Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.04.2019, 14:08

Záchranný plán Fordu v Európe. Návrat legendárnej pumy, hybridy a SUV

  • Ford to v Európe vôbec nemá ľahké. Predaje viaznu a z ponuky vypadáva jeden model za druhým. Všetko vsádza na focus a SUV.
  • Nový plán na obrodu značky na starom kontinente má ešte jeden dôležitý bod, elektrifikáciu. V dohľade je šestnásť áut s batériovým pohonom, z toho osem ich má doraziť ešte tento rok.
Záchranný plán Fordu v Európe. Návrat legendárnej pumy, hybridy a SUV
Zdroj: Ford

Každé tretie novo predané auto v Európe je SUV, lenže pri Forde je to až každé piate, píše iDNES.cz. To sa má podľa Joerg Bergera, jedného z manažérov európskeho Fordu, zmeniť. Po veľmi vydarenom novom Focusu, ktorého predaje sa však nejako nemôžu rozbehnúť podľa očakávania, prichádza iný hlavné model - nová generácia SUV Kuga.

Amko Leenarts, šéfdizajnér európskeho Fordu, ho vymodeloval trochu inak, než je u dnešných SUV zvykom. Nepôsobí obrovsky a agresívne, veľké oči a oblé línie mu dávajú prívetivý výraz, nízka kapota zas uberá na mohutnosti. Celkovo pôsobí skôr subtílnym dojmom, aj keď je o poriadny kus väčší ako končiaci model. Nová Kuga o deväť centimetrov dlhšia a o štyri a pol centimetra širšia.

​Na pohľad je to skôr Focus na zvýšenom podvozku a pôsobí tak aj po usadení dovnútra. Kabína svojim poňatím na neho nadväzuje, zadné sedadlá sú posuvné a o dosť vyššie ako tie predné.

Len nafúknutý Focus so zvýšenou strechou to však nie je, aj keď vychádza z rovnakej novej globálnej platformy C2 pre modely s motorom naprieč a pohonom predných alebo všetkých kolies. Pod kapotou má totiž na dnešné "donwnsizingované" európske pomery nezvyčajný motor. Je to 2,5-litrový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle a spolupracuje s variátorovou prevodovkou CVT.

Znalci dnešného sveta áut zavetrili. Áno, je to hybrid. Dvojlitrovú verziu tohto motora nájdeme v amerických hybridoch tejto značky. Nová Kuga totiž ponúkne hneď tri varianty hybridizácie. Mildhybridnú, potom hybridnú, ktorá dorazí s oneskorením, a na vrchole bude plug-in hybrid.

Ten kombinuje dvaapolliter s elektromotorom živeným batériou o nezvyčajne veľkej kapacite 14,4 kWh (stačí na 50 kilometrový dojazd), celkový výkon systému má byť 225 koní. Mildhybrid dostane dvojlitrový turbodiesel so 48 voltovým hybridným modulom štartér / generátorom.

Kuga však nebude len hybridná, v ponuke budú aj klasické varianty s troj a štvorvalcami (2,0 a 1,5 diesel a benzínová 1,5), ktoré budú spárované s osemstupňovým automatom alebo šesťstupňovým manuálom a podľa prevedenia aj pohonom všetkých kolies.

Legenda v inej podobe

Ešte pred letom dorazí ďalší model na zvýšenom podvozku oživujúci úspešné meno Fordu minulosti. Kompaktné SUV, pasujúce medzi malý Ecosport a práve Kugu, sa bude volať Puma. Tak si hovorilo malé hravé kupé ponúkané Fordom v 90. rokoch.

Zatiaľ sme videli len jeho siluetu. Tú má auto veľmi športovo "napruženú", vyzerá, že je veľmi dlhé, nízke a plochú kapotu zakončujú obrovské predné lampy, trochu v štýle Porsche Macan. Pod kapotou má mať mildhybridnú techniku.

Zdroj: Ford

​To je aktuálne kľúčovú tému obrody Fordu v Európe. Elektrifikácia prebehne naprieč modelovou radou. Len do konca tohto roka uvedie Ford hneď osem takýchto modelov.

Ďalšou plug-in hybridnou novinkou pre Európu je americký mastodont Ford Explorer. V zámorí úspešné obrie SUV sa v šiestej tento rok predstavenej generácii vydáva prvýkrát do Európy. Pôsobí majestátne, aj keď dizajn je nečakane pestrou zmesou nápadov a prvkov SUV iných značiek.

Elektrifikované dodávky

Čistým elektromobilom potom má byť tiež na rok 2021 pripravované bezemisné prevedenoi veľkého Fordu Transit. Okolnosti jeho vzniku a ďalšie podrobnosti nechcú zatiaľ vo Forde prezradiť, chvália sa len tým, že akumulátory pod podlahou neuberajú priestor pre náklad. Podľa všetkého má tento automobil pôvod v dodávke Streetscooter, ktorú vyvinul nemecký startup pre poštárov.

Pôvodný model doplnil väčší Streetscooter Work XL postavený na základoch Transitu a vyrábaný od minulého roka v továrni Fordu v Kolíne nad Rýnom. Očakávaný dojazd okolo 150 kilometrov predurčí Transit na baterky rovnako ako konkurenčný elektrický Volkswagen e-Crafter na použitie pre poskakovanie mestami.

Menší Transit Custom potom dostane plug-in hybridnú techniku ​​už tento rok. Litrový trojvalec bude v jeho útrobách fungovať len ako dobíjač akumulátorov schovaných pod podlahou, nemá teda priamu väzbu na poháňané kolesá. Baterky s kapacitou 13,6 kWh majú vystačiť na 50 kilometrov jazdy, na plnú nádrž benzínu potom trojvalec dodá energiu na ďalších 450 kilometrov.

Zdroj: Ford

Ďalšie hybridné dodávky Fordu budú mať elektromotor spárovaný s turbodieselom. Oproti obyčajnému tranzitu vraj ušetrí až osem percent paliva, čo je vo flotilách dodávok významná úspora. Všimnite si, že plug-in hybridy nových Fordov sú každý iný. V Transite bude fungovať inak ako v modeli Kuga a Explorer je potom kapitola sama pre seba vyvinutá v Amerike.

Hybridizáciu nasadzuje Ford aj do ďalších modelov. V prípade Focusu a Fiesty to bude mildhybridný 48 voltový systém, ktorý umožní inteligentne štartovať či dobíjať a elektromotor potom zaberie vo chvíli, kým sa roztočí turbodúchadlo litrového trojvalce a vykryje sa tak oneskorenie, čiže turbodiera. Výkon celého systému má byť 155 koní. Hybridné Mondeo s benzínovým dvojlitrom konečne dorazí aj v kombi verzii, priemerná spotreba má byť do štyroch a pol litra.

Ford sa aktuálne v Európe trochu trápi. Obmedzuje tú výrobu a chystá prepúšťanie. Aktuálne zmenil šéfa európskeho zastúpenia. Od tohto týždňa je ním Stuart Rowley, bývalý prevádzkový riaditeľ pre Severnú Ameriku, a kladie veľké nádeje do spolupráce s Volkswagenom, od ktorého by si mohol požičať elektrickú architektúru MEB.

Bude tiež spolupracovať na vývoji niektorých modelov. Už sa vie, že na základoch novej generácie pickupu Ford Ranger vznikne aj nový Volkswagen Touareg. A naopak Volkswagen vyvinie novú malú dodávku, ktorú použije aj Ford.