Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.04.2019, 11:17

Elektrický Volkswagen Golf už jazdí úplne sám. Má to však niekoľko podmienok

  • Hoci autonómne elektrické modely VW e-Golf už jazdia v reálnej premávke nemeckého mesta, stále to nie je úplne automatizovaná jazda.
  • Je nutné, aby v nich sedel zodpovedný zaškolený vodič a prístupnú majú zatiaľ "len" trojkilometrovú trasu.
Elektrický Volkswagen Golf už jazdí úplne sám. Má to však niekoľko podmienok
Zdroj: Volkswagen

Autonómne systémy sú zatiaľ obmedzené legislatívou v krajinách, no zároveň sa doteraz ešte žiadnej automobilke nepodarilo dostať na trh vozidlo so skutočne pokročilým stupňom autonomity, ktorá môže výrazne prispieť k bezpečnosti na cestách. Volkswagen Group Research preto odštartovalo testovanie automatizovaných Volkswagenov e-Golf a to priamo v mestskej doprave nemeckého Hamburgu.

V tomto prípade ide o automatizovanú jazdu 4. úrovne, čo znamená, že hoci aj naďalej vyžaduje vozidlo zásah vodiča v kritických situáciách, na rozdiel od predchádzajúcej úrovne zvládnu systémy vyriešiť aj komplikované situácie na cestách a v prípade nutnosti zásahu vodiča dokážu s autom bezpečne zastaviť.

Odteraz bude zatiaľ trojkilometrový úsek využívať päť plne elektrických špeciálne upravených vozidiel e-Golf. Poznatky z jazdy sa budú ihneď zapisovať do pamäťových jednotiek, ktoré budú priebežne vyhodnocované a zahrnuté do početných výskumných projektov skupiny v oblasti automatizovanej jazdy, slúžiť na testovanie služieb orientovaných na zákazníka či pomáhať optimalizovať individuálnu dopravu.

Axel Heinrich, vedúci skupiny Volkswagen Group Research, povedal: „Testy sa zameriavajú na technické možnosti, ako aj na požiadavky mestskej infraštruktúry. Aby boli vozidlá v budúcnosti ešte bezpečnejšie a pohodlnejšie, musia sa vozidlá nielen stať autonómnymi a inteligentnejšími – mestá musia tiež zabezpečiť digitálny ekosystém, ktorý umožní vozidlám komunikovať so semaformi a systémami riadenia dopravy, ako aj medzi sebou.“

Trojkilometrový úsek je súčasťou aktuálne budujúceho sa deväťkilometrového digitálneho testovacieho okruhu pre automatizované a prepojené riadenie, ktoré je naplánované dokončiť v Hamburgu v roku 2020. Kvôli tomu mesto postupne modernizuje semafory s komponentmi pre komunikáciu "infraštruktúra s vozidlom" (I2V) a "vozidlo s infraštruktúrou" (V2I).

Zdroj: Volkswagen

„O dva a pol roka budeme hostiť Svetový kongres pre inteligentné dopravné systémy (ITS). Automatická jazda pritom bude hrať kľúčovú úlohu. Teší ma, že náš strategický partner Volkswagen sa už stal prvým používateľom nášho digitálneho testovacieho okruhu. Založíme Hamburg ako modelové mesto pre inteligentnú mobilitu a predstavíme v roku 2021 početné inovatívne projekty mobility pre globálne publikum,“ povedal Michael Westhagemann, hamburský senátor pre ekonomiku, dopravu a inovácie.

Model Volkswagen E-Golf je nakonfigurovaný spoločnosťou Volkswagen Group Research a zoskupuje celkovo až 11 laserových skenerov, sedem radarov a taktiež 14 kamier. Počas svojich pravidelných testovacích jázd, z ktorých každá trvá niekoľko hodín, po vyhradenom okruhu sa vymieňa až päť gigabajtov dát za minútu. Výpočtový výkon ekvivalentný približne 15 prenosným počítačom je schovaný priamo v kufri špeciálne upraveného e-Golfu.

​Toto množstvo údajov v kombinácii s najmodernejšou technológiou snímačov zaisťuje, že údaje o chodcoch, cyklistoch, iných automobiloch, križovatkách, pravidlách premávky, zaparkovaných vozidlách a zmenách jazdných pruhov v pohybujúcej sa premávke sú zachytené v čo možno najkratších vzdialenostiach a v milisekundách. Napriek rôznorodosti a komplexnosti informácií musí však umelá inteligencia, používaná v softvéri vozidla, registrovať všetky relevantné objekty a odpovedať na ne bez spustenia najrôznejších falošných poplachov.

Samozrejme, z bezpečnostných dôvodov sú za volantom prítomní počas všetkých testovacích jázd v Hamburgu aj špeciálne zaškolení vodiči, ktorí budú neustále monitorovať všetky funkcie jazdy a zasahovať do riadenia vozidla v prípade núdzových situácií, ktorých môže v meste nastať naozaj veľa. Je to veľmi menné prostredie a preto je aj správny vývoj skutočne automatizovanej jazdy na všetkých typoch ciest tak zložitý proces.