkswagen, v ktorom budú prebiehať takéto testy.

A tým to nekončí. Od roku 2020 prídu aj ďalšie nové nariadenia, ktoré budú monitorovať množstvo spotrebovaného paliva na prejdenú vzdialenosť. Pozrite si video, kde to Volkswagen pomerne prehľadne popisuje.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.