StoryEditor

Elektromobily budú problém pre servisy. Nebude ich mať kto opravovať

29.11.2018, 09:55
Škoda chce v roku 2020 predať dvetisíc elektrických alebo plug-in hybridných verzií svojich modelov.

Pred prácou na vysokonapäťovom systéme elektroáut je potrebné vozidlo umiestniť na 24 hodín do karantény. A je otázkou, kto bude tieto autá opravovať. Na jeseň 2019 vstúpi do predaja Škoda Citigo s čisto elektrickým pohonom. Predobjednávky na tento automobil začne česká Škoda prijímať už na prelome prvého a druhého štvrťroka. Potom príde na rad plug-in hybridná verzia modelu Superb a koncom roka doplní ponuku tiež prvý model navrhnutý iba v elektrickej verzii segmentu SUV.

"V roku 2020 plánujeme, že predáme zhruba dvetisíc elektromobilov a plug-in hybridov," vyhlásil tento rok v septembri Luboš Vlček, riaditeľ českej automobilky Škoda Auto Česká republika. Momentálne má značka v Česku 125 dílerov so 185 predajnými miestami (niektoré firmy majú viac autosalónov). Servisných miest je však celkom 230, pretože má Škoda viac partnerov, ktorí autá servisujú, ale nie všetci ich predávajú.

Takto vyzerá koncept prvého čisto elektrického modelu Škoda:

​Díleri musia podniknúť viacero krokov, než sa budú môcť do podnikania s elektroautami pustiť. Samotný predaj nie je tak zložitý. Škoda nepočíta so špeciálnym oddeleným priestorom, odporúčaný je len samostatný "e-corner" kútik s pultom a sedením pre zákazníkov. Náročnejší však bude servis a dobíjanie.

Plán je taký, že prijať na servis elektromobil bude schopný každý díler Škody, avšak servisovať ho bude len v prípade, že zainvestuje, nechá sa preškoliť a  dielňu patrične vybaví. Ak predajca zostane u prvého stupňa "elektrifikácie", bude sa potom auto prevážať na servis do špeciálnych servisných centier.

Podľa informácií portálu iDNES.cz sa aktuálne vedú veľké boje o to, kto bude tento transport platiť. Škoda prevážanie zákazníckych áut na servis od dílera, ktorý odmietne také autá opravovať, platiť nechce. Pri takomto servise teda hrozí, že bude mať tendenciu zvýšené náklady preniesť na samotných zákazníkov.

V rámci základného stupňa "elektrifikácie servisu" s investíciou v hodnote niekoľkých tisíc eur (približne do štyroch tisíc eur) nebude potrebné vlastniť ani vlastnú nabíjaciu stanicu a zložitejšie opravy budú odosielané inam.

S vyšším rozpočtom potom budú musieť počítať servisy v druhom a treťom stupni. V druhom už budú pre zákazníkov k dispozícii nabíjacie "wallboxy", ktorých dodávateľ bol vysúťažený v rámci celého koncernu Volkswagen (nebude však povinnosť ich využiť). Ak chce díler využiť českú štátnu dotáciu na výstavbu takejto stanice, bude ju musieť sprístupniť aj širokej verejnosti. Takýto stupeň "elektrifikácie" predajne vyjde podľa interných materiálov značky, ktoré má redakcia k dispozícii, asi osem tisíc eur. Základné nástroje a vybavenie pre dielňu a k tomu mobilná nabíjacia stanica bude stáť napríklad 3 400 eur.

V najvyššom stupni budú prevádzkarne vykonávať nielen všetky opravy elektromobilov, ale k dispozícii budú tiež rýchlonabíjačky. Pre ich prevádzku bude musieť mať prevádzkovateľ buď špeciálnu zmluvu s dodávateľom elektrickej energie, aby bol schopný pokryť prudké výkyvy v spotrebe, alebo si vybudovať vlastnú infraštruktúru, teda vlastnú malú solárnu elektráreň a veľkokapacitnú batériu. Technické riešenie Škoda svojim partnerom ponúkne.

Škoda

​​Konkurenčnú výhodu zatiaľ brzdí strach

Jeden zo servisných partnerov Škody, ktorý sa sám k elektrifikácii prihlásil, avšak nechce byť menovaný, pre iDNES.cz odhadol, že investície do takého vybavenia servisu budú približne 115-tisíc eur. Podľa majiteľa servisu bude pripravenosť na servisovanie elektroáut znamenať konkurenčnú výhodu. Podchytí si tak zákazníkov, ktorí navyše nepozerajú na peniaze, keď kupujú drahé elektroautá. Podľa informácií zo zákulisia, je však tento prístup medzi dílermi skôr výnimočný.

