Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.10.2018, 14:00

Európske autá sa predražia. Dôvodom sú prísnejšie emisné normy, tvrdia experti

  • Prísnejšie emisné limity pre automobily vyrábané v EÚ sa premietnu aj do cien vozidiel pre zákazníkov. Celé automobilové odvetvie sa zmení na nepoznanie.
  • Uviedli to odborníci na automobilový priemysel oslovení ČTK.
Európske autá sa predražia. Dôvodom sú prísnejšie emisné normy, tvrdia experti
Zdroj: Jiří Benák, iDNES.cz

Ministri životného prostredia členských krajín EÚ sa v noci na z utorka 9. okóbra na dnes 10. októbra 2018 dohodli, že osobné automobily vyrábané v únii od roku 2030 by mali vypúšťať o 35 percent menej emisií CO2 ako v roku 2021, dodávky potom o 30 percent menej.

Skôr prijatý návrh Európskeho parlamentu bol až za 40 percent, automobilky však na druhej strane požadovali len 20-percentný pokles.

Pozrite si tiež náš nedávny stručný zoznam najčastejšie kradnutých vozidiel na Slovensku za prvých osem mesiacov tohto roka:

"Vyrovnať sa s tým bude pre automobilky veľmi náročné. Primárne musia akcelerovať rozvoj elektromobility a zrejme budú musieť elektrická autá predávať s minimálnou či nulovou maržou. Takže ide o technologické i ekonomické ohrozenie odboru. Tlak, ktorý spolu s ďalšími externými trendmi zmení automobilové odvetvie na nepoznanie," uviedol partner EY Petr Knap.

Schválený návrh emisných limitov pre osobné automobily podľa výkonného riaditeľa českého Združenia automobilového priemyslu Zdeňka Petzla zostáva aj naďalej veľmi ambiciózny.

Zároveň tvrdí, že presahuje veľmi výrazne to, čo po zvážení všetkých možností navrhovala tak sama Európska komisia, ako aj český automobilový priemysel, či v podstate všetky krajiny V4 vrátane Slovenska a tiež Nemecko.

"To, že skokové zmeny emisných limitov v takto rýchlom slede zaplatí priamo v cene výrobku alebo nepriamo v daniach občan, bez toho aby sa mu zvýšila úžitková hodnota vozidiel, je zrejmé," povedal Petzl pre ČTK.

​Európska asociácia výrobcov áut ACEA uviedla, že takéto opatrenia budú mať následne negatívny vplyv na konkurencieschopnosť priemyslu, na zamestnancov automobiliek, ale tiež na konečných spotrebiteľov - občanov.

Doplnila, že systém založený na sankciách, ktorý minulý týždeň podporili poslanci Európskeho parlamentu, v kombinácii s veľmi vysokými predajnými kvótami nie je v súlade s realitou a taktiež narúša zásadu technologickej neutrality.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.