Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.05.2018, 10:30

Nechali otestovať naftové autá po úprave. Zistili výrazné prekročenie emisných limitov

  • V prípade okolo zmanipulovaných emisií dieselových vozidiel koncernu Volkswagen nechal rakúsky krajinský súd v Eistenstadte preveriť emisie oxidov dusíka na ceste, a to pred aktualizáciou softvéru a po ňom.
  • Podľa sudkyne emisie aj po aktualizácii prekročili limity o 77 percent.
Nechali otestovať naftové autá po úprave. Zistili výrazné prekročenie emisných limitov
Zdroj: Youtube (Ilustračná snímka)

Aktualizácia softvéru tak neodstránila problém a protiprávny stav pretrváva. To dáva žalobcom právo odstúpiť od kúpnej zmluvy a žiadať vrátenie peňazí. Rozsudok v prípade ešte nenadobudol právoplatnosť.

V procese išlo o emisie oxidu uhličitého (CO2) a oxidov dusíka (NOx), ako aj o spotrebu modelu Audi Q3. Žalobcovia argumentujú, že auto by nekúpili, keby vedeli, že nelegálny softvér zníži emisie v laboratóriu, no na ceste výrazne prekročí spotrebu aj zákonom stanovené limity emisií.

Sudkyňa nechala otestovať emisie CO2 a NOx v laboratóriu aj v reálnej premávke, a to pred aktualizáciou aj po nej. Emisie CO2 vo všetkých režimoch spĺňali normy a spotreba výrobcom udávanú hodnotu.

Inak to však vyzeralo s oxidmi dusíka. Pred aktualizáciou softvéru emisie spĺňali normy len v laboratóriu, v reálnych podmienkach boli až o 247 percent vyššie. Aj po aktualizácii prekročili normu, a to o 77 percent.

Súd prišiel k záveru, že pre motoristov by bolo ešte akceptovateľné prekročenie laboratórnych výsledkov o 20 až 30 percent, "prekročenie limitov o 247 percent respektíve o 77 percent po aktualizácii je desivé".

Sudkyňa síce uznala, že nemožno očakávať dodržanie nereálnych limitov určených pre testy v laboratóriách aj v bežnej premávke, no tak prehnané prekročenie noriem je neprípustné.

​Právnik Michael Poduschka radí majiteľom dotknutých dieselových modelov, aby sa obrátili na Združenie pre spotrebiteľské informácie (VKI), ktoré iniciovalo hromadnú žalobu. Lehota pre prihlásenie sa končí v nedeľu 20. mája.

Napriek úspechu sa právnik mieni odvolať proti rozhodnutiu eisenstadtského súdu. Prisľúbené odškodnenie 21-tisíc eur, vrátane úrokov, považuje za príliš nízke. Audi Q3 totiž v roku 2013 stálo približne 40-tisíc eur.

Podľa neho sudkyňa pri určení straty hodnoty vychádzala z nesprávneho právneho názoru. "Myslíme si, že kupcom prináleží 30.000 až 35-tisíc eur," dodal Poduschka.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.