Britské združenie automobilového priemyslu IMI vydalo správu, podľa ktorej sú len tri percentá automechanikov na britských ostrovoch kvalifikované pre prácu na elektromobiloch.

Podľa analýzy z nich väčšina pracuje v autorizovaných servisoch. Klasickým "garážistom" sa do ďalšieho vzdelávania v novo vznikajúcom odbore nechce. IMI varuje, že vzhľadom na rastúci predaj elektromobilov bude akútny nedostatok kvalifikovaných opravárov. Obrovský problém to bude predovšetkým pre celý trh s ojazdenými vozidlami. V ponuke autobazárov už sa začínajú objavovať elektrické autá z druhej ruky, s ktorými zvyčajne majitelia už nechcú jazdiť do autorizovaného servisu.

Realita je dnes taká, že všeobecné servisy a garážový opravári sa áut s elektrickým pohonom boja, okrem naozaj najzákladnejších opráv nechcú mať s takými autami nič spoločné. "Kto si kúpi hybrid, bude už vždy jazdiť do značkového servisu," majú overené u Toyoty, ktorá má s hybridným pohonom kombinujúcim spaľovací a elektromotor obrovské skúsenosti.

​Pre zásahy do batérie bude podľa plánov Škody potrebné aj oddelené servisné miesto. V prípade opravy vozidla po nehode alebo pri poruche batérie musí auto na istý čas do karantény. Auto sa na 24 hodín odstaví a sleduje sa u neho predovšetkým teplota batérie. U poškodených lítium-iónových batérií, ktoré väčšina elektromobilov používa, totiž hrozí prehriatie a následný požiar.

Sám gigantický výrobca elektromobilov Tesla dodáva záchranným zložkám popis inštrukcií, ako požiar hasiť. Nejde len o spôsob likvidácie samotného požiaru, nutné je tiež použitie špeciálnych ochranných pomôcok kvôli toxickým výparom z batérií. Vozidlo sa následne musí ešte 48 hodín sledovať - ​​pre prípad, že by batérie opätovne vzplanuli. Na auto je tiež potrebné nasypať obrovské množstvo piesku alebo ho doslova zaplaviť vodou, Tesla hovorí o 12 tisícoch litrov. Výrobca navyše neodporúča parkovať vozidlo po nehode v garáži, ale iba vonku.

Na každú závadu iné kompetencie

O kúsok ďalej sú v príprave na očakávanú vlnu elektromobility vo Volkswagene, ktorý dnes ponúka tri elektrifikované modely (elektrický Golf a UP a hybridný Golf s Passatom) a chystajú rozbehnúť ofenzívu na poli elektromobilov budúci rok. "Opravy a údržba vozidiel s batériovým alebo hybridným pohonom sa v zásade nelíšia oproti vozidlám s konvenčným pohonom spaľovacím motorom - pokiaľ sa však pohybujeme v oblasti mimo vysokonapäťový systém. V takom prípade môže vozidlo opravovať alebo udržiavať každý autorizovaný servisný partner značky Volkswagen," uvádza Luboš Křivánek z českého zastúpenia značiek Volkswagen a Audi.

"Vtedy je nutný len najnižší stupeň kompetencie, ktorý v oblasti servisu e-mobility Volkswagen vyžadujeme. Ide o takzvanú úroveň EPO (Elektricky Poučená Osoba)," opisuje jeho kolega Martin Šreier, ktorý má rozvoj elektromobility v rámci českej dílerskej siete Audi a VW na starosti.

"Vo chvíli, kedy je nutné vykonávať opravy priamo na vysokonapäťovom systéme, napríklad kvôli poruche alebo v prípadoch, keď sa vykonávajú opravy síce mimo tohto systému, ale u ktorých je výrobcom požadované vytvorenie beznapäťového stavu (teda deaktivácia vysokonapäťového systému), sa už vyžaduje kompetencia na úrovni VNT (Vyskonapäťový technik)," pokračuje Šreier.

​​U servisov na úrovni "EPO", vykonávajúcich iba všeobecné opravy a údržbu, je potrebná len drobná výbava vo forme informačných štítkov a servisnej nabíjačky. Poučenie zahŕňa zoznámenie s vysokonapäťovou technikou vozidla, s možnými rizikami a tiež základy zdravovedy. Toto školenie na úrovni "EPO" má aktuálne za sebou kompletná autorizovaná servisná sieť VW v Českej republike.

