Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.10.2018, 10:15

Prečo sú SUV tak úspešné? Kresliť ich je jednoduchšie, prezrádza šéfdizajnér Seatu

  • Alejandro Mesonero-Romanos maľuje seaty skoro celý život. Šéfdizajnér španielskej značky predstavil najnovší model, SUV menom Tarraco.
  • Vo svojom tíme má hlavne Španielov, to nie je v autopriemysle časté. V rozhovore pre iDNES.cz odhaľuje svoj recept na úspech.
Prečo sú SUV tak úspešné? Kresliť ich je jednoduchšie, prezrádza šéfdizajnér Seatu
Zdroj: Seat

Čo sa vám na modeli Tarraco najviac páči? Na čo ste najviac pyšný?
Najlepšia je podľa mňa celková vyváženosť proporcií. Auto pekne sedí na kolesách, má veľmi čistý, jednoduchý dizajn. Má charakter a pritom nie je agresívne. Niektoré autá tejto kategórie majú extrémne agresívny vzhľad, hlavne prednej časti. My sme chceli vytvoriť auto, ktoré má tvár, ostré rysy, ale nie prehnané.

Čo znamená Tarraco pre Seat z pohľadu dizajnu?
Ukazuje ďalšie smerovanie značky, hlavne predná časť. Naznačuje, čo bude nasledovať. Tarraco je však relatívne tradičné - klasické auto, čakajú nás oveľa výraznejšie veci.

Ako je ťažké pretvárať dizajn iného modelu? Predsa len je Tarraco dvojča iného modelu z koncernu VW (Volkswagenu Tiguan Allspace, s ktorým sa vyrába vo Wolfsburgu - pozn. red.).
Pre nás to nie je nič negatívne. Aj keby Tarraco nemalo bratský model, nevyzeralo by inak. Celá predná časť, ktorá je určite dôležitá a dáva autu tvár, je kompletne iná, nemá nič spoločné so žiadnou inou značkou koncernu. A to isté platí pre zadnú časť.

Čo je jednoduchšie navrhnúť? Klasické auto, alebo SUV?
Dnes je myslím jednoduchšie navrhnúť SUV, alebo je to inak náročné. V SUV-čkách je viac emócií. Majú veľké kolesá, výrazné blatníky, to je typické pre autá so športovým charakterom. SUV priťahujú ľudí svojou emotívnou stránkou. Dizajnér má pri SUV viac priestoru sa vyjadriť.

Navrhnúť pekný tradičný hatchback - ako je napríklad Ibiza - klasickej architektúry je veľmi ťažké. Pri aute na vyššom podvozku, ktoré je predsa len viac "funky", s rôznymi dizajnovými doplnkami, výraznými detailmi a rysmi, ktoré pridajú na výraze, dramatickosti, má dizajnér viac priestoru sa hrať.

Pri predstavovaní nových áut sa stále hovorí o emóciách. Ako si to rozumie s vozidlami typu SUV - veľkými, mohutnými, skôr rodinnými autami.
Ja si práve myslím, že to je hlavný kľúč k úspechu tohto typu áut. SUV znamenajú emócie. Majú emocionálnu stránku, pretože vám dávajú veľké možnosti, také, ktoré iná auta nevedia - jazdiť v teréne, voziť svoje športové náčinie. Áno, je to iný druh emócií ako u športového vozidla. A tiež vyjadrujú postavenie majiteľa, okrem statusu však majú tiež funkčnosť. Preto sú tak úspešné.

Pred niekoľkými týždňami sa jeden z členov vedenia Seatu vyjadril, že by sa značka mala na emócie viac zamerať, stať sa obdobou Alfy Romeo. To už tu predsa nedávno bolo a nemalo to práve úspech ...
Myslím, že to bola hlavne provokácia a ľudia pochopili, čo sa tým snažíme povedať. Alfa Romeo tu bola už pred Ferrari, má obrovskú históriu, tú nechceme prepisovať. My však môžeme ponúknuť viac priamych emócií. Posunúť sa ďalej. A dotyčný (Herbert Diess - šéf celého koncernu VW) to povedal pod vplyvom toho, že vie, aká autá chystáme. Nie preto, že vyzerajú ako alfy, ale pre športovosť, emócie, aké vyvolávajú.

Zdroj: Seat

Šéf Seatu Luca De Meo sa chváli tým, že značka dokáže priťahovať ku koncernu nových zákazníkov hlavne mladej generácie. V čom je to kúzlo?
Mladý športový duch, múdre riešenie ... je to koktail rôznych vecí, ktoré sú modelom Seat vlastné. Priťahujú ľudí, ktorí nie sú fixovaní na jednu značku, možno nie sú tak lojálni ako starší zákazníci. Sme mladá značka so silným dizajnom a nadšenými ľuďmi, ktorí sú okolo nej.

Niektorí hovoria, že autá sú si dnes stále podobnejšie ...
To už sledujeme dlhú dobu. Ale zároveň je to veľmi subjektívne, ľudia vždy hľadajú podobnosť. Je to rovnaké ako s ľuďmi, každý máme inú tvár, ale tie milióny ľudí majú dve oči, jeden nos, ústa a dve uši. Podobnosti u áut už sme videli v 30. rokoch a pokračovalo to ďalej. Možno výraznejšie to začalo byť niekedy v 70., 80. rokoch.

Je to preto, že všetci musíme plniť rovnaké predpisy, a tie sú čoraz prísnejšie. Napríklad požiadavky na ochranu chodcov, ale aj technické veci, napríklad požiadavky na chladenie. Obmedzujúce sú tiež financie. Voľného priestoru je dnes v autopriemysle len veľmi málo.

Seat je španielska značka, má španielskeho šéfdizajnéra, to predsa len nie je úplne zvyčajné. A v koncerne Volkswagen už vôbec nie. Dáva to Seatom "španielsky" dizajn? Ako? Je to výhoda?
To je skôr otázka na vedenie značky, ale podľa môjho názoru je to výhoda. Mám v tíme 180 ľudí a keď sú naladení na rovnakú nôtu, pomáha to a nejakých 70 percent je Španielov. To nie je v autopriemysle vôbec časté. Asi je to preto, že sa o nich dobre staráme, páči sa im u nás (smiech).

Máme pekné štúdio, v pestrej Barcelone sa im páči. Snažím sa teraz tím obohatiť o dizajnérov zo zahraničia, viac ho internacionalizovať. Pred pár týždňami som získal novú vedúcu oddelenia farieb a materiálov. Je to Talianka, ktorá dlhé roky pracovala u jednej prémiové značky. A teraz je u nás tiež jeden z najlepších dizajnérov, ktorých poznám, Anton Šamenkov.

Má to vplyv aj na samotný dizajn. Možno chápeme trochu lepšie chuť Španielov, je to veľmi dôležité, pretože aj napriek tomu že predávame autá po celom svete (80 percent Seatov sa predá mimo Španielska), dávame im španielskeho ducha, ktorý sa páči. Nikdy by som nenavrhoval autá pre jednotlivé špecifické trhy, napríklad pre Čínu. Robím autá, ktoré sú španielske, cítim to tak. Je to zložité vysvetliť, ale jednoduché vnímať.