Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.08.2018, 14:55

Elektrický pohon a zdieľanie áut zmení ich vzhľad, tvrdí slovenský dizajnér

  • Ako odbor s krátkou históriou, ale rozhodne veľkou budúcnosťou vníma automobilový dizajn jeho predný slovenský reprezentant Peter Olah.
  • Podľa neho možno zmeny v dizajne klasických áut očakávať už s rozvojom elektromobilov a autonómnych vozidiel.
Elektrický pohon a zdieľanie áut zmení ich vzhľad, tvrdí slovenský dizajnér
Zdroj: Škoda Auto

Peter Olah je už 16 rokov dizajnérom koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobiloch značky Volkswagen, Audi, Lamborghini, ale hlavne českej Škody. 

"Elektrický pohon ruší potrebu motora a priestoru pre neho, keďže môže byť priamo v nápravách. Môže teda zmiznúť klasické rozloženie motor-kabína-batožinový priestor," povedal Olah v rozhovore s ČTK. Autonómna jazda, ktorá sa už vo svete testuje, umožní robiť počas jazdy úplne iné veci ako šoférovanie. Auto sa stane skôr obytným priestorom, a môže sa teda aj v interiéri výrazne premeniť.

Ďalšia vec, ktorá môže podľa Olaha ovplyvniť podobu automobilov, je zdieľaná jazda. "Hrozí, že ľudia začnú strácať citový vzťah k autám - keď ho zdieľam, už nie je úplne moje, a je mi teda trošku jedno, ako vyzerá. Ľudia môžu autá prestať vnímať ako symbolickú hodnotu alebo vyjadrenie svojho charakteru. Budeme si musieť ako dizajnéri dávať pozor, aby sa autá neboli v budúcnosti anonymné, ale aby sme stále dokázali zariadiť, že po nich budú ľudia túžiť ako po produktoch," hovorí.

Dnes je pre 40-ročného Slováka jeho práca splneným detským snom. Do áut bol zapálený aj jeho otec a ak by vtedy bolo možné tento odbor študovať, bol by vraj určite automobilovým dizajnérom. Autám sa venoval celý život a svojho syna k nim viedol tiež.

Ako odbor sa automobilový dizajn začal študovať na vysokých školách až v 80. rokoch minulého storočia. "Pôvodne boli automobiloví dizajnéri jednoducho konštruktéri. Prvé autá, ikonické Porsche 911 alebo niektoré modely Ferrari navrhli esteticky nadaní konštruktéri," pripomína Olah. Aj pri jeho prvom nástupe do Škody Auto ešte tím tvorili s konštruktérom napríklad sochári či grafici.

Dizajn zažíva v posledných rokoch boom. Ale zatiaľ čo tvorcovia nábytku, skla či odevov sú často celebritami, tí, ktorí navrhujú podobu automobilov, sú často skrytí. "Automobil netvorí jeden dizajnér, dnes sú to tímy dizajnérov, v spolupráci s počítačovými modelármi a konštruktérmi. Navrhnúť automobil nie je ako navrhnúť novú stoličku, PET fľašu, alebo vázu. Auto jeden dizajnér na dnešnej úrovni navrhnúť nezvládne," vysvetľuje Olah.

Sám vyštudoval priemyselný dizajn a začal študovať interiérovú architektúru. S návrhmi dizajnu áut zahltil súťaže a vďaka jednej získal následne prvú stáž v Mladej Boleslavi ešte počas štúdia. Venoval sa aj grafickému dizajnu a sklu. "Všetky tie veci tvoria môj komplexný zásah do dizajnu a jedna od druhej mi pomáha si oddýchnuť," hovorí dizajnér, ktorý navrhol napríklad aj trofej pre víťaza cyklistických pretekov Tour de France.

​Olahovi sa príliš nepáči nostalgia za desaťročia starými autami, kedy dizajnéri mali viac voľnú ruku a automobily navrhovali ako umelecké diela a svoju prezentáciu. "Dnes sa snažíme vytvoriť komplexný produkt," hovorí. Do práce automobilového dizajnéra dnes podľa neho oveľa viac hovoria aj nároky na bezpečnosť, ekonomika a konštrukciu auta.

"Poisťovne napríklad veľmi tlačia na to, aby sa pri prípadnej havárii zničili len určité časti, aby sa dali nahradiť ... nie všetko, čo si vysnívate, je dovolené," opisuje prácu dizajnéra. Dôležitý aspekt, ktorý sa do jeho tvorby dostáva, je podľa neho aj dosiahnuteľnosť auta pre zákazníka - automobil dnes chce mať každý.

Aj z niektorých spomínaných dôvodov sa automobily začali do veľkej miery unifikovať. "Myslím ale, že teraz je už znovu vidieť, že sa každá z automobilových značiek snaží odlíšiť od ostatných a dať autu charakter. Čo znamená krása, je v dnešnej dobe veľmi individuálne, platí to rovnako ako pre ktorýkoľvek iný dizajnový objekt," hovorí Olah.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.