Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.09.2018, 10:02

Výroba áut na poľský spôsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

Na autá značky Warszawa si spomenú len naozajstní pamätníci. Poľská firma KHM Motor na ňu chce odkázať netradičnou kreáciou na základoch aktuálneho Fordu Mustang.

Výroba áut na poľský spôsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa
Zdroj: KHM Motor

Tvorcovia uvádzajú, že na projekte pracovali päť rokov a ako základom im nakoniec poslúžil aktuálne veľmi úspešný model Fordu. Je to však o dosť zložitejšie.

"Výrobca totiž uvádza, že komponenty a rôzne špecifické diely boli dodané priamo spoločnosťou Ford a na svojom webe má aj jej logo. Spoločnosť Ford Polska menom Ford of Europe k tomu vydala vyhlásenie, že Ford žiadnu dohodu s poľskou firmou nemá a použitie jeho loga je protiprávne," opisuje magazín Autonoviny.cz.

Dnes už je informácia na oficiálnych stránkach firmy upravená, spoločne s ospravedlnením za neoprávnené použitie ochrannej známky americkej automobilky, píše iDnes.cz.

​Warszawy boli prvé v Poľsku masovo vyrábané automobily. Vo varšavskej fabrike FSO vznikali od roku 1951 na základe sovietskej licencie automobilky GAZ, predlohou boli vozidlá M20 Pobieda.

Do roku 1973 ich vzniklo vyše štvrť milióna pod označením M20 a v následných evolúciách 200, 201 a 202. V novodobom podaní nesie model meno M20 GT.

Po ukončení produkcie hranatého Poloneza dnes v Poľsku nenájdeme pôvodnú domácu automobilku, okrem niekoľkých garážových projektov dnes autopriemysel Poľska produkuje autá zahraničných značiek.

Pôvodná Warszawa bola štvordverová a mala pod kapotou štvorvalec s rozvodom SV a objemom 2,1-litra, v ktorom bolo schovaných 52 koní, tá nová ich má osemkrát toľko. Stavitelia Warszawy pre 21. storočie totiž použili vrcholové prevedenie Mustangu s päťlitrovým osemvalcom a s výkonom 420 koní (310 kW) a 530 krútiacimi Nm.

Rovnako ako kedysi má aj novodobá verzia poháňané zadné kolesá. Prevodovka je dnes tiež manuálne, pred 50 rokmi však bola trojstupňová, tá dnešná má dvojnásobný počet prevodových stupňov.

Poľský autopriemysel sa vždy musel spoľahnúť hlavne na licencie a prevzaté modely a Warszawa v tradícii pokračuje. M20 GT je tak trochu skladačka: na stavbu tvorcovia použili tiež komponenty z Chevroletu Camaro a znalci odhalia, že darcom zadných svetiel je zase Mercedes-AMG GT.

KHM Motor má ešte ďalšie plány, pracuje totiž na modeli menom Sirelli Sport, ktorý má odkázať na ďalší model poľskej automobilovej histórie, Syrenu Sport. Rozbieha tiež plány na elektromobil a hybridné vozidlo.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.