Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.09.2018, 11:05

Keď sa Škoda prezlieka za Mazdu či Mercedes. Maskovať dnes autá je skutočná veda

  • Znetvorené prototypy jazdiace v bežnej prevádzke fascinujú milovníkov automobilov. Tušia, že maskovanie ukrýva niečo tajné. Testovacie prototypy však môžu poslúžiť aj ako dobrá reklama na nové auto.
  • Nová karosárska verzia Škody Kodiaq napríklad trénuje v prestrojení za Mazdu, ako sa kedysi prezliekal aj Favorit.
Keď sa Škoda prezlieka za Mazdu či Mercedes. Maskovať dnes autá je skutočná veda
Zdroj: Škoda

Na prvý pohľad je to auto trochu čudné a nepekné. Niektoré diely ako by nesedeli. Kto má autá "napozerané", tak v ňom identifikuje Mazdu CX-5, aj keď nemá znaky japonskej značky. Chyba, je to Škoda, píše iDnes.cz.

Za japonské SUV sa prezliekol vývojový prototyp Škody Kodiaq GT (zobrazený v príspevku na sociálnej sieti Twitter nižšie). Päťdverové kupé-SUV teda nakoniec podľa všetkého do Európy príde (pôvodne sa malo predávať len v Číne).

Vývojári auto musia upraviť, otestovať a až potom ho automobilka predstaví oficiálne verejnosti. Fotky škodoviek prezlečených za Mazdy nafotil jeden z najznámejších špiónskych fotografov áut - Stefan Baldauf.

​Aj v našich končinách sú zamaskované prototypy, hovorí sa im "muly", k videniu nezvyčajne často, vďaka vývojovým centrám automobiliek či dodávateľských firmám sú prototypy k videniu v Prahe, ale aj inde po Česku. Nájsť ich môžeme aj na Slovensku, kde bola nedávno pri testoch "odhalená" napríklad Audi Q8. A miestne rozbité cesty sa pre vývoj podvozka hodia tiež.

Vozidlá, ktoré sa ešte len chystajú do výroby, tak absolvujú státisíce a milióny testovacích kilometrov, aby sa vychytali poslednú muchy. Okolo testovaných áut sa roja špionážni fotografi, ktorí by radi videli auto skôr, než ho výrobca ukáže svetu.

Paparazzi, samozrejme, veľmi dobre vedia o obľúbených končinách sveta, kam automobilky jazdia testovať nové modely. Dnes, keď majú fotoaparát a mnohokrát dokonca aj kameru vo svojom mobile aj obyčajní ľudia, objavujú sa špionážne zábery áut ešte podstatne častejšie.

Je to veda

Automobilkám sa však nepáči, keď niekto vidí ich prototyp vo fáze vývoja a výroby, napriek tomu však musia nové autá testovať aj v reálnej prevádzke. Maskovanie áut sa postupne stalo vednou disciplínou, ktorá využíva najnovšie počítačové technológie.

Vývojári popisujú, že prvé maskovanie musia urobiť čo najškaredšie. Kým prototyp opustí prísne strážené bezpečie ateliérov, musí si znetvorujúci oblek vziať a vyraziť von. Niektoré jazdné situácie a záťaže v laboratóriu totiž nie je možné nasimulovať, a tak je potrebné ísť do reálnej prevádzky a na rozbité cesty.

Výraznejšie zásahy do tvarov si inžinieri väčšinou musia odpustiť, aby vozidlo čo najviac zodpovedal plánovanému modelu a nedochádzalo ku skresleniam dát z testovacích jázd, napríklad v prípade aerodynamiky. Navyše musí vozidlo spĺňať niektoré základné technické požiadavky, aby prototyp vôbec mohol ísť do prevádzky. Napríklad smerovky musia byť pri pohľade zo strán úplne viditeľné.

Kedysi sa často používali špeciálne kožené poťahy, dnes ich však nahradili plastové panely (technici často neváhajú vziať do ruky skrutkovač a namontovať ich samoreznými skrutkami priamo do plechov karosérie). Najobľúbenejšie sú špeciálne samolepiace fólie. Keď také auto uvidíte, vďaka špeciálnej textúre, ktorá akoby vám tancovala pred očami, sa horšie rozpoznávajú prelismi a línie karosérie, skresľujú sa objemy a proporcie.

A okrem oka s nimi mávajú ťažkosti taktiež šošovky fotoaparátov, kedy ani z kvalitných snímok nedokáže konkurencia dopredu rozpoznať množstvo detailov. Maskovacích vzorov je dnes niekoľko a s pomocou počítačových programov ich experti následne stále vylepšujú.

Fólie navyše musia vydržať testovanie v extrémnych podmienkach a zvládajú tiež teplotné rozdiely od mínus 40 do plus 80 stupňov Celzia. V niektorých častiach karosérie pod ňu "maskovací" odborníci striekajú špeciálnu penu, ktorá zmení obrysy auta. Samolepkami sa tiež zmení línia okien, svetiel a všetkého ostatného, čo by mohlo zaujímať zvedavcov od konkurencie.

