Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.01.2019, 10:40

Nafta je pre nich mŕtva. Značky, ktoré na Slovensku neponúkajú dieselové autá

  • Aféry s falšovaním hodnôt emisií, stále prísnejšie normy a čoraz výraznejšie presadzovanie alternatívnych pohonov.
  • Dieselové autá sa pomaly z ponúk značiek vytrácajú, ktoré s naftovými verziami na Slovensku skončili?
Nafta je pre nich mŕtva. Značky, ktoré na Slovensku neponúkajú dieselové autá
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Čoraz častejšie sa stretávame s názorom, že diesel v osobnom aute nemá čo robiť a viac ľudí premýšľa nad kúpou nového auta, ktorým by vymenili starý diesel za benzínový automobil či vozidlo s alternatívnym pohonom.

K tomu sa pridávajú aj výrobcovia, ktorí nad dieselom „zlomili palicu“ a majú v portfóliu len benzín, hybridy alebo elektromobily. Ktoré značky na Slovensku neponúkajú dieselové autá? Napovieme, že Porsche v tom nie je samotné.

Na slovenskom trhu však existujú aj ďalšie automobilky, ktoré diesel v ponuke nemali dlhšie, alebo ho jednoducho vyradili len nedávno. Okrem Porsche sú to ďalšie štyri automobilky, dve z nich nás neprekvapili, dve však áno. A to neberieme do úvahy malosériovky ako Aston Martin, Bentley, Ferrari či Lamborghini. Tie značky sa totiž na Slovensku oficiálne ani nepredávajú...

Porsche

Áno, mnoho z vás určite tipovalo práve a možno len Porsche. Veľa o tom rozprávali, pred približne rokom aj reálne zaviedli do praxe. Už žiadne auto so vznetovým motorom a logom Porsche nedostanete.

I keď si nemyslíme, že je to najrozumnejší nápad, postaviť zákazníkov pred hotovú vec v štýle: nemáš na výber, buď chceš benzín (s hybridom či bez), alebo máš smolu.

Honda

Honda nás však prekvapila ako prvá. Ešte nedávno čerstvá novinka v podobe Civicu prišla do predaja s novými zážihovými motormi 1,0 a 1,5 Turbo, onedlho na to ich obohatil vznetový 1,6-litrový štvorvalec, a to dokonca so samostatným cenníkom.

Tomu je však koniec. Aspoň na teraz. Nová HR-V aj CR-V prišli iba s benzínom, Civic sa možno k dieselu vráti, možno nie. Či je za tým problém s homologizáciou (diesel však prechod na novú normu nemá ťažký), alebo iný dôvod, to sme sa nedozvedeli.

Lada

Táto automobilka nás svojím "rozhodnutím" neprekvapila. Spájate si vôbec niektorý model od Lady so vznetovým motorom? Áno, boli tu pokusy Nivy so spojením francúzskeho 1,9-litrového „astmatického“ vznetového motora od koncernu PSA. Avšak dnes to už neplatí, ani nové modely ako Granta či Vesta nemajú vznetovú alternatívu.

Lexus

Lexus nás taktiež neprekvapil. Priekopník v oblasti hybridizácie (súčasť Toyoty je jednoducho poznať) to so vznetovými motormi veľmi nemusel. Problematické jednotky v druhej generácii modelu IS by vedeli rozprávať o veľa prípadoch zničených motorov. Aj Lexus teda zostáva verný benzínu alebo kombinácii benzín a elektrika. 

Suzuki

Posledná automobilka ponúkajúca u nás autá vo veľkosériovej výrobe a bez dieselu je Suzuki. Ešte Vitara pred modernizáciou diesel so zdvihovým objemom 1,6 litra ponúkala, dnes po facelifte už nie.

Čo si o týchto krokoch výrobcov myslíte? Pridajú sa k nim postupne ďalšie automobilky? Alebo je to len podľa vás krátkodobý stav a príde návrat dieselov?

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.