13.06.2018, 11:15

Emisný škandál nezasiahol len Volkswagen. Čelia mu aj iné známe značky

  • V súčasnosti sú emisie a normy veľmi rozoberanou témou v automobilovom svete a najmä vtedy, pokiaľ ide o škandály.
  • Tie majú totiž na svedomí hneď niekoľké značky.
Emisný škandál nezasiahol len Volkswagen. Čelia mu aj iné známe značky
Zdroj: Youtube (Ilustračná snímka)

Pozrite si výber emisných škandálov, ktoré zasiahli v poslednej dobe významné svetové automobilky:

BMW

Vlani v decembri začala mníchovská prokuratúra predbežne vyšetrovať podozrenie, že výrobca luxusných automobilov BMW využíva softvér pre manipuláciu s emisiami. Nemecká organizácia na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe uviedla, že za podozrením stojí test vozidla BMW 320d, ktoré uskutočnila spolu s magazínom WISO verejnoprávnej televízie ZDF.

Testovanie ukázalo, že model BMW 320d v laboratóriu bez problémov spĺňa normu Euro 6, zatiaľ čo v skutočnej prevádzke produkuje násobne viac oxidov dusíka. Tento rok v marci podali žalobu na BMW americkí motoristi, podľa ktorých automobilka vybavila desiatky tisíc vozidiel X5 a 335d softvérom pre manipuláciu s emisiami, aby zabezpečila, že úspešne prejdú federálnymi testami.

Ide o automobily vyrábané v rokoch 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristi zažalovali tiež jej dodávateľa komponentov Robert Bosch GmbH. Už v lete automobilka spoločne s firmami Audi a MAN uzavrela so spolkovou krajinou Bavorsko dohodu, že upraví polovicu svojich naftových vozidiel podliehajúcich norme Euro 5 a registrovaných v Nemecku.

DAIMLER

Nemecké ministerstvo dopravy nedávno uviedlo, že zhruba 774-tisíc automobilov Mercedes-Benz, ktoré vyrába koncern Daimler, je v Európe vybavené neprípustným softvérom pre reguláciu emisií. V samotnom Nemecku sa ide o problém podľa ministerstva 238-tisíc áut. Nemecká vláda nariadi, aby tieto autá boli okamžite zvolané.

FIAT CHRYSLER

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v januári obvinila taliansko-americkú automobilovú skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 predala v USA približne 104-tisíc úžitkových vozidiel a automobilov typu SUV vybavených softvérom, ktorý pri testovaní emisií naftových motorov umožňuje skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka.

Ide o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V marci potom firmu začala kvôli emisiám vyšetrovať francúzska prokuratúra. Automobilka tvrdí, že jej naftové vozidlá sú úplne v súlade s emisnými predpismi. V máji Európska komisia začala konanie s Talianskom, pretože krajina podľa nej nereagovala na obvinenie.

NISSAN

V máji 2016 Južná Kórea obvinila japonskú automobilku Nissan Motor, že podobne ako Volkswagen pri naftových verziách svojho modelu Qashqai použila zariadenia na obchádzanie emisných testov. Nissan to odmietol. Vlani Južná Kórea kvôli emisným škandálom zakázala predaj desiatich modelov áut Nissan a tiež BMW či Porsche.

RENAULT

V januári 2016 oznámila vtedajšia francúzska ministerka životného prostredia Ségolene Royalová, že francúzska automobilka Renault zvolá zhruba 15-tisíc áut, ktorým upraví motor tak, aby spĺňal emisné normy. Krátko predtým pracovisko automobilky prehľadávali kvôli technológii merania emisií vyšetrovatelia.

Ministerka krátko po vypuknutí škandálu okolo merania emisií vo Volkswagene nariadila vo svojej krajine testy áut rôznych značiek. Pri Renaulte testy ukázali prekročenie noriem oxidu uhličitého a oxidov dusíka. Vláda vtedy zdôraznila, že v Renaulte nie je na rozdiel od Volkswagenu systém umožňujúci manipulovať s výsledkami merania emisií. Vlani v januári však automobilku začala vyšetrovať francúzska prokuratúra.

VOLKSWAGEN

V septembri 2015 americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila nemecký koncern Volkswagen, že do svojich vozidiel s naftovým motorom pod typovým označením EA 189 vo verzii Euro 5 inštaloval softvér, ktorý umožňuje skryť skutočnú hladinu vypúšťaných emisií, a tým sa snažil obísť zákony na ochranu ovzdušia. Volkswagen následne priznal, že tento softvér po celom svete inštaloval do približne 11 miliónov naftových áut.

Škandál sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel značky Škoda Auto. Vozidlá s týmito motormi sa už v Európe nepredávajú. Koncern kvôli škandálu čelil rade žalôb a vyšetrovaní. Americká vláda uzavrela vlani 11. januára s Volkswagenom dohodu ohľadom urovnania škandálu.

V súvislosti so škandálom bolo obvinených šesť vysoko postavených zamestnancov automobilky.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.