StoryEditor

Opačná stránka elektromobilov. Batérie sú neekologické, tvrdí Amnesty International​

29.03.2019, 10:02
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Nie všetky informácie, ktoré nám automobilky tvrdia o elektromobiloch, sú v skutočnosti úplne pravdivé.

Elektromobily či elektrifikácia modelov je dnes veľkým trendom a to nielen z dôvodu stále zvyšujúcich sa emisných nárokov. Spolu so zavádzaním a uvádzaním na trh áut s elektrickým pohonom sa vyskytujú mnohé otázky.

Organizácia Amnesty International má na automobilový priemysel veľmi ťažké srdce. Obviňuje ho z toho, že propaguje elektromobily a hybridy ako veľmi ekologické alternatívy.

Niekoľké problémy

Avšak vôbec pritom nespomínajú, že značná časť osadených batérii sa vyrába s využitím znečisťujúcich látok a tiež neetických spôsobom získavania materiálov. Akumulátory do elektromobilov podľa Amnesty International potrebujú okamžitú zmenu.

Nie je totiž žiadne tajomstvo, že výroba batérií je náročná na energiu. Rovnako ťažba nerastných surovín, z ktorých sa jednotlivé zložky batérie získavajú, sú priamo spojené s porušovaním ľudských práv. Najkritickejšia je azda detská práca. Čo tým myslí Amnesty?

„Elektromobily sú kľúčové pre odklon automobilového priemyslu z fosílnych palív. Avšak v súčasnej dobe nie sú vôbec etické, ako by sme mali podľa slov niektorých automobiliek veriť,“ vyslovila Amnesty International na Nordic Electric Vehicle Summit v Osle.

Batérie sa totiž poväčšine vyrábajú v Číne, Južnej Kórei a v Japonsku. Tieto krajiny využívajú na výrobu samotnej elektrickej energie v značnom rozsahu uhlie alebo iné "špinavé" fosílne palivá.

Automobilky po celom svete investujú miliardy do zvyšovania produkcie elektromobilov. Napríklad len nemecký gigant Volkswagen tvrdí, že z aktuálnej produkcie 40-tisíc elektromobilov ročne to bude v roku 2025 až tri milióny.

Aké zmeny?

Čo však chce Amnesty International dosiahnuť v horizonte piatich rokov? Ak si to rozoberieme na drobné, žiada výrobcov, aby sa zamerali na tri hlavné oblasti:

Extrakcia – mapovanie dodávateľských reťazcov kľúčových minerálov, pričom je nutná identifikácia. Zároveň chcú, aby sa riešili dôsledky ovplyvňujúce ľudské práva, a tiež vyzývajú na zákaz komerčnej ťažby z hlbokého dna morí a oceánov.

Výroba – vyžadujú zverejnenie uhlíkových stôp, presadzovanie práva na prácu, zdravie, rovnosť a nediskrimináciu.

Recyklácia – vyžadujú, aby boli výrobky navrhnuté a vyrábané tak, aby sa optimalizoval ich potenciál na opätovné použitie a aby sa ukladali tvrdé sankcie za odpad, s ktorým súvisí napríklad nezákonný alebo nebezpečný vývoz batérií.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Sekcia Globálne vznikla v rámci programu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

01 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 02 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 03 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 04 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže 05 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár)
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 15:47