Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.04.2018, 13:00

Prvýkrát na autosalóne v Bratislave. Pozrite si exkluzívne premiéry z Česka

  • Škoda tento rok pripravila pre návštevníkov autosalónu v Bratislave naozaj veľké prekvapenie.
  • Priniesla dve unikátne štúdie vozidiel a celkovo desať modelov.
Prvýkrát na autosalóne v Bratislave. Pozrite si exkluzívne premiéry z Česka
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Česká automobilka Škoda nepochybne nesmie chýbať ani na bratislavskom autosalóne, ktorého v poradí už 28. ročník začal v utorok 24. apríla novinárskym dňom a pre širokú verejnosť svoje brány otvoril nasledujúci deň v utorok 25. apríla 2018. Ak ste sem ešte nestihli zavítať, nezúfajte. Autosalón je otvorený až do večerných hodín 29. apríla 2018.

V pekne dizajnovo spracovanej expozícii tu návštevníci a fanúšikovia automobilov nájdu modely ako Škoda Kodiaq Sportline, Kodiaq Scout, Superb v športovom ladení, ostrá Octavia RS 245, ale aj naozaj exkluzívne slovenské premiéry.

Hovoríme o modernizovanej verzii obľúbenej Škody Fabia, no najmä o štúdii mestského crossoveru Vision X a štúdii elektromobilu budúcnosti Vision E. Zaujímavosťou je, že tieto koncepty dokážu aj reálne jazdiť, čo je pri takýchto modeloch naozaj výnimočnosť.

Škoda Fabia

Model patrí na slovenskom trhu k dlhodobo najobľúbenejším automobilom a po premiére na ženevskom autosalóne sa dalo očakávať, že novinka príde aj na ten bratislavský.

Nedávna modernizácia priniesla asi najväčšiu zmenu v rámci prednej časti vozidla. Pribudla tu totiž ostro rezaná maska chladiča a taktiež nové LED hlavné svetlomety. Ani zadná časť však nezostala rovnaká, nájdeme tu prepracovaný nárazník a taktiež LED koncové skupinové svetlá.

Auto bude dokonca vôbec prvýkrát dostupné pre zákazníkov aj spolu s modernejšími 18-palcovými kolesami z ľahkých zliatin. Všetky zmeny prispeli k tomu, že Fabia teraz vyzerá naozaj podstatne sviežejšie, dynamicky a zaujme už aj mladšiu vekovú kategóriu. To bolo možné sledovať priamo na bratislavskom autosalóne, kde si vystavený kúsok neustále niekto obzeral.

„Nová Škoda Fabia vyzerá štýlovo a mladistvo. Určite pritiahne pozornosť nielen fanúšikov značky Škoda, ale všetkých priaznivcov motorizmu,“ hovorí Marek Růžička, konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko. V interiéri veľa zmien nenájdeme, no aj napriek tomu pribudol infotainment so systémom Swing a so 6,5-palcovým displejom.

Vodič tak môže využívať všetky možnosti mobilných online služieb Škoda Connect. S navigačným systémom potom napríklad aj službu, ktorá informuje o dopravnej situácii v reálnom čase.

Automobilka nezabudla ani na rozšírenie známych Simply Clever riešení, rovnako ako aj rôznych asistenčných systémov. Nájdeme tu totiž už aj funkcie z vozidiel o niečo vyšších tried ako napríklad praktické sledovanie mŕtveho uhla Blind Spot Detection, asistent varovania pred kolíziou pri cúvaní či funkciu automatického prepínania stretávacích a diaľkových svetiel Auto Light Assist.

Zdroj: Škoda

​To pomôže vodičovi jazdiť v noci o čosi sebaistejšie a zároveň bezpečnejšie, pričom sa eliminuje aj oslnovanie ostatných účastníkov cestnej premávky.

Pod kapotou faceliftovej Fabie a Fabie Combi sa už budú nachádzať výhradne benzínové trojvalcové agregáty s objemom jedného litra. Motory MPI s nepriamim vstrekovaním paliva majú výkon 44 kW alebo 55 kW, pričom motory TSI s priamym vstrekovaním paliva, filtrom pevných častíc a preplňovaním dosahujú výkon 70 kW alebo 81 kW. Najvýkonnejšia verzia je potom dostupná aj spolu so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Fabia Combi je na autosalóne k videniu vo výbave Style a klasický hatchback potom v nápadnej verzii Monte Carlo. Na slovenský trh príde v auguste 2018.

Škoda Vision E

Ďalším veľkým lákadlom expozície Škoda je štúdia elektromobilu budúcnosti s označením Vision E. Ako tvrdí Ružička, ide o historicky vôbec prvý koncept automobilu značky Škoda s pohonom čisto na elektrickú energiu. „Som nesmierne rád, že máme možnosť Vision E prvýkrát predstaviť na Slovensku naživo,“ uviedol Růžička.

