Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.10.2018, 13:06

Elektromobily sa musia predávať lacnejšie. Ľudia nie sú pripravení, tvrdí odborník

  • Automobily na elektrický pohon sa po rokoch "nadupaných" konceptov a miliardových investícií chystajú vyraziť do európskych výstavných hál vo veľkom.
  • Teraz však príde ťažšia úloha: predať ich so ziskom.
Elektromobily sa musia predávať lacnejšie. Ľudia nie sú pripravení, tvrdí odborník
Zdroj: bmwblog

Elektromobily sú ako jedlo v bio kvalite, musia byť drahšie, píše agentúra Reuters. Nie je nič nové, že elektromobily, ktoré sa teraz predstavujú na medzinárodnom autosalóne v Paríži, znižujú ziskovosť automobiliek snažiacich sa zostať v čiernych číslach.

Rozmáhajú sa však obavy, že dopad by mohol byť ešte horší, pretože spotrebitelia sa zdráhajú platiť za vozidlá s elektrickým pohonom viac peňazí a automobilky ich následne musia predávať s väčšou stratou, aby splnili emisné ciele.

Pozrite si tiež prvé elektrické SUV od značky Audi s unikátnym riešením spätných zrkadiel - nahradiť ich môžu kamery:

"Každý si musí uvedomiť, že čistá mobilita je ako organické jedlo, je drahšie," uviedol šéf skupiny PSA Carlos Tavares. "Buď budeme akceptovať väčšie výdavky za čistú mobilitu, alebo ohrozíme európsky automobilový priemysel," dodal.

Pritom nároky na automobilky sa zvyšujú, Európsky parlament bude v stredu 3. októbra hlasovať o návrhu, ktorého cieľom je znížiť emisie oxidu uhličitého pri nových automobiloch a podporiť trh s vozidlami s nulovými a nízkymi emisiami. Emisie sa majú do roku 2030 znížiť až o 45 percent v porovnaní s rokom 2021, čo je priemerne 95 gramov na kilometer.

Už s týmto limitom má veľa automobiliek problémy a hrozia im pokuty v hodnote stoviek miliárd eur. Automobilky požadujú zníženie o 20 percent. Podľa prezidenta českého Združenia automobilového priemyslu Bohdana Wojnara je automobilový priemysel krajín V4 v požiadavke jednotný, rovnako ako českí europoslanci a česká vláda. Vyšehradskú skupinu tvorí Česká republika, Slovensko, Poľsko a Maďarsko.

Po desaťročnom pretrvávajúcom poklese sa emisie uhlíka z nových automobilov zvyšujú, pretože zákazníci dávajú prednosť športovo úžitkovým vozidlám pred klasickými osobnými automobilmi a benzínovým motorom pred naftovými. Naftové motory vypúšťajú viac oxidov a častíc, ale naopak menej oxidu uhličitého.

Existujú už náznaky, že ceny osobných automobilov na elektrický pohon môžu v porovnaní s výrobnými nákladmi klesať skôr a rýchlejšie, pretože automobilky sa prispôsobujú emisným požiadavkám a slabému dopytu. Napríklad Volkswagen už oznámil, že elektromobil I.D. bude predávať za obdobnú cenu ako model Golf s konvenčným pohonom.

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen však v interných materiáloch automobilky uvádza, že zavádzanie elektropohonu bude drahšie, než sa pôvodne predpokladalo.

"Elektrické autá, ktoré budú v predaji v nasledujúcich rokoch, budú aspoň zo začiatku menej zárobkové, než ako sa pôvodne predpokladalo," cituje Diessa agentúra Bloomberg z interných materiálov koncernu.

"VW sa chystá uviesť na trh vozidlá na elektrický pohon za rovnakú cenu ako autá s benzínovými motormi, teda so stratou," uviedol Laurent Petizon z konzultačnej firmy AlixPartners. Domnieva sa, že automobilky už zohľadnili pokuty za nesplnenie emisných limitov v roku 2021 do svojej predajnej stratégie.

Výrobné náklady na osobné autá na elektrický pohon sú teda podľa kalkulácií AlixPartners o 7 800 eur vyššie ako stojí výroba vozidla s konvenčným motorom. Hybridy so spaľovacím a s menším elektromotorom stoja o päťtisíc eur viac. Keď sa tento rozdiel započíta do predajnej ceny, na odbyt veľmi nejdú.

"Na ziskovosť automobilového priemyslu to má zásadný vplyv. Dopyt vôbec neospravedlňuje investície - je to všetko len regulácia," vyhlásila analytička Rebecca Lindlandová z firmy Kelley Blue Book.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) už upozornilo na bezprostredné ohrozenie 3,4 milióna pracovných miest v sektore. "Podmienky pre takúto systémovú zmenu zjavne nie sú splnené a spotrebitelia na elektromobily jednoducho nie sú pripravení," povedal nedávno generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert.