Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.01.2019, 11:07

Byť najväčšou automobilkou sa nevypláca. Ostrý súboj vedú opäť dve spoločnosti

  • Jeden by si povedal, že to musí byť jednoduché: počítadlo pri bráne, excelové tabuľky, výkazy, všetko to predsa musí jasne ukázať, koľko áut je vyrobených.
  • Lenže - možno aj preto, aby v tom zmätok naozaj bol - sa zas chcú chváliť titulom najväčšej automobilky sveta hneď dve firmy.
Byť najväčšou automobilkou sa nevypláca. Ostrý súboj vedú opäť dve spoločnosti
Zdroj: Reuters

Automobilky už tradične zverejňujú v januári bilanciu za predchádzajúci rok. Takže, ktorá je oficiálne číslo jedna? Je to nemecká skupina Volkswagen Group, ktorá zosadila Toyotu z prvého miesta v roku 2016? Alebo jeden z novších konglomerátov, ktorý zahŕňa niekoľko automobilových spoločností?

Odpoveď je napodiv rovnako ako vlani nejednoznačná. Všetko závisí na tom, čo výrobcovia zahŕňajú do globálnych údajov o predajoch. A rozhodne to, čo sa chápeme pod označením auto, píše iDNES.cz.

Pozrite si tiež svetovo najpredávanejšie autá v roku 2018, podľa portálu focus2move:

Súboj dvojice

Nemecký koncern Volkswagen vlani zostal piaty rok za sebou najväčšou automobilkou na svete z hľadiska celkového objemu predaja. Vyplýva to podľa agentúry Reuters z najnovších údajov o odbyte jednotlivých výrobcov. Bez započítania ťažkých nákladných vozidiel však Volkswagen opäť predstihla aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi.

Volkswagen, ktorého súčasťou je okrem iného česká Škoda Auto, už skôr oznámil, že v minulom roku zvýšil predaj o 0,9 percenta na rekordných 10,83 milióna vozidiel. Tento údaj však zahŕňa tiež ťažké nákladné automobily MAN a Scania. Bez ich započítania predstavoval odbyt Volkswagenu len 10,6 milióna vozidiel. Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi, ktorá ťažké nákladné autá neponúka vôbec, pritom vlani podľa výpočtu agentúry Reuters predala 10,76 milióna áut.

Japonsko-francúzska skupina kúpila v roku 2016 Mitsubishi a tvorí ju tak desať značiek, ako Dacia, Datsun, Infiniti, Renault Samsung Motors, Lada a samozrejme trojica, ktorá dala aliancii samotné meno.

Vlaňajší odbyt Nissanu podľa zverejnených údajov klesol o takmer tri percentá na zhruba 5,65 milióna vozidiel, zatiaľ čo odbyt Mitsubishi sa zvýšil o 18 percent na 1,22 milióna vozidiel. Renault už skôr oznámil, že vlani zvýšil svoj predaj o tri percentá na celkovo 3,88 milióna vozidiel.

Údaje o minuloročnom predaji zverejnila tiež japonská automobilka Toyota Motor, ktorá zvýšila odbyt o dve percentá na 10,59 milióna vozidiel. Bez zahrnutia nákladných automobilov Hino predstavoval jej odbyt iba 10,39 milióna vozidiel.

Prekliatie byť prvý

A možno je to ešte úplne inak a nikto nechce byť na špici. Byť totiž najväčšou automobilkou sveta začína vyzerať ako prekliatie. Ste pod drobnohľadom a pád z vrcholu môže prísť znenazdania. A o to tvrdší bude.

​Začalo to pri Toyote, dlhé roky neohrozenej kráľovnej svetových predajov. Pred 10 rokmi sa totiž odštartovala celosvetová monštruózna zvolávacia akcia kvôli chybnému plynovému pedálu, ktorý sa mohol zaseknúť. Problém bol v pliešku veľkom ako známka, boli z toho však obrovské nepríjemnosti, milióny áut zvolávaných do servisu a miliardy strát pre Toyotu. Renomé šampiónky spoľahlivosti však Toyota nestratila. Len už nie je prvá.

Volkswagen, ktorý na pozíciu svetovej jednotky nastúpil po nej, dostihla karma v roku 2015, kedy prepukla aféra Dieselgate, ktorá zmenila svet áut ako žiadna iná udalosť predtým a s ktorej následkami sa potýka nielen nemecký koncern dodnes. Je potrebné dodať, že predaje Volkswagenu ani táto aféra neovplyvnila, predaje automobilke stále rastú; žehlenie toho planetárneho problému ju však stálo (a ešte bude stáť) miliardy.

Dieselgate stála miesto vtedajšieho neohrozeného vládcu automobilky Martina Winterkorna, ktorý síce dostal zlatý padák, ale dodnes chodí po súdoch a ešte po nich dlho chodiť bude.

Rovnako ako Winterkorn, možno si dnes hovorí, že keby nebol tak na očiach, nebol by v problémoch, muž menom Carlos Ghosn. Dnes už bývalého charizmatického vládcu aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi odviedli v putách rovno od jeho súkromného tryskáča po pristátí na tokijskom letisku.

Ghosna držia už tretí mesiac v studenej väzbe, na troch miskách ryže. Vraj sa mal nezákonne obohacovať, skôr sa však hovorí o palácovom prevrate nespokojných manažérov z Nissanu.