Nie je tiež na škodu pridať diely, ktoré sa na sériovom aute neobjavia. Prototypy tak dostávajú rôzne spojlery či výduchy.

Do výbavy maskovacích inžinierov patria tiež maskovacie fotografie umiestnené na niektorých častiach automobilu (napríklad falošné okno v zadnom stĺpiku). Naopak iné detaily, napríklad výrezy a otvory v karosérii, je dobré zakryť.

Obľúbeným trikom je používanie znakov konkurencie. Keď má takto zamaskovaný prototyp logo nejakej automobilky, môžete si byť istí, že sa vo vnútri ukrýva niečo iné. Výrobcovia ľahko napodobňujú nielen logá konkurencie, ale tiež rovno cudzie modely. Po Prahe sa tak pred rokmi preháňala maskovaná červená Škoda Octavia Combi, ktorá chcela vyzerať ako Mercedes.

Problém býva so svetlami. Práve tie sú dôležitým prvkom, ktorý dotvára dizajn auta. Ako však overiť ich funkčnosť a zároveň ich neukázať skôr, než je nutné? Keď jazdia po cestách medzi ostatnými, musí samozrejme spĺňať predpisy normálneho auta. Prvé prototypy tak dostávajú často napríklad okrúhle tuningové svetlá, v neskorších fázach na ne automobilky montujú špeciálne mračítka a kryty, alebo ich aspoň oblepia páskami, ktoré prezradia menej z ich tvaru.

Maskuje sa tiež interiér. Prístrojová doska a dôležité komponenty sa kedysi zakrývali veľkými ručne šitými koženými obalmi so suchým zipsom. Dnes je obľúbenejšia sieťovina, ktorú poznáme napríklad z batohov. Tá umožňuje zakrývať jednotlivé časti a je flexibilnejšia. Niektoré časti však musia zostať voľne prístupné, aby automobil mohol vôbec vyjsť na cestu. Po ruke musí byť napríklad ručná brzda, vetracie otvory alebo tlačidlo na výstražné smerovky.

Na čoraz väčší displej sa umiestňuje špeciálna fólia, ktorú poznáme z notebookov a mobilných telefónov. Pri pohľad z boku potom nevidíte obsah obrazovky. Maskovanie zmenia špecialisti opakovane v priebehu dňa, aby prípadne spätne vyhľadali, kde ich špionážni fotografi zachytili.

Maskovaná Škoda Kodiaq vRS pri testovaní na okruhu

Zdroj: Škoda

Nezastavovať a zakryť

Najslabším článkom utajenia sú samozrejme ľudia. So špiónmi od ostatných automobiliek musia testovací jazdci počítať na každom kroku. Sú teda dané prísne predpisy, ktorých sa celý tím musí držať. Základným pravidlom je to, že žiadne zamaskované auto nemôže zastaviť na verejnom mieste. A keď už zastaví - napríklad v prípade poruchy, musia ho zakryť plachtou, ktorá musí byť vo vozidle vždy pripravená. Občas tiež prototyp nabúra, kedysi sa to stalo dokonca v centre Prahy; auto išlo ihneď pod plachtu.

Prototypy často strážia sprievodné vozidlá. Tie majú za úlohu napríklad stáť vo výhľade špiónskym objektívom. Šoféri majú na prípadných dotieravých fotografov nacvičené postupy, ako prejsť, schovať sa v premávke, zablokovať prenasledovateľa a podobne. Na dlhé vzdialenosti potom automobilky prototypy dovážajú v uzavretých kamiónoch.

Hlavnými súpermi testovacích tímov sú novinári a konkurencia. Automobilové publikum chce totiž vedieť, ako bude očakávaný model vyzerať čo najskôr. Konkurencia zase potrebuje vedieť, čo sa chystá, aby stihli čo najrýchlejšie (alebo aspoň vôbec) zareagovať.

Dnes však to, že zamaskované auto vyzerá zaujímavo, automobilky využívajú tiež k lákaniu publika ešte pred odhalením modelu. Často tak prezentujú ešte dlho pred premiérou vlastné fotky maskovaných prototypov.

A aké sú najobľúbenejšie miesta takýchto prototypov v maskáčoch? Americké Údolie smrti a fínske či švédske končiny za polárnym kruhom kvôli extrémnym teplotám, africké púšte, pohoria Sierra Nevada v španielskej Andalúzii, najslávnejší okruh sveta - nemecký Nürburgring, potom viac-menej všetky mestá, kde sídlia vývojové centrá automobiliek od Talianska cez Nemecko po Britániu a napríklad aj Prahu, kde Mercedesy testujú výdrž motora v mestskej premávke, prípadne diaľnice a okresné cesty v okolí Mladej Boleslavi.