StoryEditor

Toto je luxusný „český Rolls-Royce“. Vo verzii kabriolet ide o jediný kus na svete

31.10.2018, 12:35
Originálna značka Rolls-Royce patrí Británii, avšak aj susedná Česká republika mala svoj „Rolls“.

Sté výročie od založenia Československa si česká automobilka Škoda Auto pripomína aj dokončením renovácie klenotu svojich múzejných zbierok. Ide o historický model Škoda 860 z roku 1932, ktorý je jediným dochovaným kabrioletom svojho radu.

Ako informuje samotná značka, Škoda 860 je pôsobivým dôkazom vysokej konštrukčnej a technickej úrovne, ktorú automobily tejto značky dosahovali už v predvojnových rokoch. Spomínaná špecialitka nadväzovala na model Laurin & Klement FF z roku 1907 - zrejme prvý automobil s radovým osemvalcom v strednej Európe.

​Aby konštruktéri z Mladej Boleslavi predišli vibráciám, osadili kľukový hriadeľ v deviatich ložiskách a tiež Lanchesterov tlmič kmitov. Štvordobý zážihový agregát s objemom 3 880 centimetrov kubických je dodnes obdivovaný pre svoju pružnosť.

Takmer 5,5-metra dlhý automobil dokáže na najvyšší (tretí) prevodový stupeň plynule akcelerovať z rýchlosti chôdze, pričom maximálna rýchlosť je na hranici 110 kilometrov za hodinu. Zaujímavosťou vtedajšej doby bola tiež brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom.

Vo výbave tridsiatych rokov dvadsiateho storočia nechýbali inovatívne prvky ako napríklad sklonomer na prístrojovej doske, ktorý v tej dobe zastával úlohu dnešných asistentov radenia prevodových stupňov. Pre komfort a súkromie tu bolo osadené tiež spúšťacie sklo oddeľujúce vodiča od dôležitej posádky na zadných sedadlách.

Tu mohli sedieť mimochodom až tri osoby a vďaka veľkorysému priestoru na nohy bolo možné do zadnej časti posadiť ďalších dvoch členov posádky na výklopné sedadlá - najmä deti či doprovodný personál. Komfort zvyšovali tiež clony na oknách či kúrenie zabudované v podlahe.

Vtedajšia novinka Škoda 860 zažila debut 23. októbra 1929 na pražskom autosalóne. V tej dobe išlo o vrcholný model novej generácie osobných áut z Mladej Boleslavi, ktoré boli produkované v modernej fabrike s technológiou pásovej výroby. Typové označenie pritom označuje počet valcov a výkon motora.

Škoda Auto

​Základný model Škoda 422 teda mal pod svojou kapotou štvorvalec s výkonom 22 koní (16 kW). Škoda 860 následne osemvalec s výkonom 60 koní (44 kW). Celý automobil dosahoval hmotnosť zhruba dve tony a stál na tuhých nápravách s hydraulickými tlmičmi, spolu s dlhými a širokými listovými pružinami.

Cena za túto limuzína začínala na sume 125-tisíc korún českých, kabriolet bol následne o 15-tisíc drahší. Zaujímavosťou je, že Škoda okrem spomínaných verzii ponúkala aj takzvaný faux-kabriolet. Išlo o model s pevnou strechou, ktorá však zvonka pripomínala sťahovacie prevedenie.

Škoda 860 vo verzii kabriolet sa nachádza v múzeu Škoda od roku 1998 a dopĺňa ju aj hasičský špeciál či spomínaný „falošný kabriolet“.

01 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 04 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 05 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 13:18