Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.04.2019, 14:45

BMW, Daimler a Volkswagen mali nezákonné dohody s emisiami, tvrdí Európska komisia

Obrovské pokuty hrozia známym výrobcom ako Daimler, BMW či Volkswagen za nedovolené dohody týkajúce sa zavedenia technológii na zníženie emisií.

BMW, Daimler a Volkswagen mali nezákonné dohody s emisiami, tvrdí Európska komisia
Zdroj: Bosch

Nemecké automobilky už niekoľko rokov bojujú s veľkými problémami z dôvodu emisného škandálu. Európska komisia teraz navyše uviedla, že jej podozrenie z nezákonnej dohody nemeckých koncernov sa predbežne potvrdilo, čo ich môže vyjsť v konečnom dôsledku veľmi draho.

Koncerny gigantov ako BMW, Daimler a Volkswagen mali dohody týkajúce sa technológií na znižovanie emisií, uviedla v piatok 5. apríla 2019 Európska komisia v Bruseli na základe predbežných výsledkov vyšetrovania. Automobilky sa teraz môžu k obvineniam vyjadriť, pričom im však hrozia miliardové pokuty.

Európska komisia spustila v roku 2017 predbežné vyšetrovanie automobiliek pre podozrenie z kartelu a oznámila to aj uvedeným koncernom, formálne sa vyšetrovanie začalo v roku 2018.

Podľa Európske komisie mali BMW, Daimler a Volkswagen nedovolené dohody týkajúce sa zavedenia SCR katalyzátorov pre dieselové motory a filtrov pevných častíc pre benzínové motory.

Automobilky tým poškodili inovačnú konkurenciu v Európe v prípade týchto dvoch systémov na znižovanie emisií a zabránili tak spotrebiteľom, aby si kupovali ekologickejšie vozidlá, aj keď firmy disponovali príslušnými technológiami, uviedla Európska komisia.

Ak sa podozrenie potvrdí, znamenalo by to porušenie legislatívy Európskej únie, aj keď nešlo o žiadne cenové dohody. Daimler aj napriek podozreniam nepočíta s tým, že bude musieť platiť pokutu.

"Daimler zavčasu a v rozsiahlej miere spolupracoval s Európskou komisiou ako korunný svedok, a preto neočakáva v tomto prípade pokutu," uviedol v piatok 5.apríla 2019 samotný koncern.

Daimler, rovnako ako automobilový gigant Volkswagen, sa po oznámení podozrení snažili získať pozíciu korunného svedka, ktorý môže v prípade kartelového konania dúfať v zníženie alebo dokonca odpustenie pokuty. V krajnom prípade môžu koncerny dostať pokutu vo výške 10 percent globálneho ročného obratu.