Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.04.2018, 00:00

Premiéra českého auta, ktoré si poskladáte aj doma. Oživili legendárny motor

  • Kaipan predstavuje svoju novinku. Značka, ktorá vyrába už 26 rokov športové roadstery, predstavuje model 57a.
  • Je to staronový model, ktorý už v minulosti vyrábala. Na bratislavskom autosalóne potom zrejme predstavia aj elektromobil.

Teraz má nový model upravené nápravy a predovšetkým motor 1,8 Turbo 20V z prvej generácie Škody Octavia alebo Volkswagenu Golf a napríklad aj Audi TT.

"Má upravený motor, nový podvozok, iné svetlá a detaily karosérie, kotúčové brzdy s ABS, anatomické sedačky a rad ďalších vylepšení a inovácií," vypočítava pán továrnik.

Automobilke Michala Hradského sa ponovom podarilo motor 1,8 Turbo 20V upraviť tak, aby spĺňal aktuálnu ekonormu Euro6. "Teraz sme museli auto homologovať ako z pohľadu emisií, tak aj hluku," opisuje Hradský.

"Tento motor sa Volkswagenu naozaj podaril, po našich úpravách teda spĺňa aktuálne predpisy," dodáva. Auto muselo taktiež prejsť crashtestami. "Dostavali sme ho v utorok večer, teda dva dni pred premiérou," hovorí majiteľ najmenšej automobilky v Česku.

Slávny a veľmi podarený motor koncernu Volkswagen, ktorý je známy aj svojou robustnosťou a spoľahlivosťou, tak v Kaipan opäť ožíva. Maličká automobilka kupuje použité motory a upravuje ich, predovšetkým ich potom osádza novým katalyzátorom.

Motor s výkonom 110 kW a 210 Nm krútiaceho momentu je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou z Fordu Sierra. Poháňaná je výhradne zadná náprava. Auto s dĺžkou 3 650 milimetrov a výškou len 113 centimetrov váži 744 kilogramov. Na ráme z oceľových trubiek sú potom uchytené hliníkové a laminátové panely.

Maximálna rýchlosť je 180 kilometrov za hodinu, zrýchlenie z nuly na stovku zvládne nový Kaipan ž za 5,9 sekundy.
Kaipan 47 s motorom Ford a naň nadväzujúci 57 s motorom 1,8 Turbo bol vôbec prvým modelom automobilky, ktorá sídli v Smržovke na Liberecku.

Potom, čo prestal spĺňať emisné predpisy, musela s jeho výrobou skončiť. Dnes sa teda do výroby po výrazných úpravách znova vracia. Obnovená premiéra sa odohráva na autosalóne Autoshow v pražských Holešoviciach.

Dodnes Kaipan vyrobil okolo štyroch stoviek áut, asi 15 percent išlo pritom na vývoz. Okrem hotových vozidiel ponúka aj stavebnice, ktoré si záujemcovia zostavia doma.

Kaipan sa vyrába zákazkovým spôsobom. "To znamená, že zákazník si automobil objedná, zaplatí zálohu a zároveň si určí farbu a prípadné ďalšie doplnky. Po dohodnutej dobe je automobil vyrobený a pri doplatení zvyšku kúpnej ceny je automobil vrátane dokladov odovzdaný zákazníkovi," opisuje Hradský. Každé vozidlo je tak jedinečný originál. Základná cena hotového Kaipan 57a je po prepočítaní asi 50 500 eur.

Kaipan 57a je inšpirovaný legendárnym puristickým športovým roadsterom Lotus 7, s ktorým Colin Chapman písal históriu značky Lotus. Značka však chystá aj elektromobil. Ak všetko pôjde ako má, predstaví ho za dva týždne na autosalóne v Bratislave.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.