Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.09.2018, 14:45

Ako výrobcovia maskujú prototypy áut? Pôvod siaha hlboko do histórie

Každý nadšenec motorových vozidiel pozná fotografie zamaskovaných prototypov alebo modelov, ktoré sa majú dostať do výroby až po istom čase. Ako prebieha ich príprava a kde brali výrobcovia inšpiráciu?

Ako výrobcovia maskujú prototypy áut? Pôvod siaha hlboko do histórie
Zdroj: Toyota

Každý nadšenec motorových vozidiel pozná fotografie zamaskovaných prototypov alebo modelov, ktoré sa majú dostať do výroby až po istom čase. V dobe smartfónov a sociálnych sietí je čoraz ťažšie testovať nové modely áut v prirodzených podmienkach, a pritom ich dokonale ukryť pred očami zvedavcov.

Aby vzhľad nového auta a jeho detaily zostali až do slávnostnej premiéry utajené, musia dizajnéri oklamať ľudský zrak a aj šošovku fotoaparátu. Veľmi často – ako aj v prípade novej Toyoty Supra – na to používajú vojenskú technológiu kamufláže.

Dokonca aj na území Slovenska už niekoľkokrát testovali svetové automobilky svoje špičkové novinky "v utajení". Príkladom môže byť zamaskované luxusné Audi Q8, ktorého fotku nám koncom minulého roka poslal čitateľ.

​​Umelé časti karosérie

Práca na kamufláži sa veľmi často začína už vo chvíli, keď je hotová silueta nového modelu z hliny. V tom okamihu sa pripravuje špeciálna "kombinéza" vybavená umelými časťami, ktoré zmenia tvar vozidla. Celok je navyše vyplnený penou a celý povrch auta pokrytý čiernym náterom, ktorý absorbuje infračervené svetlo.

Inžinieri sa súčasne usilujú ukryť najmä charakteristické prvky auta. Pre potreby cestných testov sú napríklad konštruované nové tvary svetlometov a rôzne doplnky, ktoré zmenia vnímanie skutočných proporcií nového modelu.

Kamufláž vynašla armáda

Karosérie prototypov sú často pokryté čiernymi a bielymi vzormi s nepravidelnými, chaotickými tvarmi. Ich úlohou je oklamať ľudské oko. Vytvárajú ilúziu, ktorá znemožňuje zistiť skutočný tvar auta, pretože farby narušujú vnímanie hĺbky, ostrosti a tieňov.

Prototyp BMW radu 8 v maskovaní na videu:

Vzory odborníci vyvíjali roky. Od čierno-bielych, ktoré vďaka vývoju technológií a čoraz lepším programom na spracovanie fotografií prestali byť výzvou pre automobilových paparazzov, až po viacfarebné, inšpirované vojenskou technológiou.

Aj silueta novej Toyoty Supra na Goodwood Festival of Speed bola ukrytá pod kamuflážou so zaujímavým dizajnom. Všímavejší pozorovatelia v nej rozpoznali farby pretekárskych a rely vozidiel tímu Toyota Gazoo Racing. Zároveň ich dopĺňali farby a štýl maskovania vojnových lodí. Vďaka tejto kombinácii vznikol dizajn, ktorý narušil vnímanie skutočných rozmerov nového športového vozidla.

Počas prípravy maskovacej techniky natrafil tím inžinierov spoločnosti Toyota na snímky vojnových lodí z prvej svetovej vojny. "Geometrické vzory dokonale skryli nielen tvary plavidiel, ale aj smer pohybu," vysvetľuje Dan Beckett, vedúci kreatívneho oddelenia umeleckej agentúry, ktorá pracuje pre európsku pobočku Toyoty. Na základe týchto obrázkov navrhli dizajnéri Toyota Gazoo Racing prvky trapézového tvaru na bielom pozadí.

Zamaskovaná Toyota Supra

Funkčnosť novej kamufláže otestovali najskôr na prototype Supra – modeli FT-1 a neskôr na športovej Toyote GT86. V záverečnej etape vznikli matné a lesklé vinylové panely, ktoré použili na fotografické testy v rôznych svetelných podmienkach. Vysvitlo, že lesklý náter je pri prirodzenom osvetlení efektívnejší, preto výber padol práve na tento typ panelov.

To však nestačilo. Dizajnéri sa museli uistiť, že farby auto ochránia z akejkoľvek vzdialenosti. Takto získaný účinok sa nazýva princíp mikro a makro rozsahu. Jednotlivé bunky maľby sú účinné, keď sa pozeráme zblízka, pri pohľade z diaľky vytvárajú vzor, ktorý vozidlo dokonale maskuje.

Jedinečná kamufláž novej Toyoty Supra si získala množstvo fanúšikov. Ozvali sa dokonca hlasy, že nezvyčajné farby by sa mali stať jednou z možností voľby farieb pri kúpe vozidla.

Nová Toyota Supra sa dostane do predaja v prvej polovici roku 2019. Podľa neoficiálnych informácií bude cena kupé začínať od 63 500 dolárov. Pod kapotou bude pracovať preplňovaný šesťvalec s výkonom až 335 koní.

Ponuka bude zahŕňať aj štvorvalcový dvojlitrový motor s výkonom 262 koní, tiež vybavený turbodúchadlom. Všetky jednotky budú spolupracovať s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF.

Zdroj: Tlačová správa 1st Class Agency

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.