Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.05.2019, 10:40

Ekológia vyhnala ruské autá z Európy. Lada kvôli emisiám zastavila export

Z Európy sa na niekoľko rokov vytratia ruské automobily Lada, ktoré spadajú pod koncern AvtoVAZ. Dôvodom sú limity emisií.

Ekológia vyhnala ruské autá z Európy. Lada kvôli emisiám zastavila export
Zdroj: Lada

Známy výrobca vozidiel Lada, ruský koncern AvtoVAZ, sa kvôli sprísneniu emisných limitov v Európskej únii rozhodol zastaviť export týchto áut do Európy. Všetky nové osobné autá teraz pri prvej registrácii v EÚ totiž musia spĺňať modernú normu Euro 6c a od septembra potom ešte prísnejšiu normu Euro 6d-TEMP.

Moskva však zavádza emisné normy Európskej únie s oneskorením. Vývoz z Ruska preto môže zvýšiť nemecká automobilka Volkswagen, píše poľský denník Gazeta Wyborcza. "Už rok sa chystáme prerušiť dodávky áut do Európy, pretože tam vstúpili do platnosti nové ekologické požiadavky, ktoré presahujú doteraz platnú normu Euro 6," citovala predstaviteľa ruského koncernu agentúra Finmarket.

​V Rusku teraz platí emisná norma Euro 5, ktorá bola v krajinách Európskej únie záväzná do roku 2015. Ruské požiadavky na vozidlá s naftovým motorom sú ešte o niečo miernejšie. Ruský koncern uvádza, že opatrenie je len prechodné. "Plánujeme sa na ten trh za niekoľko rokov vrátiť," hovorí predstaviteľ koncernu AvtoVAZ.

Dodáva, že firma plánuje v spolupráci s Renaultom vytvoriť model Lady určený pre globálny trh. Francúzsky koncern prebral plnú kontrolu nad výrobcom automobilov Lada ešte koncom uplynulého roka.

Odchod z európskeho trhu nás nepoškodí

Ruská divízia Renaultu pritom uisťuje, že ju odchod z európskeho trhu nijak nepoškodí. Vlani AvtoVAZ predal v krajinách EÚ takmer 5 800 vozidiel, čo bolo iba 1,5 percenta celkového predaja firmy AvtoVAZ.

Na Európu však pripadlo zhruba 15 percent celkového vývozu áut Lada, ktorých vlani bolo v rámci útvarov 38 300 kusov. Z rozhodnutia ruskej pobočky Renaultu tak môže ťažiť jej konkurent Volkswagen, píše denník Gazeta Wyborcza.

"Ak sa dobre pamätám, tak vlani Volkswagen v Rusku vyrobil 200-tisíc áut, z toho 20-tisíc ich išlo na vývoz," povedal ruský prezident Vladimír Putin, keď začiatkom apríla prijal v Kremli generálneho riaditeľa Volkswagenu Herberta Diessa.

Stretnutie to bolo v skutku výnimočné, pretože Putin len veľmi zriedka prijíma v Kremli šéfov zahraničných firiem. Pravidelne však túto česť preukazuje vedeniu Volkswagenu.

Investície?

​Tentoraz prišiel Diess do Moskvy pohovoriť si s Putinom osobne o špeciálnych investičných dohodách, aké chce Volkswagen podpísať s ruskou vládou. Zmluvy tohto typu investorom garantujú daňové úľavy.

Diess dodal, že Volkswagen potrebuje Putinovu podporu nielen v záležitosti investičných úľav pre svoju továreň v podmoskovskom Kaluge, ale aj pre závody v Nižnom Novgorode, kde sa tiež montujú vozidlá Volkswagen. Tieto preteky patria koncernu GAZ, ktorý ovláda ruský oligarcha Oleg Deripaska, na ktorého a niekoľko jeho firiem vrátane firmy GAZ pred rokom uvalila sankcie vláda Spojených štátov.

Práve kvôli riziku amerických sankcií Volkswagen odkladá svoje plány na investície do Deripaskových závodov. Ruský prezident však šéfa Volkswagenu upokojil. "Budeme pokračovať v našej práci a hľadať spôsoby, ako podporiť činnosť Volkswagenu v Rusku," sľúbil Putin.

Ruský prezident sa tento mesiac v blízkosti Moskvy zúčastnil slávnostného otvorenia prvého ruského závodu na výrobu mercedesov. Jeho prevádzkovateľ, automobilový koncern Daimler, v súvislosti s výstavbou továrne menom Mercedes Moskovia uzavrel s ruskou vládou tiež zvláštne investičné dohovory, uzatvára Gazeta Wyborcza.