"Toto poučenie je na úrovni paragrafu 4 českej vyhlášky 50/1978 Zb. a prebieha napospol prostredníctvom online školenia a testov. U pracovníkov na úrovni vysokonapäťových technikov je situácia zložitejšia. Títo pracovníci musia spĺňať podmienky dané paragrafom 6 českej vyhlášky 50/1978 Zb. a ďalej sú podrobne oboznámení s vysokonapäťovou technikou jednotlivých modelov, zdravovedou, princípmi prvej pomoci a záchrany života, s rizikami vyplývajúcimi z činnosti na takýchto systémoch, s postupmi práce s vozidlami po havárii," vysvetľuje Šteier. Pre takéto školenia je potrebné mať elektrotechnické vzdelanie a minimálne dvojročnú prax.

Obrovským problémom pre prevádzkovateľov servisov bude nájsť kvalifikovaný a preškolený personál. Už dnes fungujú servisy často v núdzovom režime, pretože im chýbajú kvalitní mechanici. Zavádzajú sa predĺžené, prípadne víkendové smeny a údajne sa objavujú myšlienky na viacsmennú prevádzku. Za nočné smeny sú samozrejme príplatky. Prevádzkovatelia servisov bojujú tiež s kapacitou, pokiaľ budú musieť nechať elektromobil pred začatím prác "odležať" 24 hodín, bude to znamenať nájsť pre také autá voľné miesto.

Elektromobilita do škôl

Všetko teda smeruje k tomu, že na servis elektroáut budú určení vysoko špecializovaní technici, ktorí budú jednotlivé dílerstvá obchádzať a vykonávať úkony na vysokonapäťovej sústave. Takým cestujúcim špecialistom sa hovorí "flying doctor" a používajú ich dnes napríklad výrobcovia veľmi drahých áut (napríklad superšportov). A samozrejme, práca takého experta je veľmi drahá.

Razantný nástup elektromobility zatiaľ tiež len veľmi zľahka zachytávajú školy, vychovávajúce automechanikov. "Je to téma, ktorú je nutné zapracovať do rámcových vzdelávacích programov. Tie deti na to treba pripraviť, elektrických áut je však málo a znalých ľudí tiež," hovorí pre iDNES.cz Michal Šedivka, riaditeľ Strednej školy automobilovej v českých Holiciach.

"Okrem klasických predmetov je to objem štúdia navyše," vysvetľuje Šedivka, podľa ktorého by však nebolo dobré pre mechanikov elektrovozidiel spracovávať samostatný odbor. "Takí ľudia budú musieť byť. Otázka však je, koľko ich bude treba," myslí si. V Holiciach sa snažia prácu na autách s elektrickým pohonom do výučby začleňovať, majú napríklad k dispozícii niekoľko hybridných vozidiel.

Šedivkova škola tiež pracuje na medzinárodnom projekte Green Wheels. Okrem zástupcov Českej republiky, ktorí sú hlavnými koordinátormi projektu, sa na vytvorenie otvorených vzdelávacích materiálov pre oblasť prevádzky a servisu hybridných a elektrických vozidiel podieľajú tiež organizácie zo Slovenska, Maďarska a Veľkej Británie. "Využiť ich môžu učitelia a žiaci stredných automobilových škôl, ale aj ďalších odborov zo skupín elektrotechnika a strojárstvo. Časť materiálov je prínosná aj pre stredné školy mimo automobilovú oblasť," uvádza sa v popise projektu.

Svoje učilištia má tiež Škoda Auto, ktorá sa chystá na veľkú elektrickú ofenzívu. "České Stredné odborné učilište strojárske Škoda Auto implementovalo do vzdelávacieho procesu školenia e-mobility a od roku 2017 každý žiak záverečného ročníka musí prejsť zodpovedajúcou úrovňou školenia pre elektrickú mobilitu. Učebný odbor autoelektrikár, ktorého sa táto téma dotýka najviac, má vzdelávací plán od samého počiatku odboru postavený tak, že plne spĺňa požiadavky na e-mobilitu. Žiaci už v prvom ročníku pracujú s trojfázovým napätím siete, ktoré má podobnú úroveň, ako je napätie v elektromobile. Poznajú tak riziká s ním spojené, aj príslušné opatrenia, predpisy a normy," uvádza pre iDNES.cz Kamila Biddle z českého tlačového oddelenia značky.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 02:45