Vision E pritom nie je úplnou novinkou, po prvýkrát sa predstavil tento koncept už v apríli minulého roka na autosalóne v Šanghaji. Na Slovensko sa však dostáva naozaj ako exkluzívna premiéra. Táto štúdia je ešte dielom dnes už bývalého šéfdizajnéra značky Slováka Jozefa Kabaňa.

Ten už pôsobí v súčasnosti v automobilke BMW. Zaujímavosťou modelu sú okrem pohonu aj niektoré riešenia, ako napríklad protismerne sa otvárajúce dvere, čím si štúdia vystačí bez stredového B-stĺpika a rámov okien.

Namiesto spätných zrkadiel využíva koncept kamery a kľučky boli zapustené priamo do karosérie. Predné a zadné svetlomety zaujmú svojím jedinečným kryštálovým dizajnom, pričom celkový kupé vzhľad auta obohacujú aj rôzne prelisy na bočných stranách a na kapote.

Zdroj: Škoda

​Vďaka až 2 851 milimetrov dlhému rázvoru náprav je interiér naozaj dostatočne priestranný, čomu pomáha aj absencia stredového tunela. Auto v kabíne schováva štyri samostatné otočné sedadlá a pýši sa taktiež tým, že každý cestujúci má k dispozícii vlastný displej. Možnosti zábavy na palube tak dostávajú vyššiu úroveň, pričom v každých dverách sú dokonca „phoneboxy“, čiže indukčné nabíjania inteligentných telefónov.

Okrem toho, štúdia disponuje aj autonómnym riadením tretej úrovne, čo znamená, že môže autonómne zrýchľovať, riadiť, brzdiť, či vyhýbať sa rôznym prekážkam. Parkovací autopilot potom automaticky navedie automobil na bezplatné parkovacie miesto. Pokiaľ ide o pohon, ten je riešený elektromotormi s celkovým výkonom 225 kW a dojazdom na jedno nabitie 500 kilometrov.

Poháňané sú v tomto prípade všetky štyri kolesá a maximálna rýchlosť je stanovená na 180 kilometrov za hodinu. Prvý elektromobil značky má prísť zhruba v roku 2020, pričom vychádzať má práve z tohto konceptu pokiaľ ide o technické a technologické riešenia či pohon.

Škoda Vision X

Prvýkrát bola predstavený táto štúdia len nedávno a to na ženevskom autosalóne začiatkom marca. Koncept sa síce určite odlišuje od chystaného sériového malého crossoveru značky, no určitá podobnosť tu zrejme bude.

Každopádne s pripravovaným modelom, ktorý bude z konceptu Vision X vychádzať, chce značka skompletizovať svoju ponuku v rámci SUV segmentu. Ponúka totiž veľký Kodiaq, menší Karoq a už budúci rok ich doplní aj spomínaná očakávaná novinka.

Čím je však zaujímavý práve tento koncept? Ide o to, že nielen znázorňuje budúcu dizajnovú cestu mladoboleslavskej značky, ale taktiež prezentuje unikátny hybridný pohon. Vision X totiž poháňa 1,5-litrový TSI G-TEC agregát a teda štvrvalec preplňovaný turbodúchadlom, ktorý je však vyvinutý špeciálne na možnosť taktiež spaľovať zemný plyn.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Prednú nápravu poháňa práve tento motor, no o zadnú nápravu sa stará elektromotor, vďaka čomu koncept disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Elektromotor však slúži len ako pomoc pri rozjazde či pri jazde v teréne. Čisto na elektrickú energiu je totiž možné prejsť iba dva kilometre.

Zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu zvláda podľa výrobcu za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 200 kilometrov za hodinu. Vďaka tomuto unikátnemu kombinovanému pohonu dokáže toto auto produkovať na jeden kilometer len 89 gramov oxidu uhličitého a pre porovnanie, dnes limitu určujú maximálne 130 gramov na kilometer.

Samozrejme, dizajn je veľmi zaujímavý a koncept pôsobí pomerne robustne, čomu pomáhajú aj veľké 20-palcové hliníkové kolesá. V zadnej časti je ukrytý batožinový priestor s objemom 380 litrov a v interiéri potom nájdeme najnovšie funkcie infotainmentu a konektivity.

​Spomenúť môžeme napríklad možnosť „prenájmu, kedy je auto ponúknuté iným ľudom v čase, keď nie je využité. Rovnako je k dispozícii možnosť spolujazdy a tiež schopnosť auta nasmerovať vodiča na voľné parkovacie miesto.

Koncept nielen ukazuje, akým smerom sa bude teda značka v rámci dizajnu v budúcnosti uberať, ale taktiež predstavuje akési mierne nahliadnutie na sériový model, ktorý Škoda pripravuje a odhalí už budúci rok.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.